Terveyden edistämisen kehittyvät toimintaympäristöt (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BP95-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.06.2022 - 31.08.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
Opettaja
- Hille Halonen
- Camilla Granholm
Ryhmät
-
YTEEDK22Terveyden edistämisen koulutus, K22
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· analysoida terveyden edistämisen tulevaisuuden haasteita ja etsiä ratkaisuja niihin
· kehittää terveyden edistämisen rakenteita ja tunnistaa kehittämishaasteet osaksi modernin yhteiskunnan kehitystä
· syventää tietämystään terveyden edistämisen yritystoiminnasta ja tunnistaa yritystoiminnan mahdollisuuksia omalla toimialallaan
· tunnistaa ja kehittää innovatiivisia ongelmanratkaisuja terveyden edistämiseen alueellisessa, kansallisessa ja kansainvälisessä tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
· kehittyy terveyden edistämisen kansainvälisenä toimijana
Sisältö
· terveyden edistämisen asiantuntijuus · terveyden edistämisen rakenteet (muuttuvat toimintaympäristöt ja säädökset, SOTE-uudistus)
· sisäinen yrittäjyys ja itsensä johtaminen · terveyden edistämisen pedagoginen osaaminen ja oppiminen (elinikäinen oppiminen, modernit oppimisympäristöt, innovaatiopedagogiikka ja innovatiiviset ongelmanratkaisutaidot)
· kansainväliset toimintaympäristöt terveyden edistämisessä
· innovaatiokyvykkyys osana terveyden edistämistä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon ei liity tenttiä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Paritehtävä:
Tutustukaa pareittain yhteen kolmannen sektorin toimijaan, jonka toimintakenttänä ja/tai perustehtävänä on terveyden ja/tai hyvinvoinnin edistämisen.
Kun olette valinneet tutustuttavan kolmannen sektorin toimijan, laittakaa sen nimi ja nettilinkki Itslearning keskustelualueelle viimeistään 17.10.22 opettaja käy hyväksymässä valinnan (ts. arvioi ko. kolmannen sektorin toimijan soveltuvuuden tehtävään).
Käyttäkää apuna nettisivuja, tiedotteita mainoksia sekä käykää tutustumassa toimijaan tai haastatelkaa. Selvitä kolmannen sektorin toimijan perustehtävä ja tarjottavat palvelut. Pohtikaa/arvioikaa miten terveyden edistäminen on yrityksessä ymmärretty.
Laatikaa ko. kolmannen sektorin toimijasta ja selvitystyöstänne diaesitys ja palauttakaa esitysdiat Itselearning palautuslaatikkoon 10.11.22 mennessä.
Esitys arvioidaan asteikolla hyväksytty/täydennettävä.
Yksilötehtävä:
Visioi tutkimus- ja muun näyttöön perustuvan kirjallisuuden perusteella suomalaisten terveys ja terveyshaasteet vuonna 2050. Voit kohdentaa työsi tietyn väestöryhmän terveyteen. Laadi tästä kirjallinen työ (max 8-10 sisältösivua), johon sisältyy johdanto, itse otsikoidut sisältösivut sekä pohdinta ja lähdeluettelo .Yksilötyön palautus 21.11.22.
Opintojakson työmäärä 5op (=135t)
Lähiopetus
Paritehtävä
Yksilötehtävä
Itsenäinen työskentely
HUOM ITS alusta päivittyy täydentyy Syyskuun 2022 aikana
Terveisin Hille ja Camilla
Sisällön jaksotus
· Huomioi Tämä päivittyy vielä.
terveyden edistämisen asiantuntijuus · terveyden edistämisen rakenteet (muuttuvat toimintaympäristöt ja säädökset, SOTE-uudistus)
· sisäinen yrittäjyys ja itsensä johtaminen · terveyden edistämisen pedagoginen osaaminen ja oppiminen (elinikäinen oppiminen, modernit oppimisympäristöt, innovaatiopedagogiikka ja innovatiiviset ongelmanratkaisutaidot)
· kansainväliset toimintaympäristöt terveyden edistämisessä
· innovaatiokyvykkyys osana terveyden edistämistä
Sosiaali- ja terveyspalveluiden haasteet
Yrittäjyys sosiaali- ja terveyspalveluissa
Toteutus:
Orientaatio aiheeseen ja opintojakson esittely tehtävineen.
opetus; Terveyden edistämisen pedagoginen osaaminen ja ongelmanratkaisu. Kansainvälinen näkökulma terveyden edistämiseen.
opetus; Kolmas sektori ja toimintaympäristöt.
Yksilötehtävän seminaari, jossa esitellään tulevaisuustehtävien keskeiset seikat.
Tulevaisuustehtävän (numeerisesti arvioitava yksilötyö) viimeistely ja palautus mennessä.
Opintojakson kaikki tehtävät tulee olla hyväksytysti tehtyinä ja palautettuina, jotta saat arvosanan rekisteriin.
Viestintäkanava ja lisätietoja
YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin. Avoimesta AMK:sta max.5 opiskelijaa mukaan.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Paritehtävä HYV / Täydennettävä / HYL
Yksilötehtävä numeerinen arvio:1-5
Hylätty (0)
Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä määräaikaan mennessä ja/tai osallistunut lähiopetukseen. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia/eivät vastaa tehtävänantoon/tehtävissä on havaittavissa plagiointia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa kurssin sisällöt pintapuolisesti. Lähdemateriaalien käyttö on niukkaa, tekstissä on asia-/käsitevirheitä ja työ on sisällöllisesti hajanainen/ulkoasultaan viimeistelemätön.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa kurssin sisällöt hyvin, sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa. Oppimistehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on asianmukaista, eikä tekstissä juurikaan ole havaittavissa käsite- tai asiavirheitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään kurssin sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamisosaamista. Oppimistehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on monipuolista, eikä tekstissä ole käsite- tai asiavirheitä. Esitetyt näkökulmat ja väitteet perustellaan ja oppimistehtävistä välittyy tutkiva ja pohtiva ote.