Skip to main content

Dance movement and performance analysis 3 (2 cr)

Code: 2011513-3006

General information


Enrollment
22.08.2022 - 30.11.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
07.09.2022 - 22.12.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Arts Academy
Campus
Linnankatu Arts Campus
Teaching languages
Finnish
English
Seats
5 - 6
Degree programmes
Degree Programme in Performing Arts, Dance Teacher
Teachers
Heidi Alppirinne
Course
2011513
No reservations found for realization 2011513-3006!

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

- R.Laban “Spatial Harmony”: reading, learning and moving various “Scales” (Diagonal Scale, “6-rings/Axis-, Equator Scale), “12 -rings “
- Application of Bartenieff Fundamentals in practicing “Spatial harmony” exercises
- Affinities between the different categories of movement observation

Objective

Opiskelija kehittää tieto- ja taitoperustan tanssiliikkeen analyysiin ja arviointiin metodisissa ja koreografisissa opinnoissa.
Opiskelija osaa analysoida liikettä Effort-Shape analyysin periaatteiden mukaan ja hyödyntää Effort-Shape analyysiä tanssinopettajan työssään. Opiskelija osaa tulkita notaatiota. Opiskelija soveltaa omaksumaansa perustason tietopohjaa tanssin teosanalyysissä ja hallitsee tanssiteosanalyysin. Opiskelija hallitsee omatoimisen tiedonhankinnan teostuntemuksesta.

Content

Opintojakso rakentuu Effort-Shape analyysin, tilaharmonian ja liikemerkinnän opinnoista sekä Bartenieff Fundamentals ™ harjoitteista ja tanssin teostuntemuksesta.
Opintojakso-osa sisältää oppimistehtäviä.

Teaching methods

Lähioppiminen, fyysiset harjoitteet, oppimistehtävät, keskustelut.

Pedagogic approaches and sustainable development

Lähiopetus, luennot, fyysiset harjoitteet, oppimistehtävät. Kansainvälisyysoppiminen toteutuu osittain englanninkielisellä opetuksella ja oppimateriaalilla.

Student workload

Video observation task
school and homework ( in school max.2 x 90 min/ homework 90 min)

Performance/Choreography: Pina Bausch
"Le Sacre Du Printemps/ The rite of Spring"
https://www.youtube.com/watch?v=z1hFwsXaTVY

a) video observation in class
- observing movement in defined observation categories : Body, Effort, Space, Shape, Phrasing, Relationship
- observation method: ticking = quantity of observed actions (here quantity of seen categories)
- class discussion
b) homework
- 5 minutes part of video/ observation
- Coding sheet - parameters of observation (examples)
- Body: used patterns,
- Space: approach to Kinesphere, general Space, 1-,2-,3- dimensional moving
- Effort: used Factors (ticking), Effort combinations (Drives?)
- Shape: Modes of shape change, still forms
- Phrasing: body parts (successive, simultan, overlapping), group-individual
- Relationship: to space, to bodies, to objects
- Written reflection (200 words)

Assessment criteria, approved/failed

Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, tehtävien ja esiintymisten hyväksytty suorittaminen sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Hylätty
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%.

Evaluation methods and criteria

Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen määräajassa ja laajuudessa, aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.

Go back to top of page