Development of Patient Safety and Rational Pharmacotherapy (5 cr)
Code: TH00BY60-3001
General information
- Enrollment
-
01.06.2022 - 23.08.2022
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
25.08.2022 - 18.12.2022
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 15
- Degree programmes
- Master of Advanced Nursing Practice
- Teachers
- Anu Vaihekoski
- Marjo Salmela
- Scheduling groups
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Size: 5 . Open UAS : 5.)
- Small groups
- For Open UAS students only
- Course
- TH00BY60
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Aikataulu: 25.8.–18.12.2022
Lähipäivät: 25.8., 19.9., 20.9. ja 15.12.22.
Tavoitteet:
Opiskelija osaa
• arvioida ja kehittää työyksikössä toteutettavan hoidon turvallisuutta
• suunnitella ja toteuttaa rationaalista lääkehoitoa edistävän kehittämistyön
• hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa kehittäessään potilasturvallisuutta ja lääkehoitoon liittyviä prosesseja
• hyödyntää moniammatillisuutta potilas- ja lääkitysturvallisuudessa ja sen kehittämisessä
• analysoida eettisten periaatteiden toteutumista lääkehoidossa
Sisältö:
• Rationaalinen lääkehoito (Lääkepolitiikka, kansallinen lääkeinformaatiostrategia, rationaalisen lääkehoidon toimeenpano-ohjelma, FIMEA moniammatillinen verkosto)
• Lääkitysturvallisuus osana potilasturvallisuutta ja sen kehittäminen (mm. Riskienhallinta)
• Eettinen näkökulma lääkehoitoon
• Hoitoon sitoutumisen edistäminen lääkehoidossa
Objective
Students will learn to
- assess and develop the safety of care provided in the work unit
- plan and implement development work that promotes rational pharmacotherapy (e.g. planning, implementation and assessment of an intervention that promotes adherence to care)
- be able to apply evidence-based knowledge when developing processes related to patient safety and pharmacotherapy
- work together with a multi-professional team when developing patient and medication safety
- analyse the implementation of ethical principles in pharmacotherapy
Content
- Rational pharmacotherapy (medication policy, national strategy for drug information, implementation programme for pharmacotherapy, the FIMEA multi-professional network)
- Medication safety as part of patient safety and the development thereof (incl. risk management)
- Ethical perspective into pharmacotherapy
- Promoting adherence to care in pharmacotherapy
Materials
Dimitrow, M. 2016. Development and Validation of a Drug-Related Problem Risk Assessment Tool for Use by Practical Nurses Working with Community-Dwelling Aged. Doctoral dissertation. Faculty of Pharmacy. University of Helsinki.
Fimea 2012. Tiedolla järkevään lääkkeiden käyttöön. Julkaisusarja 1/2012.
Laukkanen, E. & Ruokoniemi, P. (toim.) 2021. Turvallinen lääkehoito. Opas lääkehoitosuunnitelman tekemiseen sosiaali- ja terveydenhuollossa. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2021:6. Helsinki.
Potilasturvallisuusyhdistys 2015. Potilasturvallisuus ja riskien hallinta. Opas sosiaali- ja terveydenhuollon asiantuntijoille ja johdolle.
Ranta, I. 2013. (toim.) Hoitotyön vuosikirja 2013. Sairaanhoitaja ja lääkehoito. Sairaanhoitajaliitto. Fioca Oy. Helsinki.
STM 2022. Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022-2026. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2022:2. Helsinki.
STM 2011. Lääkepolitiikka 2020. STM:n julkaisuja 2011:2. Helsinki.
WHO 2021. Global patient safety action plan 2021–2030: towards eliminating avoidable harm in health care. Geneva: World Health Organization.
Teaching methods
Lähiopetus, itsenäinen työskentely, parityöskentely, ryhmätyöskentely ja seminaarityöskentely.
Pedagogic approaches and sustainable development
• Työelämälähtöisyys toteutuu potilasturvallisuus- ja seminaaritehtävien myötä, jossa aidosti tunnistetaan ja kehitetään työelämäkäytäntöjä
• Moniammatillisen yhteistyön näkökulma tulee asiantuntijahaastatteluiden kautta ja toiminnan kehittäminen moniammatillisesta näkökulmasta
Student workload
Oppimistehtävät:
• Oppimistehtävä 1, kirjallinen työ: Potilasturvallisuus ja lääketurvallisuus tarkastelu eri näkökulmista (verkkomateriaalin opiskelu, reflektio, asiantuntijahaastattelut)
• Oppimistehtävä 2, toiminnan kehittäminen moniammatillisesta näkökulmasta (ryhmätyöskentely lähiopetuksessa)
• Oppimistehtävä 3, seminaarityö: Lääkehoidon kehittäminen (sisältäen vertaisarvioinnin)
Opiskelijatyön mitoitus:
• Lähiopetus: 8 h + ryhmätyöskentely 4h + seminaarityöskentely 4 h
• Itsenäinen työskentely: 119h, joista potilasturvallisuuskokonaisuus 49h ja kehittämistehtäväkokonaisuus 70h
Evaluation methods and criteria
Arviointikohteet:
• Osallistuminen (HKS/HYL)
• Oppimistehtävä 1 (HKS/HYL)
• Oppimistehtävä 2 (HKS/HYL)
• Oppimistehtävä 3 (T1–K5)
• Vertaispalaute (HKS/HYL)