Sosionomi varhaiskasvattajana ja perheen tukena (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BZ38-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.04.2022 - 08.09.2022
Ajoitus
01.09.2022 - 22.09.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 39
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Marika Kouki
Ryhmät
-
MSOSSS20Sosionomi, monimuoto, Salo
-
PSOSTS20Sosionomi (AMK), Turku, S20
-
MSOSTK20Sosionomi (AMK), Turku, monimuoto, K20
-
PSOSTK20Sosionomi (AMK), Turku, K20
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää huoltajien kanssa tehtävän yhteistyön merkityksen ja perheiden moninaisuuden- tunnistaa omia kasvatukseen liittyviä uskomuksiaan, arvojaan ja asenteitaan- pohtii kasvatustyön eettisiä periaatteita-tietää moniammatillisen yhteistyön periaatteet ja osaa soveltaa niitä ammatillisessa toiminnassaan
Sisältö
- kasvatuksen käyttöteoria
- kasvatustyön etiikka
- yhteistyö huoltajien kanssa
- moniammatillinen yhteistyö
Oppimateriaalit
Pohdiskelevan esseen ja oppimistehtävien ohjeet löytyvät Itslearningista
Opetusmenetelmät
Yksilö- ja pienryhmätyöskentely
Luentokeskustelut
Vuorovaikutusharjoitukset
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Toiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija voi halutessaan suorittaa jakson itsenäisten tehtävien avulla, mikäli hänellä on varhaiskasvatuksen kouluasteen tutkinto (lähihoitaja/suuntautuminen lasten ja nuorten osaamisalaan tai lastenohjaaja tai lastenhoitajan kelpoisuus) tai aiempi sosionomin tutkinto ja lisäksi kahden vuoden työkokemus varhaiskasvatuksesta. Opettaja antaa tehtävän suorittamiseen tarvittavat Itslearning-oikeudet, kunhan opiskelija on toimittanut vastuuopettajan nähtäväksi työ- ja tutkintotodistuksensa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Lähiopetus 1 op
- Haastattelutehtävä pareittain ja lapsuuskollaasi (Eri kieli- ja kulttuuritaustaisten vanhempien haastattelu päiväkodissa tai perheen kotona) 1,5 op Siirrymme 8.9. ja 15.9. Lausteen Villasukkaan perhetreffeille, joissa opiskelijaparille on valittu oma perhe, jonka kanssa työskentelee.
- Pohdiskeleva essee 2,5 op
Esseessä tulee käyttää seuraavia lähteitä:
- Pulkkinen, L. 2022. Lapsen hyvinvointi alkaa kodista.
- Määttä, P. & Rantala, A. 2016. Tavallisen erityinen lapsi.
- Varhaiskasvatuksen sosionomin kompetenssit
https://dialogi.diak.fi/wp-content/uploads/sites/8/2019/05/Varhaiskasvatuksen_sosionomi_15032019_LOPPUESITYS.pdf
- Varhaiskasvatuksen työ muuttuu : muuttuuko asiantuntijuus?
https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/73697/1/ukkonenmikkolaym.pdf
LISÄKSI VÄHINTÄÄN KAKSI opiskelijan itse valitsemaa kiinnostavaa lähdettä.
Sisällön jaksotus
Lähiopetuspäivät:
to 1.9.2022 klo 9:00 - 14:30 Koroisissa
Tavataan Koroisten parkkipaikan tuntumassa klo 9:00. Löydätte sähköpostista aikataulun ja ajo-ohjeet. Jos mahdollista, niin sopikaa kimppakyydeistä, jos tulette kauempaa.
Tarvitset mukaasi muistiinpanovälineet ja ylle säänmukaiset vaatteet. Omat eväät saa myös halutessaan pakata mukaan.
