Skip to main content

Finnish Language and Communication (3 cr)

Code: 1001006-3222

General information


Enrollment
01.06.2022 - 24.10.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
25.10.2022 - 15.12.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
1 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Engineering and Business
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Mechanical Engineering
Teachers
Anne Antero
Teacher in charge
Anne Antero
Course
1001006
No reservations found for realization 1001006-3222!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opettaja hyväksyy ilmoittautumiset viimeistään viikkoa ennen kurssin alkua ja lähettää opiskelijoille sähköpostiviestin kurssin aloituksesta. Hyväksymisen myötä opiskelija saa oikeudet kurssin ITS-työtilaan, johon suositellaan tutustumista ennen aloitustuntia. Työtila täydentyy kurssin edetessä, ja muutokset toteutussuunnitelmassa tai aikataulussa ovat mahdollisia myöhemminkin, koska mahdolliset koronaohjeistukset, tilavarauksiin liittyvät asiat tai muutokset opiskelijoiden lukujärjestyksessä ja opettajan työaikasuunnitelmassa voivat vaikuttaa suunnitelmiin. Opintojaksoon sisältyy läsnäolovelvollisia tunteja, joihin opiskelijan edellytetään sitoutuvan. Tiimitehtävissä opiskelija sitoutuu sekä tiimityöskentelyyn että tiimin yhteisarviointiin. Opintojakso ei sovellu kokonaan verkossa tai täysin itsenäisesti suoritettavaksi.

Opintojakson aikana harjoitellaan asiatyylisen, saavutettavuusvaatimusten mukaisen raportin kirjoittamista, tiivistävää kirjoittamista, lähdemerkintöjä, yhdessä kirjoittamista ja sekä Turun amk:n raporttipohjan että asiakirjastandardin käyttöä. Opintojaksolla analysoidaan alan tekstejä, ja käydään dialogia tehdyistä havainnoista. Pääpaino on vastaanottajalähtöisessä ja havainnollistavassa viestinnässä. Opintojaksolla vahvistetaan esiintymis- ja vuorovaikutustaitoja osallistumalla dialogiin ja pitämällä tavoitteeltaan vaikuttava, ammatillisesti argumentoitu yksilöesitys, jonka yhteydessä harjoitellaan myös palautteen antamista ja sen hyödyntämistä.

Objective

The student is able to act in a purposeful way in communicating and interacting in working life situations. He/she is able to take into consideration the receiver, the situation and the demands of the field and to communicate in an analytical, understandable and convincing manner.
The student is able and willing to develop his/her skills in the Finnish language and communication as part of his/her professional competence.

Content

Students know how to
-interpret the professional texts in their own field as part of information literacy skills and use their skills in new, different situations (for instance, text analysis and summary)
-write factual, consistent and understandable texts (for instance, small scale studies, reports, essays, professional presentations using source material) and to give references to sources according to given instructions (the basics of research communication)
-use up-to-date tools as support for their own linguistic ability in proof-reading (central contents in correcting language and text)
-act in a professional way in the verbal communication situations in working life, and to prepare for diverse speaking situations in a purposeful way (i.e. with the help of situation analysis and analysis plan)
-express themselves clearly using visual aids and by using language appropriate to the situation
-assess their own communication skills (the language and structure of spoken and written language, factors affecting readability and understandability, the effectiveness of the message)and to give and receive constructive criticism

Materials

Kurssin työtilassa ITSissä olevat luentovideot ja kirjallinen materiaali, Messissä olevat lähdemerkintäohjeet, raporttipohjan ohjeet ja opinnäytetyön kirjoitusohjeet, SFS 2487 (Asiakirjan tekstin asettelu ja tunnistetiedot), kurssilla esitellyt kielenhuollon verkkosivustot ja opiskelijoiden tekeillä olevat ja valmiit tekstit.

Teaching methods

Tutkiva oppiminen, tekemällä oppiminen, uuden sisällön yhdistäminen jo opittuun tietoon, keskustelu, prosessikirjoittaminen, tiimityöskentely, sovellettu dialogitentti, itse- ja vertaisarviointi, reflektointi, lukeminen ja luetun vieminen käytäntöön.

Exam schedules

Oikeakielisyystentti on tehtävissä ITSissä koko kurssin ajan. Tenttiin valmistaudutaan työtilassa olevan materiaalin avulla. Tentti on osa tehtäväkokonaisuutta, ja sitä ei voi (teknisestikään) uusia tai tehdä määräajan päätyttyä. Tentissä ei ole hyväksymisen alarajaa, vaan tentistä saadut pisteet kerryttävät kokonaispistemäärää.

Tutkintosäännön mukaan hyväksyttyä kurssia ei voi uusia. Opintojaksoa voi täydentää osallistumalla seuraavaan toteutukseen sen hetkisten vaatimusten mukaisesti. Täydennysoikeus edellyttää, että kurssi on merkitty Pepissä hylätyksi (arvosana 0).
Pelkkä ilmoittautuminen ei ole kurssin osittain suorittamista.

Pedagogic approaches and sustainable development

Osallistuminen kurssin aloitustunnille 25.10.2022 on välttämätöntä.
Kurssiin sisältyy myös muita läsnäolovelvollisia tunteja. Lisäksi kurssilla on videoluentoja, joiden katseluaika on sidottu kurssilla kirjoitettavien tiivistelmien palautuspäiviin.
Tarkempi toteutus on esitetty opintojaksoesittelyssä, joka on saatavilla ITSistä.
Oikeudet ITSiin tulevat automaattisesti, kun kurssi-ilmoittautuminen on hyväksytty.

