Jatkuva laadun parantaminen laboratoriossa (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BQ58-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 31.12.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, bioanalytiikan kehittämisosaaminen
Opettaja
- Krista Salo-Tuominen
Ryhmät
-
YKLABS22Kliininen asiantuntija, bioanalytiikka (ylempi AMK), S22
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
Opiskelija arvioi ja kehittää kliinistä laboratoriotoimintaa hyödyntämällä kansallisia ja kansainvälisiä laatusuosituksia, standardeja sekä näyttöön perustuvaa tietoa.
Sisältö
Kliinisen laboratoriotoiminnan kansalliset ja kansainväliset laatusuositukset, standardit sekä näyttöön perustuva tieto
Toimintajärjestelmän vaatimukset ja laadunhallinnan malleja
Lääketieteellisten laboratorioiden laatua ja pätevyyttä koskevat vaatimukset
Kliinisen laboratoriotoiminnan laadunarvioinnin menetelmät
Auditointi ja akkreditointi
Toiminnan ja prosessien laadun kehittäminen
Opetusmenetelmät
Itsenäinentyöskentely
Tuutorointi
Luennot
Seminaari
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Verkkototeutus Metropolian Moodle ympäristössä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelija laatii kirjallisuuskatsauksen opintojakson teemojen mukaisesti,
135 tuntia
Sisällön jaksotus
Opintojakson sisältö koostuu seuraavista osa-alueista
-Kliinisen laboratoriotoiminnan kansalliset ja kansainväliset laatusuositukset, standardit sekä näyttöön perustuva tieto
-Toimintajärjestelmän vaatimukset ja laadunhallinnan malleja
-Lääketieteellisten laboratorioiden laatua ja pätevyyttä koskevat vaatimukset
-Kliinisen laboratoriotoiminnan laadunarvioinnin menetelmät
-Auditointi ja akkreditointi
-Toiminnan ja prosessien laadun kehittäminen
Arviointiasteikko
H-5
Hylätty (0)
Opiskelijan kyky käyttää standardeja ja näyttöön perustuvaa tietoa ja ymmärtää niiden merkitystä toiminnan arvioinnissa ja kehittämisessä on niukkaa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa kuvata kliinistä laboratoriotoimintaa koskevia kansallisia ja kansainvälisiä laatusuosituksia, standardeja sekä näyttöön perustuvaa tietoa ja ymmärtää niiden merkityksen toiminnan arvioinnissa ja kehittämisessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija soveltaa kliinistä laboratoriotoimintaa koskevia kansallisia ja kansainvälisiä laatusuosituksia, standardeja sekä näyttöön perustuvaa tietoa toiminnan arvioinnissa ja kehittämisessä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija arvioi ja kehittää kliinistä laboratoriotoimintaa hyödyntämällä kansallisia ja kansainvälisiä laatusuosituksia, standardeja sekä näyttöön perustuvaa tietoa.