Dance movement and performance analysis 3 (2 cr)
Code: 2011513-3006
General information
- Enrollment
- 22.08.2022 - 30.11.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 07.09.2022 - 22.12.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Local portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Arts Academy
- Campus
- Linnankatu Arts Campus
- Teaching languages
- Finnish
- English
- Seats
- 5 - 6
- Degree programmes
- Degree Programme in Performing Arts, Dance Teacher
- Teachers
- Heidi Alppirinne
- Course
- 2011513
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
- R.Laban “Spatial Harmony”: reading, learning and moving various “Scales” (Diagonal Scale, “6-rings/Axis-, Equator Scale), “12 -rings “
- Application of Bartenieff Fundamentals in practicing “Spatial harmony” exercises
- Affinities between the different categories of movement observation
Objective
Opiskelija kehittää tieto- ja taitoperustan tanssiliikkeen analyysiin ja arviointiin metodisissa ja koreografisissa opinnoissa.
Opiskelija osaa analysoida liikettä Effort-Shape analyysin periaatteiden mukaan ja hyödyntää Effort-Shape analyysiä tanssinopettajan työssään. Opiskelija osaa tulkita notaatiota. Opiskelija soveltaa omaksumaansa perustason tietopohjaa tanssin teosanalyysissä ja hallitsee tanssiteosanalyysin. Opiskelija hallitsee omatoimisen tiedonhankinnan teostuntemuksesta.
Content
Opintojakso rakentuu Effort-Shape analyysin, tilaharmonian ja liikemerkinnän opinnoista sekä Bartenieff Fundamentals ™ harjoitteista ja tanssin teostuntemuksesta.
Opintojakso-osa sisältää oppimistehtäviä.
Teaching methods
Lähioppiminen, fyysiset harjoitteet, oppimistehtävät, keskustelut.
Pedagogic approaches and sustainable development
Lähiopetus, luennot, fyysiset harjoitteet, oppimistehtävät. Kansainvälisyysoppiminen toteutuu osittain englanninkielisellä opetuksella ja oppimateriaalilla.
Student workload
Video observation task
school and homework ( in school max.2 x 90 min/ homework 90 min)
Performance/Choreography: Pina Bausch
"Le Sacre Du Printemps/ The rite of Spring"
https://www.youtube.com/watch?v=z1hFwsXaTVY
a) video observation in class
- observing movement in defined observation categories : Body, Effort, Space, Shape, Phrasing, Relationship
- observation method: ticking = quantity of observed actions (here quantity of seen categories)
- class discussion
b) homework
- 5 minutes part of video/ observation
- Coding sheet - parameters of observation (examples)
- Body: used patterns,
- Space: approach to Kinesphere, general Space, 1-,2-,3- dimensional moving
- Effort: used Factors (ticking), Effort combinations (Drives?)
- Shape: Modes of shape change, still forms
- Phrasing: body parts (successive, simultan, overlapping), group-individual
- Relationship: to space, to bodies, to objects
- Written reflection (200 words)
Assessment criteria, approved/failed
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, tehtävien ja esiintymisten hyväksytty suorittaminen sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Hylätty
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%.
Evaluation methods and criteria
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen määräajassa ja laajuudessa, aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.