Asiakaskeskeinen markkinointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: MS00CJ96-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 07.09.2022
Ajoitus
08.09.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat opinnot
Opettaja
- Sirpa Hänti
Ajoitusryhmät
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
VAVY2223Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat (YAMK)
Pienryhmät
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee modernin asiakaskeskeisen markkinoinnin periaatteet
- osaa arvioida kriittisesti markkinoinnin malleja ja niiden soveltuvuutta 2020-luvun markkinointiin
- osaa soveltaa asiakaskeskeisyyden periaatteita organisaation markkinointiin
- osaa laatia asiakaskeskeisen markkinoinnin suunnitelman sekä arvioida sen toimivuutta.
Sisältö
- asiakaskeskeinen markkinointi menestystekijänä
- asiakaskeskeisyys markkinoinnin malleissa
- kestävä asiakaskeskeinen markkinointi
- asiakaskeskeinen digitaalinen markkinointi
- asiakaskeskeisen markkinoinnin suunnittelu ja arviointi.
Oppimateriaalit
Hänti, S. (2021). Asiakkaista ansaintaan – asiakaskeskeinen liiketoimintamalli.
Lillberg, P. & Mattila, R. (2020). Kestävä markkinointi.
Hyötyläinen, M. (2021) Markkinoinnin uusi sielu.
Lahtinen, N., Pulkka, K., Karjaluoto, H., Mero, J. & Mäkelä, T. (2022). Digimarkkinointi.
Muut materiaalit ilmoitetaan myöhemmin.
Opetusmenetelmät
Kirjallisuus, teoreettisten mallien soveltaminen, reflektointi, raportti.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikaa sovelletaan yksilön, ryhmän ja verkoston tasoilla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkotehtävät (16 h)
Ennakkokyselyyn vastaaminen (DL 25.9.2022).
Ennakkomateriaalin lukeminen (DL 28.9.2022): Hänti, S. (2021). Asiakkaista ansaintaan. Asiakaskeskeinen liiketoimintamalli. AlmaTalent. Sivut 5 - 140, paneudu erityisen syvällisesti kuvioon 17 sekä sitä avaaviin teksteihin ko. luvussa.
Välitehtävät (16 h)
Tutustu kahteen markkinoinnin teoreettiseen malliin ja tarkastele niitä kriittisesti asiakaskeskeisen markkinoinnin näkökulmasta (DL 23.10.2022). Tarkempi ohjeistus lähipäivässä 28.9.2022. (16 h)
Lopputehtävä (noin 90 h)
Laadi asiakaskeskeisen markkinoinnin kehittämissuunnitelma (yksilö, pari- tai ryhmätehtävä oman toiveen mukaan) (DL 20.11.2022). Toimiminen toisen opiskelijan/ryhmän suunnitelman vertaisarvioijana (DL 27.11.2022). Tarkempi ohjeistus lähipäivässä 28.9.2022.
Lähipäivät 14 h.
Sisällön jaksotus
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee modernin asiakaskeskeisen markkinoinnin periaatteet
- osaa arvioida kriittisesti markkinoinnin malleja ja niiden soveltuvuutta 2020-luvun markkinointiin
- osaa soveltaa asiakaskeskeisyyden periaatteita organisaation markkinointiin
- osaa laatia asiakaskeskeisen markkinoinnin suunnitelman sekä arvioida sen toimivuutta.
Opintojakson sisältö
- asiakaskeskeinen markkinointi menestystekijänä
- asiakaskeskeisyys markkinoinnin malleissa
- kestävä asiakaskeskeinen markkinointi
- asiakaskeskeinen digitaalinen markkinointi
- asiakaskeskeisen markkinoinnin suunnittelu ja arviointi.
Opintojaksolla on kaksi ennakkotehtävää, joista toinen (lyhyt kysely) on palautettava 25.9.2022 aikana ItsLearning-oppimisalustalle ja ennakkomateriaali luetaan ennen ensimmäistä lähipäivää.
Opintojaksolla on kaikille yhteiset lähipäivät:
28.9.2022 kello 09:00-16:00 (7 h)
26.10.2022 kello 9.00-12.00 (3 h)
23.11.2022 kello 12.00-16.00 (4 h)
Muutoin toteutus perustuu jakson aikana suoritettaviin oppimistehtäviin, joiden kautta työelämässä tarvittavaa osaamista kehitetään kokeilujen sekä tiedon ja osaamisen jakamisen keinoin.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Avoimen amk:lta max 5 opiskelijaa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ennakkotehtävät: hyväksytty/hylätty.
Välitehtävät: 20 %.
Lopputehtävä: 80 % (vertaisarviointi 50 %).
Kaikki tehtävät on tehtävä hyväksyttävästi.
Hylätty (0)
Kaikkia tehtäviä ei ole palautettu määräaikaan mennessä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia/eivät vastaa tehtävänantoon. Tehtävissä on havaittavissa plagiointia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä. Osoittaa oppimistehtävissään hallitsevansa kurssin sisällöt pintapuolisesti. Lähdemateriaalien käyttö on niukkaa eikä APA-ohjetta ole noudatettu, tekstissä on asia-/käsitevirheitä ja/tai työ on sisällöllisesti hajanainen/ulkoasultaan viimeistelemätön.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä. Osoittaa oppimistehtävissään hallitsevansa kurssin sisällöt hyvin, sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa. Oppimistehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on asianmukaista, pääasiassa APA-ohjeen mukaan tehtyjä, eikä tekstissä juurikaan ole havaittavissa käsite- tai asiavirheitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä. Osoittaa oppimistehtävissään kurssin sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamisosaamista. Oppimistehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on monipuolista, eikä tekstissä ole käsite- tai asiavirheitä. Esitetyt näkökulmat ja väitteet perustellaan ja oppimistehtävistä välittyy kriittinen ja tutkiva ote.