Toiminta ihmisen elämässä (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BF44-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.07.2022 - 19.09.2022
Ajoitus
25.08.2022 - 30.09.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 27
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Kirsi Kero
- Anu Kuikkaniemi
Vastuuopettaja
Anu Kuikkaniemi
Ryhmät
-
PTOIMS22Toimintaterapeutti (AMK), S22
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• kuvailla, miten toimintaterapia on kehittynyt nykyiselleen,
• tunnistaa ihmisen merkityksellistä toimintaa elämänkaaren eri vaiheissa,
• selittää, mitkä tekijät vaikuttavat toiminnalliseen oikeudenmukaisuuteen ja miten toimintaterapiassa sitä voidaan tukea ja edistää,
• selittää toimintaterapian arvoperustan ja eettiset periaatteet,
• tunnistaa terapeuttisen toiminnan edellytyksiä.
Sisältö
Toimintaterapia ennen ja nyt
Merkityksellinen toiminta eri ikäkausina
Oikeus toimintaan ja osallistumiseen
Toimintaterapian arvot, eettisyys ja osaamisalueet kansallisesti ja kansainvälisesti
Terapeuttinen toiminta
Oppimateriaalit
Tieto oppimateriaaleista löytyy verkkoympäristöstä.
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua verkkoympäristössä, ryhmätöitä ja tiimityöskentelyä tiimipäivissä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppimisen menetelmin. Ohjeistus löytyy Tiimioppijan käsikirjasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Valmistautuminen lähipäiviin, lähipäivät ja reflektio opintojakson lopussa.
Ohjeistus opppimistehtävistä löytyy verkkoympäristöstä.
27 tuntia opiskelijatyötä vastaa yhtä opintopistettä. 5op= 135t
Sisällön jaksotus
info 25.8. klo 14.15 - 15.45
Teemat:
perjantaina 2.9. klo 9-15 Toimintaterapia ennen ja nyt
torstaina 8.9. klo 9-15 Merkityksellinen toiminta eri ikäkausina
maanantaina 12.9. klo 9-15 Oikeus toimintaan ja oikeudenmukaisuus / Toimintaterapian arvot ja eettisyys
perjantaina 23.9. klo 9-15 Terapeuttinen toiminta
tiistaina 27.9. klo 9-15.45 Tiimien näyttöpäivä
Reflektiopaperin palautus perjantaihin 30.9.2022 klo 23.55 mennessä Itslearningin palautuskansioon.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti. Opintojakson arvioinnin kohteet ovat:
Muistiinpanot ja ryhmätyön valmistelu hyväksytty/hylätty
Osallistuminen lähipäiviin, aktiivisuus lähipäivissä, ajoissa palautetut tehtävät ja reflektiopaperi, itseis- ja vertaisarviointi vaikutus arvosanaan +/-1 numero
Reflektio arvioidaan asteikolla 0-5.
(Löytyy Its > kotipesä kansiosta taulukkona)
Ammatillinen tieto ja tiedonhallinta- Ammattitaito- Vastuu, yrittäjyys, johtaminen
Opiskeliija osaa Taso 1
käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
työskennellä ohjattuna toimintaterapian tilanteissa
toimia ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa
vastata sovituista tehtävistä mutta palauttaa ne usein myöhässä ja/ tai odottaa/kysyy lisäohjeita.
dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
arvioida omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisesti
Opiskeliija osaa Taso 3
käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
etsiä tietoa eri tietolähteistä sekä tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
käyttää keskeisiä tiedonlähteitä systemaattisesti
työskennellä ohjeiden mukaan toimintaterapian tilanteissa
toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa pääasiassa sovittuja aikatauluja
organisoida omaa toimintaa
ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
huomioi dialoogisuuden
arvioida omaa osaamistaan kriittisesti
Opiskeliija osaa Taso 5
käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
etsiä tietoa asiantuntevasti
käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä
työskennellä itsenäisesti toimintaterapian tilanteissa
organisoida ryhmän toimintaa ja johtaa usein omaa ja ryhmän toimintaa
ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset
sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
olla dialogissa
raportoi rutiininomaisesti tekemäänsä sovitussa aikataulussa
arvioida omaa osaamistaan realistisesti
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa