Kehity projektiohjauksen asiantuntijaksi (5 op)
Toteutuksen tunnus: TE00BN84-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.04.2022 - 08.06.2022
Ajoitus
01.05.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 8
Opettaja
- Elina Asukas
- Jonna Heikkilä
Tavoitteet
Kehity projektiohjauksen asiantuntijaksi -opintojakso on tarkoitettu opintojen loppuvaiheessa oleville opiskelijoille, joilla on kiinnostusta syventää projektityöskentely- ja johtamistaitoja sekä kehittää ohjaus- ja opettajakokemusta käytännön työssä.
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija syventää ohjaus- ja vuorovaikutustaitojaan, kykenee itsenäiseen ja vastuulliseen työskentelyyn, ongelmanratkaisuun sekä päätöksentekoon, kehittää monipuolisesti organisointi- ja suunnittelukykyään sekä valmiuksiaan motivoida ja ohjata sekä ryhmää että yksilöitä toimimaan tavoitteiden mukaisesti.
Sisältö
Projekipaja-opintojakson ohjaajien opintojakso.
Oppimateriaalit
Aino Lindroos (2017) PROJEKTIN OHJAUS TURUN AMMATTIKORKEAKOULUN PROJEKTIPAJAKONSEPTISSA– Opas opiskelijaopettajien ohjaustyön tueksi. Turun AMK. Opinnäytetyö.
LINDROOS AINO (2017) OPAS OPISKELIJAOPETTAJIEN OHJAUSTYÖN TUEKSI. Turun ammattikorkeakoulu.
Ryhmänohjaajille jaettu materiaali (esim. ennakkotehtävämateriaali, ryhmänohjaajan opas, pajapiiriopas).
Opetusmenetelmät
Opintojakso perustuu innovaatiopedagogiikkaan ja oppimiseen tekemisen ja "opi opettamalla" kautta. Opiskelijaopettajat ovat Ryhmänohjaus-opintojaksolla ansioituneesti suoriutuneita opiskelijoita, joilla on motivaatio ja halu oppia projektipajakonseptissa lisää. Opiskelijaopettajat hyödyntävät omia kokemuksiaan pajalaisina sekä ryhmänohjaajina toimiessaan uusien ryhmänohjaajien mentoreina ja ohjaajina.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Uuden roolin omaksuminen ja reflektointi tapahtuu uusien ryhmänohjaajien valmennuksiin osallistumalla, vastuuopettajien tukemina säännöllisissä tapaamisissa sekä ennen kaikkea käytännön työskentelyn kautta syksyn projektipajoissa sekä opettajaohjaajien kuukausitapaamisiin osallistumalla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson alussa (kesäloman aikana) tehdään ennakkotehtävä ja opintojakson päätteeksi loppuraportti.
Ennakkotehtävän tarkoituksena on orientoida opiskelijaa syksyn opettajan ohjaustehtävään ja helpottaa opiskelijaa asettamaan omalla toiminnalleen tavoitteet ja suuntaviivat. Opintojakson lopuksi Loppuraportilla kuvataan omaa opiskelijaopettajuuden kehittymistä.
Opiskelijan työn mitoitus:
-valmennuspäivät ja lopputapahtuma sekä valmistautuminen (20 h)
-ennakkotehtävä ja loppuraportti (10 h)
-opiskelijaopettajien tiimin tapaamiset (10 h)
-projektipajaan liittyvä työskentely ja ohjaus (ml. opettajaohjaajien kuukausikokoukset) (95 h)
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
- Kirjalliset tehtävät (ennakkotehtävä ja loppuraportti) hyväksytysti suoritettu
- Opiskelija on aktiivisesti osallistunut ryhmänohjaajien valmennuksiin (tai sopinut muun suoritustavan)
- Opiskelija on aktiivisesti osallistunut opiskelijaopettajatiimin tapaamisiin,
- Opiskelija on aktiivisesti osallistunut opettajaohjaajien tapaamisiin
- Opiskelija on vastannut viestinnästä toimeksiantajan kanssa ja siten projektin käynnistymisestä
- Opiskelija on tukenut omia ryhmänohjaajiaan ja vastannut aktiivisesti ja itsenäisesti oman ohjaustiimin tapaamisista koko projektin ajan
- Opiskelija on huolehtinut projektiryhmän toiminnan suunnittelusta ja aikataulututuksesta, projektisuorituksien arvioinnista ja palautteen antamisesta
Sisällön jaksotus
Opiskelijaopettajan tehtävänä on toimia vastuullisena johtajana ja tietynlaisena mentorina ryhmänohjaajilleen.
Opiskelijaopettajan tehtäviin kuuluu opettajaohjaajan tavoin mm.:
-alussa kertoa projektipajan tavoitteista ja periaatteista,
-vetää ohjaustiimin tapaamisia sekä
-seurata omien projektipajojen etenemistä.
Opiskelijaopettaja on mukana palautekeskusteluissa ja arvioinneissa yhdessä ryhmänohjaajan kanssa.
Opiskelijaopettaja osallistuu opettajien kuukausittaisiin pajakokouksiin sekä tapaa säännöllisesti vastuuopettajiaan opintojaksoon liittyvissä seurantapalavereissa.
Opiskelijaopettajat osallistuvat aktiivisesti myös projektipajoihin liittyviin tilaisuuksiin (ryhmänohjaajien valmennukset, posterinäyttely ja esityskilpailu) ja toimivat tarvittaessa tilaisuuksien ryhmäyttäjinä, teknisenä tukena, ryhmänvetäjinä ja keskustelijoina.
Opintojakso alkaa maaliskuussa ryhmänohjaajien aloitusinfolla ja orientaatiotehtävällä, ja päättyy joulukuussa ohjaajien yhteiseen päätöstilaisuuteen sekä loppureflektointiin.
Huhtikuun valmennuksiin osallistuminen, elokuun valmennukseen osallistuminen, syyskuun arviointivalmennukseen osallistuminen ja joulukuun lopputapahtumaan osallistuminen. Lisäksi edm. opettajaohjaajien kokoukset (n. kerran kuussa sekä opiskelijaopettajatiimien tapaamiset (n. kahden viikon välein).
Opiskelijaopettaja on käytettävissä ja tavoitettavissa syyslukukauden ajan joka keskiviikko pajatuntien ajan. Sekä tavoitettavissa tarvittaessa myös muina aikoina.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Kirjalliset tehtävät (ennakkotehtävä ja loppuraportti) hyväksytysti suoritettu
- Osallistuminen ryhmänohjaajien valmennuksiin
- Osallistuminen opiskelijaopettajatiimin tapaamisiin,
- Osallistuminen opettajaohjaajien tapaamisiin
-Oman ohjaustiimin säännöllisten tapaamisten vetäminen
- Projektipajojen toteutumisen koordinointi ja ohjaus, sekä ryhmänohjaajien tukeminen
- Yhteydenpito toimeksiantajaan