Yritystoiminnan kehittäminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BG80-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 - 10
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Maria Välivirta Havia
- Päivi Killström
- Leena Lemola
Ryhmät
-
PLIITS21baPLIITS21ba
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
. kehittää ideasta kilpailukykyisen tuote- tai palvelukonseptin osuuskunnan tarpeisiin
- myydä ja markkinoida osuuskunnan osaamista, tuotteita ja palveluita
- valmistautua myyntineuvotteluihin joissa ottaa huomioon asiakkaan liiketoiminnan ja kehittää omaa toimintaansa pitkäaikaisia asiakkuuksia tukevaksi.
- käyttää tuotteistamista kehittämisen välineenä ja määritellä palvelun/tuotteen, sisällön rakenteen ja palveluprosessin eri tuotteistamismenetelmiä käyttäen
- kehittää toimivaa ja tavoitteellista tiimiyritystä yhdessä muiden kanssa, ymmärtäen itsensä ja tiimiyrityksen johtamisen näkökulmat
Sisältö
Opiskelijan teoreettinen tietämys liiketalouden perustasta syventyy osuuskunnan päivittäisessä tekemisessä ja toiminnan kehittämisessä
Opiskelija osallistuu ja toimii aktiivisesti yhteisesti sovittavissa osuuskunnan kokouksissa, keskusteluissa ja muissa aktiviteeteissa.
Opiskelija soveltaa teoriaa käytäntöön tietoisesti ja tavoitteellisesti sekä niin, että opiskelija pystyy todentamaan oppimansa tekemässään portfoliossa.
Opiskelija osallistuu osuuskunnan tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen
Opiskelija kontaktoi aktiivisesti asiakkaita, osallistuu neuvottelu- ja myyntisuunnitelmien laatimiseen ja niiden toteuttaminen
Ymmärtää myyntiprosessia ja osallistuu asiakkuuksien kehittämiseen
Opiskelija osallistuu omassa roolissaan osuuskunnan toimintaan. Rooli voi tilanteen, tarpeen tai kiinnostuksen mukaisesti vaihdella.
Oppimateriaalit
BisnesAkatemian Teamista löytyy mm. Partasen Parhaat kirjat -teos josta saa poimittua kirjavinkkejä.
Opetusmenetelmät
Opiskelija osallistuu osuuskunnan toiminnan ja tehtävien kehittämiseen tavoitteellisesti ja järjestelmällisesti. Opiskelija edistää hyvää osuuskunnan hyvää henkeä ja edesauttaa omalla panoksella osuuskunnalle asetettuja tavoitteita.
Opiskelija sitoutuu yrityksen laadunhallintaan ja sen kehittämiseen arvioimalla toimintaa ammattimaisten työkalujen ja toimintamallien avulla.
Opiskelijoiden toiminnan tuloksena osuuskunta toimii kehitys- ja kasvuhakuisesti, analysoi, arvioi ja parantaa toimintaansa jatkuvasti sekä tuottaa arvoa asiakkailleen. Osuuskunta kehittää ja ottaa käyttöönsä laadunhallintajärjestelmän jolla taataan osuuskunnan toiminnan laadun jatkokehittyminen. Laadunhallinnassa kehitettäviä kohteita ovat mm. johtajuus ja yrittäjyys, strategia, tiimin tuottavuuden parantaminen, kumppanuudet, prosessit, tuotteet sekä palvelut, asiakastulokset, henkilöstötulokset.
Tiimi hyödyntää saamaansa asiakaspalautteen oman toimintansa kehittämiseen. Tiimi ottaa käyttöön työkaluja asiakaspalautteen systemaattiseen keräämiseen ja hyödyntämiseen.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso toteutetaan BisnesAkatemiassa. BisnesAkatemiassa käytetään nelivetomallia, johon kuuluvat treenit, liiketoiminta, lukeminen sekä oppimissopimus. Jakso kehittää opiskelijan tiimityöskentelyn ja aktiivisen toiminnan taitoja. Liiketoiminnan kautta toteutuu monipuolinen työelämälähtöisyys.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelija laatii lukuohjelman tukemaan omaa ammatillista kehittymistään. Lukemisesta ja tiedonhausta kehittyy luonteva vahvuus joka osa opiskelijan arkea.
