Special Child Protection and Intervention in the Family (5 cr)
Code: 7081250-3004
General information
- Enrollment
-
01.04.2022 - 30.08.2022
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
30.08.2022 - 11.04.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 4 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- RDI portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 40 - 65
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Niina Vuoristo
- Noora Kumpulainen
- Laura Närvi
- Susanna Virta
- Teacher in charge
- Niina Vuoristo
- Course
- 7081250
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
HUOM! Ilmoittautuminen päättyy 30.8.2022 klo 8.00. Tämän jälkeen ilmoittautumisia ei oteta vastaan.
MUUTOKSET MAHDOLLISIA OPINTOJAKSON ALOITUKSEEN ASTI
Moduulin opiskelu toteutuu tiistaisin klo 9.00 - 15.00. Osa opetuksesta toteutuu kampuksella, osa etänä. Kun opetus toteutuu kampuksella, se toteutuu ainoastaan kampuksella, etänä osallistuminen ei ole mahdollista.
Läsnäolovelvoite on 100%, tutustu Itsissä tarkempaan ohjeistukseen läsnäolosta.
Opintojaksot on jaettu teemaviikkoihin, jotka koostuvat ennakkotehtävistä ja läsnäoloa edellyttävästä opiskelusta tiistaisin. Ennakkotehtävät julkaistaan Itslearningissä tiistaisin klo 15.00 mennessä. Opiskelija työstää ennakkotehtäviä ja palauttaa ne ohjeistuksen mukaisesti ennen ko. teemaviikon opetusta (tiistai). Opiskelija ei voi osallistua tiimityöskentelyyn, jos hän ei ole palauttanut ennakkotehtävää em. aikataulussa.
Opetuspäivien tarkempi ohjelma ja opetusmuoto (verkko- vai lähiopetus) julkaistaan Itslearningissä. Päivät sisältävät tiimityöskentelyä ja opetusta.
Ota läppäri mukaan myös lähiopetukseen, koska läsnäolo kirjataan Itslearningiin.
*********************************************************************************************************
30.8. – 6.9.2022
30.8. klo 9.00 -11.00 Moduulin aloitus, omien tavoitteiden asettaminen, tiimien tutustuminen / NV, SV LN, NK / klo 12.00 - 15.00 orientoituminen lastensuojelun työskentelyyn, vierailijat lastensuojelusta / NV, LN
6.9.2022 Lastensuojelua ohjaava lainsäädäntö, lastensuojeluprosessi, lapsen asema prosessissa / NV
*********************************************************************************************************
6.9 – 13.9.2022 Lastensuojelun avohuolto / SV
13.9 opetus / SV klo 12-13 Vierailijana Vankilan perheosaston lähijohtaja Jaana Wikgren, 13-15 Luennot (SV)
******************************************************************************************************
13.9 – 20.9 Rajoitustoimenpiteet lastensuojelussa/ NV
20.9 opetus / NV
*****************************************************************************************************
20.9 – 27.9 Sijaistraumatisoituminen ja työssä uupuminen / LN
27.9 opetus / LN
*****************************************************************************************************
27.9. – 4.10. Etiikka kirjaamisessa ja osallistava dokumentointi lastensuojeluprosessissa / NV Ei opetusta, laaja yksilötehtävä.
************************************************************************************************
Läsnäolo 100%, jakson hyväksytty suorittaminen edellyttää 50% läsnäoloa. Poissaolon korvaavan tehtävän ohjeistus julkaistaan Itslearningissä lähiopetuksen jälkeen. Poissaolon korvaavat tehtävät tulee palauttaa 11.10.2022 mennessä. Ellei opiskelija palauta korvaavaa tehtävää 11.10.2022 mennessä, hän osallistuu vastaavaan opetukseen seuraavassa toteutuksessa.
Objective
Student
- understands the significance of legislation in child welfare work
- learns to understand the meaning of his/her own well-being at work
Content
Content
- client process in child welfare
- community care clientele
- restriction decisions in child welfare
- documentation of the client work
- rights and obligations both from the view of clients and of employees, ethical reflection
- vicarious traumatisation and burn-out
Materials
Lähiopetusmateriaali
Ennakkotehtävien materiaali
Opettajan materiaaleissa viitatut materiaalit
Muut materiaali
TENTTIMATERIAALI:
Lastensuojelulaki kokonaisuudessaan, Sosiaalihuoltolaki § 14 – 29, § 34 – 39.
