Liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BD96-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.05.2022 - 25.08.2022
Ajoitus
22.08.2022 - 23.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 25
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Iida Laine
- Annukka Myllymäki
- Satu Takala
Ryhmät
-
MFYSIK22Fysioterapeutti (AMK) monimuoto, K22
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• hyödyntää anatomista, fysiologista ja biomekaanista tietämystään ihmisen asentojen, liikkeiden, liikkumisen ja toimintakyvyn sekä sen osa-alueiden tutkimisessa ja analysoinnissa,
• tutkia ja analysoida liikkumista ja toimintakykyä ICF-osa-alueiden tasoilla luotettavilla ja toistettavilla menetelmillä,
• tehdä johtopäätöksiä tutkimisen ja analysoinnin perusteella,
• tunnistaa eri-ikäisten ihmisten liikkumisen pääpiirteitä, motorisia perustaitoja,
• selittää, miten eri tekijät vaikuttavat liikkeen ja liikkumisen kehittymiseen ja muotoutumiseen eri ikäkausina,
• kuvata ammattimaisesti, suullisesti ja kirjallisesti ihmisen asentoja, liikkeitä, liikkumista ja toimintakykyä
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset periaatteet.
Sisältö
Ihmisen asennon, liikkumisen mm. kävelyn ja toimintakyvyn osa-alueiden tutkiminen havainnoimalla, mittaamalla ja teknologiaa hyödyntämällä, tulosten analysointi, iän yhteys ihmisen toimintakykyyn ja sen osa-alueisiin sekä sen edellytyksiin, kehittymisen ja kasvun herkkyyskaudet, elämäntapahtumien ja ympäristötekijöiden yhteys ihmisen toimintakykyyn ja sen osa-alueisiin.
Havainnoinnin perusteet: liikkeen ajoitus, liikkeen suhde painovoimaan ja toimintaan, tukipinta, painovoima, painopiste, vaikutuspiste, resultanttivoima ja voiman varsi, kuorma ja kuorman varsi, lihastyön muodot, somatosensoriikka ja tasapaino ilmiöinä sekä niiden tutkiminen ja analysointi näyttöön perustuvin menetelmin.
Oppimateriaalit
Kauranen, K. 2011. Motoriikan säätely. Motorinen oppiminen. 1 tai 2. painos. Tampere: Tammerprint Oy.
Shumway-Cook, A. & Woollacott, M. 2017. Motor Control. Translating research into clinical practice. 5.painos. Philadelphia: Wolters Kluwer.
Kauranen, K. 2019. Fysioterapeutin käsikirja. Helsinki: Sanoma Pro Oy
Kisner, C.; Colby, L. & Borstad, J. 2018.Therapeutic Exercise. Foundations and tech-niques.7. painos. Philadelphia: F.A. Davis Company.
Lundy-Ekman, L. 2013. tai uudempi painos. Neuroscience. Missouri: Saunders Elsevier.
Sandström, M. & Ahonen, J. 2011. Liikkuva ihminen. Aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. 1. painos. Lahti: VK-Kustannus Oy.
Giboin, L-S.; Gruber, M. & Kramer, A. 2015. Task-specifity of balance training. Human Movement Science. Vol, 44. 22-31.
Huber, F. & Wells, C. 2006. Therapeutic Exercise. Treatment Planning for Progression. Missouri: Saunders Elsevier.
Muu tunneilla käsitelty materiaali
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Varsinainen tentti ti 15.11. klo 08–10, paikka: Omega, 2 h
1, uusintatentti ma 05.12. klo 13–15, paikka: Gamma, 2h (Korotukset ja hylätyt arvosanat)
2. uusintatentti Tammikuussa 2023 (Vain hylätyt arvosanat)
Opiskelijalla on oikeus uusia toteutuksen hylätty tenttisuoritus kaksi kertaa. Lisäksi opiskelijalla on oikeus korottaa hyväksyttyä arvosanaa kerran uusintatentin ajankohtana tai opettajan ilmoittamana muuna ajankohtana.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Arvioitavat oppimistehtävät:
1. Tentti Itslearning-alustalla sähköisesti (arviointi 1-5)
2. Asennon havainnointitehtävä ja toisen pienryhmän työn opponointi (Hyväksytty-täydennettävä)
3. Ryhmätyö -liikeanalyysi ja toisen ryhmän vastaavan tehtävän rakentava kehittäminen kirjallisen tai suullisen palautteen muodossa. (Hyväksytty-täydennettävä)
4. Tasapaino ja koordinaatio -raortti
Kurssin laajuus = 5 x 27 h opiskelijan työtä = 135h
Opiskelijan työn mitoitus:
5op = 5 x 27 tuntia opiskelijan työtä josta
32 tuntia kontaktitapaamisia etänä tai luokassa (Laine)
7 tuntia kontaktiopetusta kävelyanalyysiosuudella (Myllymäki)
3 tuntia ryhmätehtävän työstämistä kävelystä (Myllymäki)
25 tuntia itsenäistä yksilöllistä kontaktitapaamiseen valmistautumista
25 tuntia itsenäistä pienryhmätyöskentelyä kontaktitapaamisten välissä
20 tuntia tiedon hankintaa
19 tuntia arvioitavan tehtävän tekemistä TAI tenttiin valmistautumista
2 tuntia itsearviointia, 2 tuntia vertaispalautteen antamista
Sisällön jaksotus
Sisältö täydentyy Itsiin.
HAVAINNOINTI, ASENNON ANALYYSI, LIHASTYÖMUODOT LIIKKEESSÄ JA ASENNON HALLINTA / Laine
Vko 35
(29.08. ma klo 16–17.30 Teams, 2 h)
2h Orientaatio kurssille, johdanto
VKO 36
(05.09. ma klo 12.30–15.45, paikka: Gamma, 4 h)
4h Havainnoinnin perusteet: liikkeen ajoitus, liikkeen suhde painovoimaan ja toimintaan, tukipinta, painovoima, painopiste, vaikutuspiste, resultanttivoima ja voiman varsi, kuorma ja kuorman varsi, lihastyön muodot, Asennon, liikkeen ja liikkumisen havainnoinnin perusteet ja toimintakyvyn osa-alueiden tutkiminen havainnoimalla, mittaamalla.
VKO 37
(13.09. ti klo 12.30–15.45, paikka: Toiminnallisen harjoittelun tila ICT_B2034, SIGMA ICT_C1039_Sigma, 4 h)
2h Simulaatiotunnit. Asennon, liikkeen ja liikkumisen havainnointi käytännössä. Pienryhmätyöskentely. Itsenäisen havainnointitehtävän alustus + aloittaminen.
2h Simulaatiotunnit. Perusliikkumisen havainnointia: liikelaajuudet liikesuuntineen ja niiden havainnointi+lihastyönmuodot suhteessa liikkeeseen / painovoimaan (istumasta seisomaan ja takaisin)
VKO 38
(19.09. ma klo 12.30–15.45, Paikka: ICT_B2040, ICT_B2038, ICT_B2034, 4 h)
4h Pienryhmätyöskentelyn aloittaminen. Liikeanalyysivideon teko ja analyysin aloittaminen. Perusliikkumisen havainnoinnin osalta: liikelaajuudet liikesuuntineen ja niiden havainnointi+lihastyönmuodot suhteessa liikkeeseen / painovoimaan (kääntymiset yläraajajohtoisesti ja alaraajapainotteisesti, konttaaminen, portaissa liikkuminen, istumaan nousu kylkimakuun kautta, istuen siirtyminen vuoteen reunalle)
IKÄ, TASAPAINO JA KOORDINAATIO -OSIO / Laine:
VKO 39
(26.09. ma klo 08.15–9.45, Teams, 2 h)
2h Ihmisen asennon hallinta ja liikkeiden koordinointi ilmiöinä. Tasapainon neurof. perustan ilmeneminen asentojen, liikkeen,liikkumisen ja toiminnan yhteydessä.Havainnoidaan tasapainoa liikkeessä (suorituksissa). Somatosensoriikka ja tasapaino ilmiöinä sekä niiden tutkiminen ja analysointi näyttöön perustuvin menetelmin.
27.09. ke klo 16–18, ei tilavarausta, 2 h
2h Ryhmätyöskentelylle varattu aika, Liikeanalyysitehtävän työstämisaika
VKO 40
(04.10. ti klo 08.15–11.30, paikka: ICT_B2034, ICT_B2033, 4 h)
Käytännön tunti: 4h tasapainon mittaaminen: tasapaino-ilmön tutkimisen oppimisen työkaluna: testiohjeen tutkiminen pareittain, mitä ilmiöitä testissä tutkitaan. Testiohjeen mukainen käytännön toteutus.
Asiakkaan turvallisuuden varmistamisen ymmärtäminen.
VKO 43
(24.10. ma klo 08.15-14, paikka: ICT_C3044)
Ryhmätyöesitykset: Ryhmätyöskentelyn workshop –esitykset ja keskustelua. Perusliikkumisen havainnoinnin osalta
(25.10. ti klo 14.15–15.45, Teams, 2 h)
2h Ihmisen asennon hallinta ja liikkeiden koordinointi ilmiöinä eri ikäkausina. Iän yhteys ihmisen toimintakykyyn ja sen osa-alueisiin sekä sen edellytyksiin. Itsenäisen raportin aloittaminen.
VKO 44
(31.10. ma klo 12.30–15.45, paikka: ICT_B2040, ICT_B2038, 4 h)
4h Case-harjoittelu
VKO 46
Tentti: ti 15.11. klo 08–10, paikka: Omega, 2 h
Yhteenveto ja palautetunti: ti 15.11. 10.15–11.30, paikka: EDU_4071, noin 2 h
KÄVELYN ANALYYSI -OSIO / Myllymäki:
VKO 45
(07.11. ma klo 14.15–15.45, paikka: ICT_C2046, 2 h)
2h Kävelyn analysoinnin perusteet
VKO 46
(14.11. ma klo 08.15–09.45, paikka: ICT_C2046, 2 h)
2h Lihastoiminta kävelyssä. Ikä ja kävely
VKO 48
(29.11. ti klo 12.30–15.45, paikka: Liikuntalabra, 4 h)
4h Kävelyn analysointi
VKO 49
(05.12. ma klo 10.00–11.30, paikka: Liikuntalabra, 2 h)
2h Kävelyanalyysien purkua
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson osiosta vastaavan opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.
Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä etäyhteyttä lähitunneille.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosanan eli suoritusmerkinnän saa kun kaikki suoritukset (tentti, opintojakson tehtävät ja mahdolliset korvaavat tehtävät) on hyväksytysti suoritettu.
Opintojakson arvostelu: hyl-5,
Tentin arvioinnissa käytetään tasavälistä skaalaa, alin hyväksytyn raja on 50% maksimipisteistä.
Opintojakson tehtävät: hyväksytty – täydennettävää
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa selittää ihmisen tuki- ja liikuntaelimistön sekä hermoston ja aistien rakenteen ja toiminnan siten, että hän pystyy selittää ihmisen liikkumista ja toiminnan havaintojaan (lihasten funktiot, liikesuunnat ja –tasot). Opiskelija osaa selittää ihmisen ohjaamisen ja opettamisen perusteet siten, että hän osaa analysoida ihmisen kognitiivisen ja motorisen oppimisen lähtötilanteen sekä ohjata ihmisen oppimista.