Completion alternatives

Mikäli toteat, että sinulla on kurssin oppimistavoitteisin sopivaa aiemmin hankittua osaamista, voit suorittaa kurssin ahot-menettelyllä. Ahot-suorituksen edellytyksenä on työkokemus ja näyttö kurssin osaamisalueelta. Ilmoittaudu kurssille tavalliseen tapaan, jolloin saat oikeuden kurssin ITS-työtilaan. Työtilassa on tarkemmat ohjeet ahot-menettelyä varten ja portfolion laatimisohjeet.
Jos olet suorittanut vastaavan sisältöisen ja laajuisen kurssin aiemmissa korkeakouluopinnoissasi, voit hakea kurssista hyväksilukua tekemällä hakemuksen koulutusohjelmasi kt-vastaavalle. Jos olet ilmoittautunut kurssille, peruuta ilmoittautuminen, kun saat tiedon hyväksiluvusta.

Student workload

Ryhmätehtävät
- Viestinnän raportti (Turun amk:n raporttipohja) ja vertaisarviointi
- Sovellettu dialogitentti (kirjallinen osuus yksilötehtävä, suullinen osuus ryhmätehtävä)
Yksilötehtävät
- Luentovideo- ja artikkelitiivistelmät (asiakirja-asettelu)
- Vaikuttava puhe
- Oikeakielisyys ja lähdemerkinnät -tentti

Tehtäväkuvaukset ja niiden arviointikriteerit ovat saatavilla ITSistä.

Evaluation methods and criteria

Oppimistehtävät kerryttävät pistemäärää, joka voi olla enintään 100 pistettä. Opintojakson hyväksymisehtona on, että pakolliset tehtävät (ks. kurssin opintojaksoesittely) on tehty, niiden tehtäväkohtainen pistemäärä on vähintään 50 % maksimipisteitä ja kaikkien tehtävien yhteispistemäärä on vähintään 50 pistettä. Arvosana 5 edellyttää aina, että kaikki tehtävät on tehty määräajassa.

Pisteet oikeuttavat arvosanaan seuraavasti:
100-90 pistettä, as. 5
89-80 pistettä, as. 4
79-70 pistettä, as. 3
69-60 pistettä, as. 2
59-50 pistettä, as. 1
49 pistettä tai vähemmän, as. 0

Kunkin tehtävän arviointikriteerit ovat saatavilla ITSissä tehtäväkuvauksen yhteydessä, ja opettaja merkitsee kunkin tehtävän pistemäärän ITSin arviointiportfolioon.
Arviointimenetelminä käytetään opettajan arviointia, itsearviointia, vertaisarviointia ja näiden yhdistelmiä.
Opettaja merkitsee tehtäväkohtaiset pisteet ITSin arviointiportfolioon kahden viikon kuluessa palautuspäivästä. Kurssin kokonaisarviointi valmistuu 2-3 työviikkoa kurssin päättymisen jälkeen. Tässä ilmoitetut aikarajat eivät koske (asiallisen syyn vuoksi) myöhässä palautettuja tehtäviä tai opettajan täydennettäväksi lähettämiä tehtäviä. Opettaja lähettää viestin ITSissä, kun arvosanat on rekisteröity Peppiin.

Failed (0)

Opiskelija ei ole palauttanut tehtäviä määräajassa tai hyväksymisehdot eivät täyty. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn hyvin vähän tai ei ollenkaan. Pistemäärä on 49 pistettä tai vähemmän.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija on suorittanut oppimistehtävät hyväksymisehtojen mukaisesti mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti ja pintapuolisesti. Opiskelija on hyödyntänyt tehtävissä ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista lähdemateriaalia vain vähän ja yksipuolisesti ja tehtävissä on puutteita. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vähän.
Arvosana on 1, kun pistemäärä on 50-59.
Arvosana on 2, kun pistemäärä on 60-69.

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelija on suorittanut oppimistehtävät hyväksymisehtojen mukaisesti ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään. Tehtävät on suoritettu asianmukaisesti ja niissä on omaa oivallusta. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn aktiivisesti.
Arvosana on 3, kun pistemäärä on 70-79.
Arvosana on 4, kun pistemäärä on 80-89.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät hyväksymisehtojen mukaisesti, saavuttanut oppimistavoitteet kiitettävästi ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä viestinnän teemoihin ja lähteisiin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitoutunut ryhmän työskentelyyn, osallistunut hyvin aktiivisesti yhteiseen työskentelyyn ja omalta osaltaan edistänyt tavoitteiden saavuttamista.
Pistemäärä on 90-100.

Further information

Opintojaksolla viestitään ja tiedotetaan kurssiin liittyvistä asioista ensisijaisesti tunneilla ja toissijaisesti ITSissä. Käytössä on myös ITS 1 -osiossa keskustelualue, jossa voi kysyä ja vastata kurssin tehtäviin, oppimismateriaaleihin ja kurssin suorittamiseen liittyvistä asioista. Kunkin opiskelijan tehtäväkohtainen vuorovaikutus käydään ITSissä. Sähköpostia käytetään vain akuuttien tilanteiden hoitamiseen ja ei-julkisia tietoja sisältävään viestittelyyn. Sinun ei tarvitse antaa opettajalle henkilökohtaisia tietoja, kuten terveystietojasi, kurssin aikana. Puhelin on myös kätevä, opettajan puhelinnumero on 044 907 4994. Jos ei heti pysty vastaamaan, ope soittaa takaisin.

Ilmoita heti opintojakson alussa opettajalle sähköpostitse, jos koulusivistyskielesi on ruotsi. Opintojakson arvosana merkitään silloin kaksiosaisena (kirjallinen ja suullinen), ja se rekisteröidään opettajan pyynnöstä opintotoimistossa. Tarkista vielä kurssin jälkeenkin, että arvosana on merkitty kaksiosaisesti.

Go back to top of page