Sosiaalityön eettiset kysymykset (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7081166-3013
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.06.2022 - 31.08.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
07.11.2022 - 25.12.2022
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 39
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Ilkka Uusitalo
- Liisa Pirinen
- Opintojakso
- 7081166
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Muutokset mahdollisia jakson alkuun asti.
Ennakkotehtävät ennen jokaista kertaa
ma 7.11. klo 8.00-10.00 Jakson aloitus ja oppimistehtävän ohjeistus. Mitä etiikalla tarkoitetaan? sosiaalialan etiikka, eettinen reflektioprosessi , IU
ma 14.11. klo 8.00-10.00 Asiakastyötason eettisiä kysymyksiä, LP
ma 21.11 klo 8-10 Työyhteisötason eettisiä kysymyksiä,LP
ma 28.11.klo 8.00-10.00 Yhteiskuntatason eettisiä kysymyksiä, IU
ma 5.12. klo 8.00-10.00 Oppimistehtävän purku,IU, LP
Tavoitteet
Opiskelija- on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti.- kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa.-kykenee sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon.- edistää tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta.
Sisältö
- sosiaalityön etiikkaan liittyvät eettiset kysymykset, esim. salassapito, väkivallan kohtaaminen, asiakkaan osallisuus, dokumentointiin liittyvät kysymykset
- eettinen reflektio
Oppimateriaalit
Banks S (Editor), Nøhr K (Editor) 2012. Practising Social Work Ethics Around the World: Cases and Commentaries 0th Edition. Saatavissa e-kirjana DawsonEra -palvelussa.
Niemi P & Kotiranta T (toim) 2008. Sosiaalialan normatiivinen perusta. Gaudeamus.
Pehkonen A & Väänänen-Fomin M (toim.) 2011. Sosiaalityön arvot ja etiikka. PS-kustannus
Talentia 2017: Arki, arvot ja etiiikka -Sosiaalialan ammattieettiset ohjeet :saatavilla https://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/docs/Talentia_Etiikkaopas_2017.pdf
Opetusmenetelmät
Verkkotyöskentely
Webinaarityöskentely
Itsenäinen työskentely
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Verkkopedagogiikka
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävä 4 op (Hyl./Täydennettävä, T1-K5).
Ennakkotehtävät ennen kontaktiopetusta sekä kontaktiverkko-opetus 1 op
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävä 4 op.
1. Palautus 16.12.2022 (2. Palautus 27.1.2023, 3. Palautus 3.3.2023).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
T1= Opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja osaa toimimia tyydyttävästi arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän ymmärtää eettiseen reflektion tärkeyden asiakastyössä. Hän pyrkii edistämään tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä ehkäisemään huono-osaisuutta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
H3= Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee jossakin määrin sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon. Hän edistää jossakin määrin tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5 = Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon. Opiskelijaedistää tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta