Siirry suoraan sisältöön

Liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BD96-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.05.2022 - 25.08.2022

Ajoitus

22.08.2022 - 23.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 25

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Iida Laine
  • Annukka Myllymäki
  • Satu Takala

Ryhmät

  • MFYSIK22
    Fysioterapeutti (AMK) monimuoto, K22

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• hyödyntää anatomista, fysiologista ja biomekaanista tietämystään ihmisen asentojen, liikkeiden, liikkumisen ja toimintakyvyn sekä sen osa-alueiden tutkimisessa ja analysoinnissa,
• tutkia ja analysoida liikkumista ja toimintakykyä ICF-osa-alueiden tasoilla luotettavilla ja toistettavilla menetelmillä,
• tehdä johtopäätöksiä tutkimisen ja analysoinnin perusteella,
• tunnistaa eri-ikäisten ihmisten liikkumisen pääpiirteitä, motorisia perustaitoja,
• selittää, miten eri tekijät vaikuttavat liikkeen ja liikkumisen kehittymiseen ja muotoutumiseen eri ikäkausina,
• kuvata ammattimaisesti, suullisesti ja kirjallisesti ihmisen asentoja, liikkeitä, liikkumista ja toimintakykyä
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset periaatteet.

Sisältö

Ihmisen asennon, liikkumisen mm. kävelyn ja toimintakyvyn osa-alueiden tutkiminen havainnoimalla, mittaamalla ja teknologiaa hyödyntämällä, tulosten analysointi, iän yhteys ihmisen toimintakykyyn ja sen osa-alueisiin sekä sen edellytyksiin, kehittymisen ja kasvun herkkyyskaudet, elämäntapahtumien ja ympäristötekijöiden yhteys ihmisen toimintakykyyn ja sen osa-alueisiin.

Havainnoinnin perusteet: liikkeen ajoitus, liikkeen suhde painovoimaan ja toimintaan, tukipinta, painovoima, painopiste, vaikutuspiste, resultanttivoima ja voiman varsi, kuorma ja kuorman varsi, lihastyön muodot, somatosensoriikka ja tasapaino ilmiöinä sekä niiden tutkiminen ja analysointi näyttöön perustuvin menetelmin.

Oppimateriaalit

Kauranen, K. 2011. Motoriikan säätely. Motorinen oppiminen. 1 tai 2. painos. Tampere: Tammerprint Oy.
Shumway-Cook, A. & Woollacott, M. 2017. Motor Control. Translating research into clinical practice. 5.painos. Philadelphia: Wolters Kluwer.
Kauranen, K. 2019. Fysioterapeutin käsikirja. Helsinki: Sanoma Pro Oy
Kisner, C.; Colby, L. & Borstad, J. 2018.Therapeutic Exercise. Foundations and tech-niques.7. painos. Philadelphia: F.A. Davis Company.
Lundy-Ekman, L. 2013. tai uudempi painos. Neuroscience. Missouri: Saunders Elsevier.
Sandström, M. & Ahonen, J. 2011. Liikkuva ihminen. Aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. 1. painos. Lahti: VK-Kustannus Oy.
Giboin, L-S.; Gruber, M. & Kramer, A. 2015. Task-specifity of balance training. Human Movement Science. Vol, 44. 22-31.
Huber, F. & Wells, C. 2006. Therapeutic Exercise. Treatment Planning for Progression. Missouri: Saunders Elsevier.

Muu tunneilla käsitelty materiaali

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Varsinainen tentti ti 15.11. klo 08–10, paikka: Omega, 2 h
1, uusintatentti ma 05.12. klo 13–15, paikka: Gamma, 2h (Korotukset ja hylätyt arvosanat)
2. uusintatentti Tammikuussa 2023 (Vain hylätyt arvosanat)

Opiskelijalla on oikeus uusia toteutuksen hylätty tenttisuoritus kaksi kertaa. Lisäksi opiskelijalla on oikeus korottaa hyväksyttyä arvosanaa kerran uusintatentin ajankohtana tai opettajan ilmoittamana muuna ajankohtana.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Arvioitavat oppimistehtävät:
1. Tentti Itslearning-alustalla sähköisesti (arviointi 1-5)
2. Asennon havainnointitehtävä ja toisen pienryhmän työn opponointi (Hyväksytty-täydennettävä)
3. Ryhmätyö -liikeanalyysi ja toisen ryhmän vastaavan tehtävän rakentava kehittäminen kirjallisen tai suullisen palautteen muodossa. (Hyväksytty-täydennettävä)
4. Tasapaino ja koordinaatio -raortti

Kurssin laajuus = 5 x 27 h opiskelijan työtä = 135h

Opiskelijan työn mitoitus:
5op = 5 x 27 tuntia opiskelijan työtä josta
32 tuntia kontaktitapaamisia etänä tai luokassa (Laine)
7 tuntia kontaktiopetusta kävelyanalyysiosuudella (Myllymäki)
3 tuntia ryhmätehtävän työstämistä kävelystä (Myllymäki)
25 tuntia itsenäistä yksilöllistä kontaktitapaamiseen valmistautumista
25 tuntia itsenäistä pienryhmätyöskentelyä kontaktitapaamisten välissä
20 tuntia tiedon hankintaa
19 tuntia arvioitavan tehtävän tekemistä TAI tenttiin valmistautumista
2 tuntia itsearviointia, 2 tuntia vertaispalautteen antamista

Sisällön jaksotus

Sisältö täydentyy Itsiin.

HAVAINNOINTI, ASENNON ANALYYSI, LIHASTYÖMUODOT LIIKKEESSÄ JA ASENNON HALLINTA / Laine

Vko 35
(29.08. ma klo 16–17.30 Teams, 2 h)
2h Orientaatio kurssille, johdanto

VKO 36
(05.09. ma klo 12.30–15.45, paikka: Gamma, 4 h)
4h Havainnoinnin perusteet: liikkeen ajoitus, liikkeen suhde painovoimaan ja toimintaan, tukipinta, painovoima, painopiste, vaikutuspiste, resultanttivoima ja voiman varsi, kuorma ja kuorman varsi, lihastyön muodot, Asennon, liikkeen ja liikkumisen havainnoinnin perusteet ja toimintakyvyn osa-alueiden tutkiminen havainnoimalla, mittaamalla.

VKO 37
(13.09. ti klo 12.30–15.45, paikka: Toiminnallisen harjoittelun tila ICT_B2034, SIGMA ICT_C1039_Sigma, 4 h)
2h Simulaatiotunnit. Asennon, liikkeen ja liikkumisen havainnointi käytännössä. Pienryhmätyöskentely. Itsenäisen havainnointitehtävän alustus + aloittaminen.
2h Simulaatiotunnit. Perusliikkumisen havainnointia: liikelaajuudet liikesuuntineen ja niiden havainnointi+lihastyönmuodot suhteessa liikkeeseen / painovoimaan (istumasta seisomaan ja takaisin)

VKO 38
(19.09. ma klo 12.30–15.45, Paikka: ICT_B2040, ICT_B2038, ICT_B2034, 4 h)
4h Pienryhmätyöskentelyn aloittaminen. Liikeanalyysivideon teko ja analyysin aloittaminen. Perusliikkumisen havainnoinnin osalta: liikelaajuudet liikesuuntineen ja niiden havainnointi+lihastyönmuodot suhteessa liikkeeseen / painovoimaan (kääntymiset yläraajajohtoisesti ja alaraajapainotteisesti, konttaaminen, portaissa liikkuminen, istumaan nousu kylkimakuun kautta, istuen siirtyminen vuoteen reunalle)

IKÄ, TASAPAINO JA KOORDINAATIO -OSIO / Laine:

VKO 39
(26.09. ma klo 08.15–9.45, Teams, 2 h)
2h Ihmisen asennon hallinta ja liikkeiden koordinointi ilmiöinä. Tasapainon neurof. perustan ilmeneminen asentojen, liikkeen,liikkumisen ja toiminnan yhteydessä.Havainnoidaan tasapainoa liikkeessä (suorituksissa). Somatosensoriikka ja tasapaino ilmiöinä sekä niiden tutkiminen ja analysointi näyttöön perustuvin menetelmin.

27.09. ke klo 16–18, ei tilavarausta, 2 h
2h Ryhmätyöskentelylle varattu aika, Liikeanalyysitehtävän työstämisaika

VKO 40
(04.10. ti klo 08.15–11.30, paikka: ICT_B2034, ICT_B2033, 4 h)
Käytännön tunti: 4h tasapainon mittaaminen: tasapaino-ilmön tutkimisen oppimisen työkaluna: testiohjeen tutkiminen pareittain, mitä ilmiöitä testissä tutkitaan. Testiohjeen mukainen käytännön toteutus.
Asiakkaan turvallisuuden varmistamisen ymmärtäminen.

VKO 43
(24.10. ma klo 08.15-14, paikka: ICT_C3044)
Ryhmätyöesitykset: Ryhmätyöskentelyn workshop –esitykset ja keskustelua. Perusliikkumisen havainnoinnin osalta

(25.10. ti klo 14.15–15.45, Teams, 2 h)
2h Ihmisen asennon hallinta ja liikkeiden koordinointi ilmiöinä eri ikäkausina. Iän yhteys ihmisen toimintakykyyn ja sen osa-alueisiin sekä sen edellytyksiin. Itsenäisen raportin aloittaminen.

VKO 44
(31.10. ma klo 12.30–15.45, paikka: ICT_B2040, ICT_B2038, 4 h)
4h Case-harjoittelu

VKO 46
Tentti: ti 15.11. klo 08–10, paikka: Omega, 2 h
Yhteenveto ja palautetunti: ti 15.11. 10.15–11.30, paikka: EDU_4071, noin 2 h


KÄVELYN ANALYYSI -OSIO / Myllymäki:

VKO 45
(07.11. ma klo 14.15–15.45, paikka: ICT_C2046, 2 h)
2h Kävelyn analysoinnin perusteet

VKO 46
(14.11. ma klo 08.15–09.45, paikka: ICT_C2046, 2 h)
2h Lihastoiminta kävelyssä. Ikä ja kävely

VKO 48
(29.11. ti klo 12.30–15.45, paikka: Liikuntalabra, 4 h)
4h Kävelyn analysointi

VKO 49
(05.12. ma klo 10.00–11.30, paikka: Liikuntalabra, 2 h)
2h Kävelyanalyysien purkua

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson osiosta vastaavan opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.

Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä etäyhteyttä lähitunneille.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosanan eli suoritusmerkinnän saa kun kaikki suoritukset (tentti, opintojakson tehtävät ja mahdolliset korvaavat tehtävät) on hyväksytysti suoritettu.

Opintojakson arvostelu: hyl-5,

Tentin arvioinnissa käytetään tasavälistä skaalaa, alin hyväksytyn raja on 50% maksimipisteistä.

Opintojakson tehtävät: hyväksytty – täydennettävää

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa selittää ihmisen tuki- ja liikuntaelimistön sekä hermoston ja aistien rakenteen ja toiminnan siten, että hän pystyy selittää ihmisen liikkumista ja toiminnan havaintojaan (lihasten funktiot, liikesuunnat ja –tasot). Opiskelija osaa selittää ihmisen ohjaamisen ja opettamisen perusteet siten, että hän osaa analysoida ihmisen kognitiivisen ja motorisen oppimisen lähtötilanteen sekä ohjata ihmisen oppimista.