Skip to main content

Physical expression and body maintenance 1 (2cr)

Code: KU00CH61-3001

General information


Enrollment
06.08.2022 - 31.10.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
05.09.2022 - 26.12.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Linnankatu Arts Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
5 - 15
Degree programmes
Degree Programme in Performing Arts
Teachers
Mervi Rankila-Källström
Minna Karesluoto
Teacher in charge
Mervi Rankila-Källström
Course
KU00CH61

Unfortunately, no reservations were found for the realization Physical expression and body maintenance 1 KU00CH61-3001. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Torstaiaamujen FYYSISEN ILMAISUN yleiset osaamistavoitteet:
Opiskelija osaa - nykytanssin tanssitekniset ja ilmaisulliset perustaidot - tunnistaa ajattelun ja liikkeen yhteyden - suunnitella, luoda ja muokata liikemateriaalia ja kehittää liikefraaseja - analysoida omaa ja näkemäänsä liikemateriaalia - arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa

Yleinen sisältö:
Liikeilmaisu ja tanssitekniikka on tekniikkaopintoja tukeva opintokokonaisuus, jonka tarkoituksena on syventää opiskelijan liikeilmaisullista kyvykkyyttä. Opintojakso koostuu nykytanssin tekniikkaopinnoista, liikeimprovisaatiosta ja komposition sekä koreografian opinnoista. Opinnoissa keskeistä on opiskelijan liikkeellisen luovan kyvykkyyden ja liikeanalysoinnin taidon kehittäminen. Opinnot toteutetaan ryhmäopetuksessa, ne sisältävät käytännön harjoituksia, harjoitustöitä ja demoja.

Perjantai-iltapäivän Kehonhuollon yleiset osaamistavoitteet:

Opiskelija osaa - huoltaa omaa kehoaan ja sen toimintakykyä itsenäisesti - kehittää omankehonsa toimintakykyä - ehkäistä liikuntavammoja - suunnitella ja toteuttaa kehonhuollollisia menetelmiä itsenäisesti

Yleinen kuvaus:

Fyysistä ilmaisua tukeva opintokokonaisuus, jonka tavoitteena on ohjata opiskelijaa huoltamaan omaa kehoaan ja ylläpitämään kehon toimintakykyä elinikäisesti. Opinnot sisältävät erilaisia kehonhuoltomenetelmiä, jotka auttavat opiskelijaa rakentamaan oman kehonhuolto-ohjelman. Opinnot koostuvat teorian ja käytännön luennoista, harjoituksista ja harjoitustöistä. Lisäksi opinnot sisältävät kehonhuolto-ohjelman kirjallisen toteutussuunnitelman, itsenäisen toteutuksen ja siitä raportoinnin.

Objective

Opiskelija osaa fyysisen ilmaisun ja kehonhuollon perusteet.

Content

Harjoitukset, työpajat, itsenäinen työ.

Teaching methods

Oppisisältö torstaisin:
- keskivartalon tukiharjoitukset
- yläselän tuki- ja liikkuvuusharjoitukset
- lapatukiharjoitukset
- jalkojen rotaatiota vahvistavat harjoitukset
- rintarangan mobilisointiharjoitukset
- lannerangan stabilointiharjoitukset
- hengitys yhdistettynä liikkeeseen harjoitukset
- hengitys liikkeen polttoaineena harjoitukset
- liikkuvuusharjoitukset erityisesti: lonkan koukistajat, takareidet, rintarangan etuosa, pakarat ja alaselkä, jalkojen lähentäjät, selkärangan eri liikeradat (pyöristys, avaus, sivutaivutus, kierrot)
- stabilointi ja mobilisointiharjoitukset nykytanssitekniikkapohjaisesti, liikkuvuusharjoittelussa aktiivinen liikkuvuusharjoittelu pääperiaatteena