Teaching methods
Tiimityöskentely
Oppimistehtävä perusteinen
Pedagogic approaches and sustainable development
Verkko-oppiminen
Lähiopetus
Completion alternatives
Opiskelija voi hakea lastensuojelun 2. moduulin opintojaksoista sisäisen hyväksiluvun seuraavin perustein:
a) yhtäjaksoinen työkokemus lastensuojelussa vähintään kaksi vuotta TAI
b) sijaisuuksia lastensuojelussa vähintään kolme vuotta.
Hyväksilukuanomus tehdään sähköpostitse Niina Vuoristolle (lastensuojelun opettajatiimi käsittelee). Viestiin liitetään työtodistukset sekä todistukset mahdollisista jaksojen sisältöihin liittyvistä koulutuksista.
Opiskelija saa hyväksiluettua opintojakson ennakkotehtävät, tiimityöskentelyn ja lähiopetuksen. Opiskelija suorittaa opintojaksosta opintojakson arviointikohteet.
Student workload
Ennakkotehtävät, tiimityöskentely, oppimistilanteet maanantaisin 3 op
Lastensuojelutesti 1 op
Kirjaamistehtävä 1 op
Evaluation methods and criteria
Opintojaksolla toteutetaan opintojakson aikaista, jatkuvaa arviointia seuraavasti:
- Lastensuojelulakia kertaava testi, monivalintatentti ajalla 30.8.2021 - 13.9.2022, arviointi hyl/ T1-K5. Uusinta 20.9 klo 8-21 ja 15.11 klo 8-21. HUOM ilmoittaudu uusintatenttiin sähköpostitse jakson vastuuopettajalle.
- Rajoitustoimenpiteiden soveltaminen, tiimitehtävä ajalla 13.9 - 27.9.2022, arviointi hyl / T1-K5
- Etiikka kirjaamisessa ja osallistava kirjaaminen, yksilötehtävä ajalla 27.9 - 4.10.2022, arviointi täydennettävä / hyv.
Opintojakson arvosana muodostuu em. arviointikohteiden keskiarvosta.
Ennakkotehtävien hyväksytty suorittaminen. Ennakkotehtävät tulee palauttaa Itslearningiin ennen kyseistä lähiopetusta. Ennakkotehtävät ja poissaolon korvaavat tehtävät tulee palauttaa viimeistään 11.10.2022.
Failed (0)
Opiskelija ei tunne lastensuojelulakia ja sosiaalihuoltolakia.
Opiskelija ei osaa kuvata lastensuojelulain mukaisia rajoitustoimenpiteitä.
Opiskelija ei tunnista kirjaamisen eettisiä ja osallistavia käytäntöjä.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija ymmärtää vähän lastensuojelakia ja sosiaalihuoltolakia.
Opiskelija tunnistaa joitain lastensuojelulain mukaisia rajoitustoimenpiteitä, mutta ei osaa soveltaa niitä käytäntöön.
Opiskelija tunnistaa kirjaamisen eettisiä ja osallistavia käytäntöjä, mutta ei osaa soveltaa niitä käytäntöön.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija tuntee pääpiirteissään lastensuojelulain ja sosiaalihuoltolain.
Opiskelija osaa kuvata pääpiirteissään lastensuojelulain mukaisia rajoitustoimenpiteitä ja soveltaa niitä käytäntöön.
Opiskelija osaa kirjaamisen eettiset ja osallistavat käytännöt ja osaa hieman soveltaa niitä käytäntöön.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa lastensuojelulain ja sosiaalihuoltolain.
Opiskelija osaa soveltaa kaikkia lastensuojelulain mukaisia rajoitustoimenpiteitä.
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä kirjaamisen eettiset ja osallistavat käytännöt soveltamalla niitä monipuolisesti käytäntöön.