Skip to main content

Swedish for Working Life, Written Communication (replacing compulsory Swedish) (2 cr)

Code: 100115-3222

General information


Enrollment
27.05.2022 - 10.09.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
08.06.2022 - 25.10.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
1 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Engineering and Business
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 30
Degree programmes
Degree Programme in Mechanical Engineering
Teachers
Sirpa Niittymäki
Teacher in charge
Sirpa Niittymäki
Course
100115
No reservations found for realization 100115-3222!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

MKONTS21 Svenska i arbetslivet (Skriftlig kommunikation 2 op och Muntlig kommunikation 1 op)
Vecka 35
Måndag 29.9. klo 15.15-16.45 ( kontakt 2h)
Tisdag 30.9. klo 13.15-15.45 (kontakt 3h)
• Presentation av innehållet, uppgifterna, bedömningen etc.
• Temat: Att presentera sig, sina studier och sitt arbete, s. 2-3
• Text: Antti, vuxenstuderande s. 1
• Småprat
• Självständig uppgift 1: Hej, Jag heter XXX! Lämnas in i Itslearnig senast 12.9. klockan 23.00.
• Bedömning 1-3 p. Se Itslearning (taitotasot, kirjoittaminen).
Vecka 36
• Tema 1. Att skriva e-post, fraser och övningar
• Självständig uppgift 2: e-post. Lämnas in i Itslearning senast 19.9. klockan 23.00. Bedömning 1-3 p. Se Itslearning (taitotasot, kirjoittaminen).
• Tema 2: I telefon
Vecka 37
TEAMS-möte torsdag 15.9. klo 18-19 (kontakt 1h)
• I telefon, muntliga övningar
Vecka 38
• Att arbeta som ingenjör, yrkesinriktade texter och övningar
• Att arbeta som ingenjör: Du får ett problem och ska lösa det
• Maskin- och produktionsteknik
• Erik Eriksson, projektingenjör på Konecranes
TEAMS-möte torsdag 22.9. klo 19-20 (kontakt 1h)
• yrkesinriktade texter och övningar
Vecka 39
Tisdag 27.9. klo 13.15-15.45 (kontakt 3h)
Yrkesinriktade texter: Siipotec, Etteplan, muntliga övningar
• Självständig uppgift 3: Referat av en finsk text på svenska. Lämnas in i Itslearning senast 17.10. klockan 23.00. Bedömning 1-3 p. Se Itslearning (taitotasot, kirjoittaminen).
• Instruktionerna för muntliga presentationer

Vecka 40
Muntliga presentationer i smågrupper (TEAMS-möten)
• 4 smågrupper (enligt överenskommelse, kontakt2 h)
Vecka 41 Muntliga presentationer i smågrupper (TEAMS-möten)
• 4 smågrupper (enligt överenskommelse, kontakt 2 h)
Vecka 42 ingen undervisning eller handledning
Vecka 43
Måndag 24.10. klo 15.15-16.45 (kontakt 2h)
Skriftligt prov (textförståelseuppgifter + uppsats)

Objective

The student can communicate in writing in different work-life situations.

Content

The student
- can describe the content and structure of his/her studies, training and work experience
- can describe his/her working environment and operations of a company, products and processes
- can communicate in various business life situations appropriately
- is able to use appropriate vocabulary and phrases when presenting tasks of his/her own field

Materials

Ilmoitetaan Itslearningissä

Teaching methods

Itsenäinen opiskelu, itsenäiset oppimistehtävät, lähituntien pari- ja pienryhmätehtävät

Exam schedules

Tehtäväpohjainen opintojakso, arvosana koostuu useita suoritteista. Suoritteet ja uusintamahdollisuudet kuvataan toteutuksessa ja arvioinnissa.

Pedagogic approaches and sustainable development

Lähitunneilla ja etäohjauksessa aktiivista kielenkäyttöä, itsenäiset tehtävät ohjeistetaan kirjallisesti ja ajastetusti kurssin edetessä. Ohjaajan arviointia, vertais- ja itsearviointia.

Completion alternatives

Ei valinnaisuutta, toteutus vaatii itseohjautuvuutta

Student workload

Itsenäisiä, arvioitavia suullista ja kirjallista kielitaitoa testaavia tehtäviä, parikeskusteluja, suullisia esittelyjä. Lähi- ja etätapaamiset (=ohjaukset) 16 h,opiskelijan oma työ 60 h.

Evaluation methods and criteria

Jokaisella tunnilla harjaannutetaan sekä suullista että kirjallista kielitaitoa. Suullinen ja kirjallinen kielitaito arvioidaan erikseen. Arviointi tehdään arvosanoin 1-5 valtakunnallisten taitotasokuvausten mukaan. Taitotasot esitellään ensimmäisellä lähitunnilla ja ovat nähtävissä Itslearningissä. Taitotasoja sovelletaan myös Självständig uppgift -tehtävien arvioinnissa.
Suoritusvaatimukset ja arviointi
Opintojako edellyttää aktiivista läsnäoloa. Opiskelijan tulee olla tapaamisissa (etä + lähi) läsnä vähintään 50 %. Opintojaksoa ei voi suorittaa tekemällä vain palautettavat tehtävät ja/tai kokeen.
Skriftlig kommunikation (2op) -opintojakson arviointi tehdään kolmen arviointikohdan ( ks. toteutussuunnitelma Självständiga uppgifter 1-3) sekä kirjallisen kokeen Textförståelseuppgifter och uppsats avulla. Kirjallinen koe pitää suorittaa hyväksytysti.


