Siirry suoraan sisältöön

Ihmisen oppimisen tukeminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BD95-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
15.08.2022 - 09.09.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
22.08.2022 - 11.12.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
35 - 50
Koulutus
Fysioterapeuttikoulutus
Opettajat
Iida Laine
Satu Takala
FT1 Virtuaalihenkilö7
Ryhmät
PFYSIS22
Fysioterapeutti (AMK), S22
PFYSIS22A
PFYSIS22A
PFYSIS22B
PFYSIS22B
Opintojakso
TH00BD95

realization.id

26467

realization.code

TH00BD95-3007

realization.startDate

22.08.2222

realization.endDate

11.12.2222

realization.enrollmentStart

15.08.2222

realization.enrollmentEnd

09.09.2222

realization.currentStatus

PUBLISHED

Opetuskieli

fi

realization.name

Ihmisen oppimisen tukeminen

Sisältö

Ihmiskäsitys, oppiminen käsitteenä, eri oppimisteorioita, erilaisia ja eri-ikäisiä oppijoita, motorinen kontrolli, motorisen taidon oppiminen ja harjoittelun ohjaaminen (visuaalinen, verbaalinen, kognitiivinen ja manuaalinen ohjaus), asiakkaan kohtaaminen, asiakaslähtöiset vuorovaikutuskeinot, asiakkaan sisäisen motivoitumisen tukeminen niin tutkiessa kuin terapiaa toteuttaessa, haastattelu tutkimismenetelmänä, erilaiset ohjausympäristöt (digitaalisuus) ja teknologian hyödyntäminen ohjauksessa.

Lisätietoja opiskelijoille

Läsnäolo:

Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson osiosta vastaavan opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista. 

Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä lähitunneille etäyhteyttä.

Lisätiedot

Läsnäolo:

Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson osiosta vastaavan opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista. 

Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä lähitunneille etäyhteyttä.

Esitietovaatimukset

Ei edeltävyysehtoja

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• kuvata erilaisia oppimisen muotoja ja oppimiseen vaikuttavia tekijöitä,
• selittää konstruktivistisen oppimisteorian, motorisen oppimisen ja kontrollin peruskäsitteet,
• selittää näyttöön perustuvat fysioterapeuttisen ohjaamisen menetelmät ja käyttää niitä mm. motorisen oppimisen ohjaamisessa,
• valita ja käyttää terapiatilanteessa tilanteeseen sopivia, asiakaslähtöisiä vuorovaikutuskeinoja tutkiessaan ja ohjatessaan asiakasta,
• yhdistää ihmisen oppimiseen vaikuttavat tekijät ja fysioterapeuttisen ohjaamisen periaatteet suunnitellessaan ja toteuttaessaan fysioterapeuttista ohjaamista,
• hyödyntää erilaisia ohjausympäristöjä suunnitellessaan ja toteuttaessaan fysioterapeuttista ohjaamista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

-Tentin arvioinnissa käytetään tasavälistä skaalaa, alin hyväksytyn raja on 50% maksimipisteistä.
-Kaikki opintojakson tehtävät tulee olla hyväksytysti suoritettuna

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Arvosanan eli suoritusmerkinnän saa kun kaikki suoritukset ovat hyväksytysti suoritetut.
Suoritukset:
- Itsiin palautetut itsenäiset ja ryhmätehtävät: hyväksytty / hylätty. Hylätty = täydennettävä.
- Tehtävien myöhässä lähettäminen saattaa vaikuttaa laskevasti opintojakson arvosanaan
- Kirjallinen yksilökoe: 0-5. Koe on suoritettu hyväksytysti ennen arvosanan saamista.
- Motorisen taidon opettaminen – ryhmätehtävän itse- ja vertaisarviointi voi vaikuttaa kurssin arvosanaan ± 0,6 pistettä (Eli jos saat tentistä 3 voi vertaisarviointi joko nostaa tai laskea arvosanan 2 tai 4)


Opiskelijalla on oikeus uusia toteutuksen hylätty tenttisuoritus kaksi kertaa. Lisäksi opiskelijalla on oikeus korottaa hyväksyttyä arvosanaa kerran uusintatentin ajankohtana tai opettajan ilmoittamana muuna ajankohtana.

Varsinainen tentti 25.10. klo 12.30-14.00 (Delta)
1. uusintatentti 15.11. klo 14-15.45. (Gamma) (Korotukset ja hylätyt arvosanat)
2. uusintatentti sovitaan tarpeen mukaan (Vain hylätyt arvosanat)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Arviointiasteikko

H-5

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Motorinen oppiminen
 4 op = 108h opiskelijan työtä

Vuorovaikutus oppimisen tukena
1 op = 27h opiskelijan työtä

Tehtävät on kuvattu tarkemmin Itslearningissa.

Oppimateriaalit

MOTORINEN OPPIMINEN
(Shumway-Cook A & Woollacott MH. 2017. Motor Control. Translating Research into Clinical Practice. Chapter 1-2)
Kauranen K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 167. Tampere: Tammerprint Oy. Sivut:
Orientaatiota, käsitteitä 8-15, Motoriikan säätely s28-39
Liike ja liikkuminen 198-207
Motorinen oppiminen 291- 321, 356-426.
Yhteensä n. 130 sivua.
Talvitie U, Karppi S-L., Mansikkamäki T. 2006. Fysioterapia. Helsinki. Edita Prima Oy. 2.uudistettu painos. Sivut: 67 - 87 (20 sivua) , 178 - 193 (15 sivua).Yhteensa 35 sivua.
Shumway-Cook A & Woollacott MH. 2017. Motor Control. Translating Research into Clinical Practice. S. 32-37: Practical applications of motor learning research.
ItsLearningissä ohjattu materiaali.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
VUOROVAIKUTUS –materiaalit, tunneilla käsiteltävien materiaalien lisäksi:
Oppikirja
Vänskä K., Laitinen-Väänänen S., Kettunen T., Mäkelä J. 2011. Onnistuuko Ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita Prima. Helsinki.
Materiaali Itsissä:
Tynjälä P. 2002. Oppiminen tiedon rakentamisena. Konstruktivistisen oppimiskäsityksen perusteita. S.72-97.
Nettimateriaali:
Terveyskirjasto, Duodecim. Motivoiva haastattelu ja Motivoiva keskustelu.
Whodas2.0 haastattelurunkoon tutustuminen
Kirjaston tietokantojen kautta hae Full text – artikkeli:
Randall K.E., McEwan I. 2000. Writing Patient centerd functional goals: tarkastellaan haastattelutaitojen ja ohjaamisen näkökulmasta.

Kansainvälisyys

Itsenäinen opiskelu, luennointi, ryhmätyöskentely, kokemuksellinen oppiminen (uuden taidon opettaminen + vuorovaikutusosion tehtävät)

Sisällön jaksotus

Kts. Itslearningista tarkempi viikkosuunnitelma.

VKO 35
-Orientaatio opintojaksoon ja siihen kuuluvien tehtävien läpikäynti.
-Järjestäytyminen ryhmiin.

MOTORINEN OPPIMINEN /Laine

VKO 36
Oppiminen tiedon rakentamisena 2h A&B
Oppiminen ja käsityksiä siitä
Oma tiedonkäsitys/oppimiskäsitystehtävä saa tällä tunnilla teoriatukea. Samalla voi reflektoida omia pohdintoja kotitehtävän suhteen.

Motorisen oppimisen tukeminen & Motorinen kontrolli  2h A&B
Aloitetaan oppimiskäsitykset -harjoituksella.
Motorinen kontrolli -teoriataustaa
Motorisen kontrollin teoriat tehtävä tämän tunnin jälkeen aloitettavaksi.

VKO 37
Ihmisen oppimisen tukeminen 2h A&B
Käsitteitä, teoriaperustaa -keskusteleva luento

Motorinen oppiminen fysioterapiassa 2h A&B
Mallintaminen ja feedback

VKO 38
Motorisen oppimisen tukeminen I 2h A&B
Harjoittelun suunnittelun valinnat

Motorisen oppimisen tukeminen II 4h A&B
Motorisen oppimisen teorioiden yhteenvetoa keskustellen.
Tällä kerralla aloitetaan motorisen taidon opettamisen itsenäinen työskentely. ks. erillinen ohje.

VKO 39
Itsenäinen pienryhmätyöskentely (motorinen oppiminen) 2h A&B

VKO 40
Itsenäinen pienryhmätyöskentely (motorinen oppiminen) 4h/ryhmä

VKO 41
Motorisen taidon opettamisen esitysseminaarit 4h/A-ryhmä ja 4h/B-ryhmä

Varsinainen tentti ti 25.10. klo 12.30–14.00 (Delta)
1. uusintatentti ti 15.11. klo 14–15.45. (Gamma)
2. uusintatentti sovitaan tarpeen mukaan

____________________________________________________________

VUOROVAIKUTUS -osio /Takala

Vkot 43-47/ Syksyn alussa tarkentuu toteutukseen integroitava XR-toteutus.

Opintojakson aikana opiskelijan ymmärrys fysioterapeutin työssä tapahtuvan vuorovaikutuksen rakentumisesta lisääntyy. Samalla taidot jatkuvan asiakashaastatteluprosessin toteuttamisessa kehittyvät.
Tunnille opiskelija valmistautuu perehtymällä valmistautumismateriaaliin. Tämä sisältää mm. pienimuotoisia itsereflektiivisiä tehtäviä.
Tunneilla toteutuvat käytännön harjoitukset sisältävät:
Omien kommunikaatiotapojen tiedostaminen ja kehittymistarpeiden tunnistaminen fysioterapeutin ammatissa toimimisen näkökulmasta.
Terapiasuhteessa tapahtuva haastattelu ja ohjauspuhe ja näihin liittyvät ydinkäsitteet: pysähtyminen, toisen kuuleminen ja kunnioittaminen, voimaannuttava asiakkaan sisäisen motivaation tukeminen, ammatillisuus

Lähitunneilla opiskelija on läsnä.
Valmistautuminen lähitunneille edellisen tunnin sisältöjä kerraten sekä tulevan tunnin materiaaleihin tutustuen.
Opintojakson kuluessa annettujen tehtävien suorittaminen hyväksytysti on läpäisyvaatimus.

Vko 43

A&B 25.10.
Ennakkotehtävä tunnille: tehtäväohjeet Itsissä.
Orientaatio: tavoitteet, toteutustapa, viitekehys, arviointi.
Itsereflektion käsite.
Ihmisen asioille antamat merkitykset. Asiakkaan merkitykset sisäisen motivoitumisen suuntaajina.
Kotitehtävä 2.11 tunneille.

A&B 26.10.
Opettajajohtoisesti: Whodas -tutustuminen. Whodas 2.0

Itsenäinen tehtävä:

Toteuta Whodas toimintakykyhaastattelu jollekin ikääntyneelle tai sairastuneelle henkilölle ennen seuraavaan lähituntia. Reflektoi oma osaamisesi kuulijana ja tiedonkeruun osaajana. Mitä osaat, mitä kehität jatkossa?

Vko 44
Ke 16.11. klo 8-12 B-ryhmä ja klo 12-16 A-ryhmä

Ennakkotehtävän purku

Ihmiskäsitys fysioterapiassa. Terapiasuhteessa tapahtuva haastattelu ja ohjauspuhe ja näihin liittyvät ydinasiat: pysähtyminen, toisen kuuleminen ja kunnioittaminen, voimaannuttava asiakkaan sisäisen motivaation tukeminen, ammatillisuus.
Motivoivan haastattelutekniikan yhdistäminen sisäisen motivoitumisen tukemisen kolmeen ydinteemaan: kts. artikkelimateriaali Angle` ja esim. Terveyskirjaston materiaalia.

Asiakkaan sisäisen motivoitumisen tukeminen
Sisäisen motivoitumisen käsite ja asiakkaan sisäisen motivoitumisen rakentuminen: Asiakkaan omien merkitysten yhteys motivaatioon. --> Materiaalina esim. artikkeli: Piilevän motivaation jäljillä. Angle` Susanna.
Sisäisen motivoitumisen tukeminen edellyttää taitona asiakkaan ICF-rakennetason edellytysten, toiminnan, tehtävien, liikkumisen sekä hänen liikkumis- ja toimintaympäristönsä selvittämistä. Tässä käytetään tutkimisen kaikkia menetelmiä. Tällä opintojaksolla kysymisen ja kuulemisen taitoja.






VKO 45

Extended reality - harjoitteet VR-laseilla
Pienryhmätyöskentelyä aiheen purkamiseksi.
Itsenäinen tehtävä.


Vko 46
Whodas -haastattelun purkutunnit; Asiakashaastattelu / tavoitteiden laatimiskokemukset
Vuorovaikutus etäkuntoutuksessa ja digitaalisuus.

VKO 47

Yhteenveto kurssista; oman oppimisen reflektio, käsitekartta pienryhmissä.

realization.isTypeOther

boolean

realization.composite

boolean

realization.minSeats

35

realization.maxSeats

50

Opintopistemäärä

5

realization.minCredits

5

realization.maxCredits

5

courseUnit.toTranslate

boolean

courseUnit.languageValidated

boolean

courseUnit.toContentValidation

boolean

courseUnit.contentValidated

boolean

courseUnit.type

COURSE_UNIT

courseUnit.state

ACTIVE

courseUnit.educationPay

boolean

courseUnit.minOptionalityCredits

5

courseUnit.maxOptionalityCredits

5

courseUnit.modifiedBy

22031

courseUnit.organization

peppi

courseUnit.thesisBelongs

boolean

Siirry alkuun