Startup! (10 op)
Toteutuksen tunnus: 2051197-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
30.08.2022 - 11.12.2022
Ajoitus
11.01.2023 - 28.04.2023
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Jani Pihlajamaa
Ryhmät
-
VAVA2223Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää yrittäjyyden merkityksen ja pääsee käytännössä testaamaan liiketoimintaideoitaan. Kurssin tavoitteena on tarjota opiskelijoille käytännön kokemuksia yrittäjyydestä monialaisissa tiimeissä eri korkeakoulujen opiskelijoiden kanssa. Kurssin käytyään opiskelijalla on valmiuksia kehittää, arvioida ja hyödyntää uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Lisäksi kurssi harjaannuttaa opiskelijoiden tiimityöskentely-, projektinhallinta- ja viestintätaitoja.
www.nystartup.fi
Sisältö
Yrityksen perustamistoimenpiteet, Mentorin hankinta, Liiketoimintasuunnitelma, Management report, Lean Canvas, Pitchaus, Some-näkyvyys, Lehdistötiedote, Aluemessut, Valtakunnalliset messut (NY Startup-finaali), Yrityksen vuosiraportti ja henkilökohtainen oppimispäiväkirja
Oppimateriaalit
Kurssin aikana jaettava materiaali.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Kurssi koostuu pienryhmäopetuksesta (5 x 4h / vaihe) ja ryhmätyöskentelystä (115h / vaihe).
Turun ammattikorkeakoulussa opiskelevien lisäksi kurssille osallistuu Turun yliopiston, Humanistisen ammattikorkeakoulun ja Åbo Akademin opiskelijoita, joiden parista opiskelijat muodostavat tiimit.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osallistuminen yhteisiin kurssitapaamisiin ja tiimien itsenäiseen työskentelyyn. Kurssiin ei sisälly varsinaista luento-opetusta eikä tenttiä. Kurssin onnistunut suorittaminen edellyttää tiimien aktiivisuutta, jota yhteiset kurssitapaamiset tukevat. Kurssitapaamisiin sisältyy harjoituksia ryhmäkeskusteluja, tietoiskuja ja yrittäjävieraita. Oppimistavoitteet määritetään yhdessä kurssin alussa. Kurssisuorituksen arviointi perustuu innovointi- (vaihe 1) ja liiketoimintataitoja (vaihe 2) edistävien välietappien suorittamiseen sekä opiskelijoiden itse- ja vertaisarviointiin.
Sisällön jaksotus
Kurssi tarjoaa opiskelijoille valmiuksia luoda jotain uutta ja arvokasta toisille ihmisille tai organisaatioille. Opiskelijat tunnistavat ongelmia, epäkohtia ja haasteita itselle tärkeissä aiheissa ja kehittävät niihin ratkaisuja kokeilujen kautta. Kurssilla on kaksi vaihetta, joista ensimmäinen kehittää opiskelijoiden innovointitaitoja ja sen suoritettuaan heillä on omakohtaista kokemusta uusien tuote- tai palveluideoiden luomisesta ja testaamisesta. Toinen vaihe kehittää liiketoimintataitoja ja sen suoritettuaan opiskelijoilla on omakohtaista kokemusta liiketoimintamallien kehittämisestä ja testaamisesta. Kurssin molemmat vaiheet harjaannuttavat opiskelijoiden ongelmanratkaisu-, analyysi-, tiimityöskentely-, projektinhallinta-, viestintä- ja verkostoitumistaitoja. Kurssilla hankittuja valmiuksia voi hyödyntää monipuolisesti työelämässä esimerkiksi toimintaansa uudistavan organisaation johtajana tai asiantuntijana, oman yrityksen omistajana tai järjestöaktiivina.
Sisältö
1) Opiskelijat kehittävät ja testaavat poikkitieteellisissä tiimeissä tuote- tai palveluideoita tunnistettuihin ongelmiin. Tässä vaiheessa keskitytään toimintaympäristön ja kohderyhmien tarpeiden ymmärtämiseen, uusien ratkaisuvaihtoehtojen ideoimiseen ja käytännön kokeiluihin.
2) Opiskelijat jatkavat poikkitieteellisissä tiimeissä kehittelemällä tuote- tai palveluideoilleen erilaisia toteuttamistapoja. Tässä vaiheessa painottuu liiketoimintamallien kehittäminen, ansaintalogiikan hahmottaminen ja liiketoiminnan organisointivaihtoehtojen selvittäminen.
Ajoitus
Kurssin tapaamiset:
ke 11.1. klo 9-17 (huom! koko päivän kick off)
ke 18.1. klo 14-17
ke 1.2. klo 14-17
ke 15.2. klo 14-17
ke 1.3. klo 14-17
ke 15.3. klo 14-17
ke 29.3. klo 14-17
ke 12.4. klo 14-17
ke 26.4. klo 14-17
Viestintäkanava ja lisätietoja
Minimiosallistujamäärä kurssilla on 20 opiskelijaa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin alussa sovittavien välietappien suorittaminen (50%)
Opiskelijoiden itsearviointi (25%)
Opiskelijoiden vertaisarviointi (25%)