• Opiskelijan on tehtävä kaikki kolme arvioitavaa tehtävää pääsääntöisesti annettuihin palautuspäiviin mennessä. 30.11.2022 jälkeen palautetuista tehtävistä ei saa pisteitä, mutta nekin on tehtävä riittävän kattavasti.

• Tehtävät arvioidaan valtakunnallisten taitotasojen kriteerien mukaan 0 p. – 3 p. siten että
o 0 p. = tehtävä hylätty tai palautettu 31.11.2022 jälkeen.
o 1 p. = tehtävä suoritettu tyydyttävästi (arvosanat 1-2)
o 2 p. = tehtävä suoritettu hyvin (arvosana 3)
o 3 p. = tehtävä suoritettu kiitettävästi (arvosanat 4-5)

• Opettaja arvioi tehtävät, mutta ei korjaa niitä. Tehtävien yhteispisteistä sekä kirjallisesta kokeesta opiskelija saa Skriftlig kommunikation (2op) -opintojakson arvosanan seuraavasti:
o Självständiga uppgifter 1-3 vaikuttavat arvosanaan 50 %.
o Kirjallinen koe vaikuttaa arvosanaan 50 %. Koe pitää joka tapauksessa suorittaa hyväksytysti.

Koe 45 p.
Självständiga uppgifter 1-3 5 x 9 p.

arvosana pisteet
1 36 p. – 48 p.
2 49 p. – 60 p.
3 61 p. – 72 p.
4 73 p. – 82 p.
5 83 p. – 90 p.

Kun opintojakso on hyväksytty, ei arvosanaa voi korottaa tekemällä koetta tai tehtäviä uudelleen. Tämä menettely pohjautuu tutkintosääntöön, §21:

Kun opintojakson arviointi ei perustu lopputenttiin, vaan oppimistehtäviin, tulee oppimistehtävät palauttaa aina palautuspäivään mennessä ja kaikki oppimistehtävät on oltava palautettuna opintojakson päättyessä, ellei opettajan kanssa ole sovittu toisin ennen toteutuksen päättymistä. Jos tentti on opintojakson osasuoritus eli yksi arvioitavista oppimistehtävistä, tällöin tenttiä ei voi uusia, ellei opettajan kanssa erikseen asiasta sovita. Hyväksyttyä suoritusta ei voi korottaa.

Hylättyä opintojaksoa voi korottaa arvosanaksi 1 tekemällä hylätyn kokeen ja/tai
hylättyjä tai tekemättömiä tehtäviä opettajan ohjeen mukaan.

Muntlig kommunikation (1op) –opintojakso arvioidaan erikseen valtakunnallisten kriteerien avulla. Arviointi tehdään Självständig uppgift 1:n videon, tuntien suullisten tehtävien sekä opintojakson lopussa tehtävän suullisen esittelyn perusteella. Kriteerit ovat nähtävillä Itslearningissä.

Tutkintotodistuksessa arvosanat 1 – 3 vastaavat TYYDYTTÄVÄÄ TAITOA ja arvosanat 4 – 5 HYVÄÄ TAITOA. Tämä on valtakunnallinen menettely.

Failed (0)

(0)
Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista kirjallisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tekstissä toistuvasti ymmärtämistä haittaavia piirteitä.
Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista suullisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tuotos liian niukkaa ja/tai puheen pääsisällön ymmärtäminen on muille osapuolille vaikeaa tai lähes mahdotonta.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

(1)
Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi, vaikka viestintä vaatii ponnisteluja kummaltakin osapuolelta.
(2)
Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista pääosin yhtenäistä tekstiä. Viesti välittyy, vaikka teksti sisältää virheitä ja sen ymmärtäminen voi olla osin hankalaa.
Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa

Assessment criteria, good (3-4)

(3)
Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä ja ennakoimattomissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa johdonmukaista tekstiä, jossa viesti välittyy. Virheet eivät johda väärinkäsityksiin vaikka ne voivat häiritä lukurytmiä.
Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä ja ennakoimattomissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään haluamansa viestin, vaikka epäröinti hidastaa puhetta ja epätarkkuudet saattavat häiritä viestintää.
(4)
Selviytyy hyvin monipuolisissa yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa useimmiten kirjoittaa tilanteeseen sopivalla tavalla.
Selviytyy hyvin monipuolisissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy pääosin viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on melko sujuvaa eikä viestintä vaadi ponnisteluja kummaltakaan osapuolelta.

Assessment criteria, excellent (5)

(5)
Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa sujuvasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla.
Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan luontevasti huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta.

Further information

Opintojaksot Skriftlig kommunikation (2op) ja Muntlig kommunikation (1op) toteutetaan samanaikaisesti. Opintojaksolla edellytetään ruotsin perusteiden hallintaa vähintään tyydyttävästi.

Go back to top of page