Opiskelija lukee sovitut kirjat ja muut materiaalit sekä etsii aktiivisesti tarvitsemaansa tietoa.
Opiskelija laatii opintojakson teemaan liittyvän esseen, jossa hyödyntää vähintään 2 lukemaansa kirjaa. Essee laaditaan omaan portfolioon.
Opiskelija osallistuu treeneihin, joissa perehdytään vaativaan liiketalouden sekä toiminnan kehittämisen teorioihin ja syventää osaamistaan omilla erikoistumisalueilla.
Opiskelija korvaa poissaolonsa osallistumalla toisen tiimin vastaavan tason/aiheen treeneihin.
Opiskelija päivittää oppimissopimuksensa, pitää tuntikirjanpitoa tekemisistään, ja kokoaa portfoliotaan.
Opiskelija löytää kehityskohteita tuotetuista motoroloista ja siirtää niitä käytäntöön.
Työtunteja on tultava vähintään100 h/5op. (Aktiiviset työtunnit, treenit, lukupiirit, raportointi) tämän lisäksi tiedonhankintaa 35h/5op. Opiskelijan työmäärä perustuu tiedonhankintaan, aktiivisiin työtunteihin, viikoittaisiin treeneihin ja luettuihin kirjoihin/materiaaleihin ja niiden reflektioihin. Osallistuminen treeneihin on pakollista. Jos jostain syystä opiskelija ei pääse oman tiimin treeneihin, poissaolo korvataan osallistumalla jonkun rinnakkaisryhmän treeneihin.
Sisällön jaksotus
Oman osuuskunnan toiminnan ja liiketoiminnan kehittäminen sekä parantaminen.
Osuuskunnan liikeidean ja strategian jatkojalostus.
Omien tuotteiden ja palveluiden kehittäminen asiakastarpeita vastaavaksi.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Tarkoitettu BisnesAkatemiassa toimiville opiskelijoille.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija saa palautetta toiminnastaan asiakkailta, vertaisiltaan sekä valmentajalta. Hän tekee myös jatkuvaa itsearviointia ja reflektointia toiminnastaan. Arviointi kohdistuu opiskelijan toimintaan tiimissä ja liiketoiminnassa. Opiskelija laatii portfolion toiminnastaan ja tuotoksistaan. Portfolio pitää sisällään hänen tuntikirjanpitonsa, kirjareflektionsa sekä tuotoksia toiminnasta (dokumentteja, raportteja, kuvia, linkkejä, videoita, ym.). Opiskelija vakuuttaa portfoliollaan ja raportillaan osaamisensa ja oppimisensa.
Hylätty (0)
Vaatimukset eivät täyty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
opiskelija osaa:
- suunnitella liiketoimintaa ammattimaisten työkalujen avulla
- huomioida asiakastarpeet ja -vaatimukset
- parantaa toimintaansa ja korjata poikkeamat sovitun mukaisesti
-tekee tiimissä työtä tavoitteiden eteen
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
opiskelija osaa
- kehittää liiketoimintaa ammattimaisten työkalujen avulla
- kerätä ja hyödyntää asiakaspalautetta ja lähtötietoja aktiivisesti ja ennakoivasti
- löytää parannusideoita ja poikkeamia toiminnasta, ja kykenee ratkaisemaan asiat yhdessä tiimin kanssa
- tekee aktiivisesti työtä tavoitteiden eteen
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
opiskelija osaa:
- kriittisesti ja analysoiden kehittää liiketoimintaa ammattimaisten työkalujen ja asiantuntijaverkoston avulla
- hyödyntää laadunhallinnan työkaluja tuottavasti, sekä kerätä ja hyödyntää asiakaspalautetta ja lähtötietoja aktiivisesti ja ennakoivasti
- luoda rohkeasti uutta liiketoimintaa ja kokeilla uusia ratkaisuja hyödyntäen tiimin voimavaroja
- on valmis ottamaan riskejä, ja panostamaan osaamistaan ja voimavarojaan sekä muuttamaan toimintaansa muuttuvan toimintaympäristön mukaan