Kehonhuollossa perjantaisin:
Opitaan teoriassa ja käytännössä:
- lämmittelemään sekä aktivoimaan mieltä ja kehoa
- mitä tarkoitetaan keskivartalon tuella, miksi se on tärkeää ja miten keskivartalon tukea voidaan kehittää ja ylläpitää
- mitä tarkoitetaan lapatuealla, mihin lapatuki vaikuttaa ja miten lapatukea voidaan kehittää ja ylläpitää
- mikä on hengityksen merkitys liikkeelle ja ilmaisulle, mitä tarkoitetaan lateraalihengityksellä ja mitä pallea/ vatsahengityksellä?
- mitä tarkoitetaan optimaalisella linjauksella? Minkälaisilla harjoitteilla linjauksia voidaan kehittää ja vahvistaa? Miksi kehonlinjausten hahmottaminen on tärkeää?
- mitä tarkoitetaan hyvällä kunnolla?
- mitä tarkoitetaan voimalla? (kestävyys, nopeus, maksimi)
- mitä tarkoitetaan liikkuvuudella? (aktiivinen, passiivinen)
- minkälainen voiman ja liikkuvuuden suhde on optimaalinen ja tavoiteltava

- mattopilateksen perusteet, joilla vahvistetaan erityisesti keskivartalon tukea, lapatukea, hengityksen ja liikkeen yhteyttä, voimaa ja liikkuvuutta

- aktiivisen liikkuvuusharjoittelun perusteet, joissa keskitytään erityisesti lonkkanivelen ja olkanivelen sekä polvi – ja nilkkanivelen alueisiin

- fasciaharjoittelun perusteet, joissa keskitytään hengityksen ja liikkeen yhteyteen sekä rullan ja pallon käyttämiseen apuvälineenä

Pedagogic approaches and sustainable development

Oma aktiivinen työskentely oppitunneilla sekä oppimispäiväkirja, joka on loppuraportin pohjana.

Evaluation methods and criteria

Opintojakson hyväksytyksi arvioiminen edellyttää opiskelijalta aktiivista osallistumista lähiopetukseen, kykyä yksilö- ja pienryhmätyöskentelyyn, kykyä itsenäiseen liikekokeiluun ja harjoitteluun, annettujen oppimistehtävien suorittaminen määräajassa, kykyä havainnoida ja analysoida omaa ja toisen liikettä rakentavasti. Lisäksi liikedemojen suunnittelu ja esittäminen annetussa ajassa. Arvioinnissa tarkastellaan opiskelijan aktiivista läsnäoloa, kehittymistä suhteessa omaan lähtötasoon ja vertaisryhmän tasoon sekä ammattimaista asennetta liikeilmaisun opiskeluun.

Arviointi asteikolla 1 -5. Arvioinnissa noudatetaan esittävän taiteen arviointikehikon raameja. Opintojakson arvosana muodostuu seuraavista tekijöistä: - aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen ja demoihin - kehittyminen suhteessa omaan lähtötasoon ja suhteessa muun ryhmän jäsenten edistymiseen - ammattimainen asenne liikeilmaisun ja tekniikoiden opiskeluun

Failed (0)

Hylätty suoritus:

Opiskelija ei ole osallistunut lähiopetukseen ja oppimistehtävien palauttamiseen määräajassa. Epäammattimainen asenne aineen opiskeluun ja/ tai kyvyttömyys rakentavaan vuorovaikutukseen.

Opiskelijalla on yli 20% poissaoloja lähiopetuksesta.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija on läsnä lähiopetuksessa ja osallistuu ohjattuihin vuorovaikutustilanteisiin.

Hän osaa tunnistaa ja nimetä opintojakson keskeisimmät peruskäsitteet sekä soveltaa niitä käytäntöön.

Assessment criteria, good (3-4)

Lisäksi - aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen ja demoihin - kehittyminen suhteessa omaan lähtötasoon ja suhteessa muun ryhmän jäsenten edistymiseen

Assessment criteria, excellent (5)

Lisäksi ammattimainen asenne liikeilmaisun ja tekniikoiden opiskeluun.

Go back to top of page