Strategia, laatu ja arviointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BP33-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 22.08.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Camilla Granholm
- Sanna-Maria Nurmi
Ajoitusryhmät
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
YTEKEK22Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, K22
Pienryhmät
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· strategiaprosessit ja sen menetelmät sekä arvioida ja kehittää toiminnan laatua
· päätöksenteon palvelujärjestelmän eri konteksteissa
Sisältö
· Tulevaisuuden toimintaympäristöt ja palvelut sosiaali- ja terveysalalla
· Päätöksenteko palvelujärjestelmässä
· Strategisen ajattelun, päätöksenteon ja johtamisen merkitys työyhteisölle ja palvelujen tuottamiselle
· Strategiaprosessin vaiheet, niihin liittyvät lähestymistavat ja välineet (analyysit, BSC, tiedolla johtaminen)
· Strategisen toiminnan ja päätöksenteon etiikka, arviointi, laatu ja vaikuttavuus
· Johdettu strategia ja muutosprosessi
Oppimateriaalit
Oppimisympäristössä ilmoitettu lähdemateriaali sekä muu opiskelijan itsensä hankkima lähdemateriaali.
Opetusmenetelmät
Perehtyminen opintojakson keskeiseen kirjallisuuteen.
Lähiopetus, ryhmätehtävä ja tentti.
Ryhmätehtävä tehdään Varsinais-Suomen hyvinvointialueelle osana strategiatyötä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti erikseen sovittuna ajankohtana Itslearning oppimisympäristössä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Tämä opintojakso sisältää lähiopetusta, itsenäistä opiskelua, ryhmätyöskentelyä sekä työskentelyä verkko-oppimisympäristössä.
Verkko-oppimistehtävässä orientoidutaan opintojakson teemoihin. Lähiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan omia kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Ryhmätehtävissä korostuu laajemman tehtäväkokonaisuuden yhdessä suorittaminen, projektimainen työskentely sekä konstruktivistinen omien kokemuksien jakaminen ryhmän jäsenten kanssa. Yksilötehtävissä harjoitellaan jäsenneltyä asioiden esittämistapaa sekä reflektoidaan oman osaamisen kehittymistä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisuutta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus: Luentoja ja toiminnallista työskentelyä 12 h
Itsenäinen opiskelu: 40h
Ryhmätyö: 83h
Yhteensä: 135h
Sisällön jaksotus
Opintojakson pääsisältöjä ovat:
-strategiaprosessin vaiheet ja tavoitteet
-strategisen ajattelun ja johtamisen käsitteet ja menetelmät
-toiminnan arviointi ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristöissä
Syksyn 2022 lähiopetuspäivät toteutetaan pääosin etäopetuksena:
24.8.2022 klo 12.30-14.00
12.9.2022 klo 14.15-15.45
13.9.2022 klo 12.30-15.45
13.12.2022 klo 10.00-14.00 (seminaari saatetaan toteuttaa kampuksella)
Huom! Lisäksi tenttin erikseen sovittuna ajankohtana.
Viestintäkanava ja lisätietoja
YAMK - opintoja, ei sovellu AMK - opintoihin. Avoin YAMK-opiskeluun maksimi 5 opiskelijaa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi kohdistuu opintojakson aikana suoritettaviin oppimistehtäviin, tenttiin sekä aktiiviseen osallistumiseen lähipäivien työskentelyyn.
Hylätty (0)
Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista. Ei ole suorittanut tenttiä hyväksytysti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä: On palauttanut tehtävät ja osallistunut sekä lähiopetukseen että ryhmätyöhön. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin. On suorittanut tentin hyväksytysti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä: On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut aktiivisesti sekä lähiopetukseen että ryhmätyöhön. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa. On suorittanut tentin hyväksytysti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä: On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut aktiivisesti sekä lähiopetukseen että ryhmätyöhön. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista. On suorittanut tentin hyväksytysti.