Projektiopinnot 2 (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2011486-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
19.12.2022 - 07.04.2023
Ajoitus
03.04.2023 - 11.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Mervi Rankila-Källström
- Anna Hellstén
Vastuuopettaja
Mervi Rankila-Källström
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa teatterilähtöisiä sisältöjä lapsille tai nuorille. Opiskelija osaa projektinhallinnan perusteet. Opiskelija osaa reflektoida taidekasvatuksellista toimintaansa ja antaa vertaispalautetta. Opiskelu tapahtuu osin työelämäyhteistyössä ala- tai yläkoulussa.
Sisältö
Opiskelu tapahtuu teatteri-ilmaisun työpajojen suunnittelu, toteutus ja arviointiprosessina. Luennot, työpajat, harjoitteet, harjoitustyöt ja itsenäinen työ.
Opetusmenetelmät
Luento-opetus sekä työpajojen suunnittelu ja toteutus. Opintojaksoon kuuluu osallistuminen kansainväliseen Diversi Date -hankkeen tapahtumaan sekä sen järjestelyihin opiskelijamentorin roolissa. Diversi Date -tapahtumassa käytettäviä luovia menetelmiä on mahdollisuus soveltaa omaan työpajakokonaisuuteen.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Projektiopinnot 2 -opintojakson tavoitteena on:
-syventää osaamista ryhmän ohjaamisessa teatteri-ilmaisun ohjaajana
-tutustua valittuun menetelmään, näkökulmaan ja viitekehykseen ja soveltaa sitä ryhmän ohjaamisen prosessissa
-suunnitella ja toteuttaa pienryhmässä neljän työpajakerran kokonaisuus valitulle kohderyhmälle (4 x 1,5, tunnin työpajakokonaisuus 2. luokan oppilaille)
-reflektoida omaa oppimista, haasteita ja kehittymistä ryhmän ohjaajana
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osallistuminen Diversi Date -tapahtumaan. Neljä työpajaa kouluilla sekä ryhmässä tehtävä palaute ja sen käsittely.
Opintojakson päätteeksi kirjoitetaan ryhmäraportti.
Sisällön jaksotus
Huhti-toukokuussa toteutettava koululaisprojekti. Työskennellään pienryhmissä ohjaten peruskoulun 3. luokan oppilaita Martin koulussa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1. Läsnäolo opetuksessa ja harjoituksissa osana työryhmää
2. Osallistuminen ja työskentely osana ryhmää, motivaatio
3. Kyky arvioida omaa toimintaa ja osaamista
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa toimia annettujen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija on läsnä ja osallistuu vuorovaikutustilanteisiin vertaisoppimistapahtumissa ja työpajoissa. Opiskelija asettaa itselleen oppimistavoitteita. Opiskelija sitoutuu koululaisprojektin suunnitteluun ja toteutukseen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Lisäksi opiskelija toimii aktiivisesti työryhmässä toteuttaen tavoitteellisesti sekä ryhmän että omia tavoitteita. Tutkii omaa työrooliaan ja reflektoi omia oppimiskohtiaan ja suhtautuu niihin motivoituen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Lisäksi opiskelija osaa toimia itseohjautuvasti. Hän osaa reflektoida ja yhdistää oppimaansa aiempaan osaamiseensa. Opiskelija osaa kehittää oppimaansa eteenpäin pyrkien luomaan uusia toimintamalleja tulevaan työhönsä teatteri-ilmaisun ohjaajana. Opiskelija haastaa itseään rohkeasti pyrkien syventämään omaa ammatillista osaamistaan työrooliin peilaten.
Opiskelija pystyy itsereflektioon jsekä nostamaan esiin myös itselleen haastavia asioita oppimisprosessista.
Opiskelija on vaikuttanut myönteisesti työskentelyilmapiiriin ja koko projektin onnistumiseen.