- Jakson aloitus ja työskentelyn suunnittelua; simulaatiosta ennakkotietoa klo 9:00- 10:00
- Kasvatuksen käyttöteoria ja minä varhaiskasvattajana klo 10:00 - 11:30, LOUNAS klo 11:30 - 12:45 vanhemman kohtaaminen
ja Varhaiskasvatustyön etiikka klo 12:45 - 14:30
to 8.9.2022 klo 8:30 - 16:00
- Vuorovaikutusharjoituksia: tavataan Medisiina D alaovella klo 8:30. Olen varannut meille simulaation käyttöön 8:30 - 11:30. Harjoitellaan vanhempien kohtaamista ja kasvatuksellisista asioista keskustelemista.
- Yhteistyö eri kieli- ja kulttuuritaustaisten perheiden kanssa klo 12:30-14:15 (Outi Arvola Sateenkaarikodosta) Siirtyminen Lausteen Villasukkaan vakasosionomin perhetreffeille klo 15 - 16. Tutustutaan ja toimitaan pareina oman perheen kanssa.
to 15.9.2022 klo 9:00 - 16:00
- Yhteistyötavat ja lapsen varhaiskasvatuksen aloitus klo 9 - 11
- Työskentely moniammatillisessa tiimissä ja erilaisissa verkostoissa, vierailija kentältä klo 12 - 14:15. Siirtyminen Lausteen Villasukkaan vakasosionomin perhetreffeille klo 15 -16. Haastatellaan pareina "oman" perheen vanhempia ja lasta.
to 22.9. klo 9:00 - 14:30
- Lapsuuskollaasien purku klo 9 -11
- Haastattelutehtävien purku ja jakson lopetus klo 12 -14:30
Opetuksessa 100 % läsnäolo. Sairauden takia voi korvaustehtäviä tehdä kahdelta päivältä. Muussa tapauksessa jakson suorittaminen siirtyy seuraavalle toteutukselle.
Muutokset mahdollisia
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus edellyttää
- osallistumista lähiopetukseen
- tehtävien hyväksyttyä suorittamista
- pohdiskelevan esseetehtävän tekemistä
Jakson numeerinen arvosana (T1-K5) perustuu pohdiskelevaan esseetehtävään. Ohje löytyy Itslearningista.
Pohdiskeleva essee, arviointi T1 - K5
- Esseen 1. palautuspäivä on 29.9.2022
- Esseen 2. palautuspäivä on 13.10.2022
Hylätty (0)
Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1-2
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- Opiskelija tiedostaa, että yhteistyö huoltajien kanssa on tärkeä osa varhaiskasvatuksen sosionomin / opettajan työtä lapsen hyvinvoinnin ja kasvun tukemisessa.
- Opiskelija ei vielä havaitse omien uskomusten, arvojen ja asenteiden merkitystä työskentelyssään.
- Opiskelija harjoittelee yhteistyön eri tapoja ja vahvistaa tietojaan ja taitojaan
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- Opiskelija ymmärtää, että yhteistyö huoltajien kanssa on tärkeä osa varhaiskasvatuksen sosionomin / opettajan työtä lapsen hyvinvoinnin ja kasvun tukemisessa.
- Opiskelija tiedostaa omia uskomuksiaan, arvojaan ja asenteitaan, mutta oman ajattelun reflektointi jää vielä pinnalliseksi.
- Opiskelijan kasvatusajattelu on eettisesti hyvällä tasolla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelija ymmärtää, että lapsen hyvinvointia, kasvua ja kehitystä tuetaan yhteistyössä huoltajien kanssa ja dialogisen vuorovaikutuksen osaaminen on keskeistä varhaiskasvatuksen sosionomin / opettajan työssä.
- Opiskelija tunnistaa omia uskomuksiaan, arvojaan ja asenteitaan, joka näkyy hänen reflektiivisessä työotteessaan.
- Opiskelijan kasvatusajattelu on eettisesti perusteltua ja kestävää eri yhteistyökumppanien kanssa tehtävässä ammatillisessa työssä.