Baletti IIa (2 op)
Toteutuksen tunnus: 2011490-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
22.08.2022 - 30.11.2022
Ajoitus
07.09.2022 - 22.12.2022
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
6 - 6
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
- Heidi Alppirinne
- Minna Karesluoto
Ryhmät
-
PTANSS21Tanssinopettaja syksy 21
Tavoitteet
Opintokokonaisuus rakentaa opiskelijan teknistä ja taiteellista kyvykkyyttä kohti tanssialan ammattilaisuutta yhdessä muiden tanssin ammattiopintojen kanssa.
Opiskelija saavuttaa baletille ominaiset tanssin tekniset ja ilmaisulliset ammatilliset perusvalmiudet.
Opiskelija pystyy ammatillisella perustasolla kehollisesti ilmaisemaan ja analyyttisesti selvittämään balettitreenauksen liittyvät peruskäsitteet ja terminologian.
Opiskelija osaa arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa baletin viitekehyksessä. .
Sisältö
Sisältö rakentuu ryhmäopetuksesta tanssistudiossa tekniikkaopettajan ja muusikon johdolla sekä itsenäisistä oppimistehtävistä.
Tekniikkatunnit etenevät läpi opintojen yhteensä seitsemänä opintojaksona (I – IV opintovuosi) syys- (a) ja kevätlukukausittain (b): I a + b, II a + b, III a + b, IV a.
Opetusmenetelmät
Vuorovaikutuksellinen oppiminen, tekemällä ja kokeilemalla oppiminen, mallioppiminen, vertaisoppiminen.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetus ryhmässä. Baletin tekniikan harjoitteleminen käytännössä balettikulttuurin mukaisesti. Liikkeen kokeilemisen ja tutkimisen kautta baletin asentojen, liikkeiden, liikesarjojen, koreografioiden ja repertuaarin oppimiseen. Jatkuvan rakentavan palautteen harjoittelu, ylläpitäminen ja pyrkimys omaa ja toisen kehoa kuuntelevaan toimintakulttuuriin.
Sisällön jaksotus
Yleiset osaamistavoitteet:
Opintokokonaisuus rakentaa opiskelijan teknistä ja taiteellista kyvykkyyttä kohti tanssialan ammattilaisuutta yhdessä muiden tanssin ammattiopintojen kanssa.
Opiskelija saavuttaa baletille ominaiset tanssin tekniset ja ilmaisulliset ammatilliset perusvalmiudet.
Opiskelija pystyy ammatillisella perustasolla kehollisesti ilmaisemaan ja analyyttisesti selvittämään balettitreenauksen liittyvät peruskäsitteet ja terminologian.
Opiskelija osaa arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa baletin viitekehyksessä.
Yleinen sisältö:
Sisältö rakentuu ryhmäopetuksesta tanssistudiossa tekniikkaopettajan ja muusikon johdolla sekä itsenäisistä oppimistehtävistä.
Tekniikkatunnit etenevät läpi opintojen yhteensä seitsemänä opintojaksona (I – IV opintovuosi) syys- (a) ja kevätlukukausittain (b): I a + b, II a + b, III a + b, IV a.
Yleiset tarkemmat tavoitteet:
- omaa kehollisuutta kokevan, tutkivan, ymmärtävän ja hyväksyvän baletinopiskelijan etsiminen ja löytäminen itsestä ja työskentely näitä asioita kohti rehellisesti ja läsnäolevasti
- oman optimaalisen kehon asennon, ryhdin ja linjauksen hahmottaminen ja hallinta (keskustan tuki, lonkkanivelen ja olkapään tuki, lapatuki, luotisuoralinja, painopiste, jalkapohja, symmetria, taloudellinen, turvallinen ja esteettinen asennon ja liikkeiden hallinta) baletin yhdistelmissä ja uusissa liikkeissä
- jalkojen rotaation hallinta ja jalkojen ulko/ aukikiertoon vaikuttavien lihasten jatkuva käyttäminen
- kyvykkyys säädellä energiaa ja jännitettä taloudellisella lihastyöllä ja vireystilalla
- keskustan tuen/ kannatuksen hallinta ja keskustan tukilihasten käyttö (lantion pohjan lihakset, poikittainen vatsalihas, vinot vatsalihakset, suora vatsalihas, multifidukset, lapatukilihakset, pallealihas)
- hengityksen hyödyntäminen asennoissa ja liikkeissä tietoisesti yhdistettynä alongeehen, hengityksen tiedostaminen osana baletin ilmaisua
- baletin jalkojen, käsien ja pään koordinaatio
- uusvenäläisen koulukunnan baletin suuntien käyttö ja vaihtelu
- kyky liikkua tilassa ja pystyvyys hallittuihin suunnanmuutoksiin ja käännöksiin aiemmin opituissa tekniikoissa
- uusvenäläisen koulukunnan epaulement-tyylin hallinta ja poosien vaihtaminen sarjan sisällä(pienet ja isot poosat, avoimet ja suljetut poosat, ecarteet, arabeskit)
- osata sitoa liikkeet toisiinsa, virtauksen harjoittelu
- osata vaihtaa dynamiikasta toiseen kevyen ja raskaan, virtaavan ja kahlitun, nopean ja hitaan sekä pehmeän ja terävän välillä
- jalkojen näppäryyden ja nopeuden kehittyminen
- tasapainon kehittäminen puolivarpailla ja yhdellä jalalla
- kierteiden lisääminen
- liikemuistin kehittyminen
- baletin ilo
Oppisisältö:
- keskivartalon, yläselän ja lapatuen tuki yhdistettynä koordinaatioon oheisharjoitukset
- jalkojen rotaatio yhdistettynä tasapainoharjoitteluun oheisharjoitukset
- rintarangan mobilisointiharjoitukset ja lannerangan stabilointiharjoitukset
- hengitys yhdistettynä liikkeeseen harjoitukset sekä lateraalihengitys harjoitukset yhdistettynä koordinaatioon ja tasapainoon
- liikkuvuusharjoitukset erityisesti: lonkan koukistaja, takareidet, rintarangan etuosa, pakarat ja alaselkä, jalkojen lähentäjät
- stabilointi ja mobilisointiharjoitukset Pilates pohjaisesti, liikkuvuusharjoittelussa aktiivinen liikkuvuusharjoittelu pääperiaatteena
- nopeus plus voimaharjoitukset hyppytekniikkaa varten
- aktiiviset liikkuvuusharjoitukset erityisesti jalkojen takaosa, lonkan koukista ja lähentäjät osastoille
- jatketaan ja edelleen kehitetään aiemmin opittuja tekniikoita kohti baletin lopullisia muotoja
- pyrkimys tarkkaan koordinaatioon
- koordinaatio mukaan aiemmin opittuihin liikemuotoihin ja liikkeisiin
- liikesarjojen harjoitteluun mukaan aksentointia, dynamiikan muutoksia ja suuntien vaihteluita
- vanhaan materiaaliin mukaan käännökset ja suunnanmuutokset
- puolivarvasharjoittelu
- painonsiirtoharjoittelu
- itsearviointi ja vertaisarviointi
- silmät kiinni harjoitukset
Tankoharjoitukset:
Jatketaan aiemmin opittujen liikkeiden ja asentojen kehittelyä ja tyylin hiomista kohti tanssillista balettia.
1. Fouetten omaksuminen.
- kaikki variaatiot
2. Fondu piruetilla
- lähtö piruetista plus fondu
- lähtö fondusta plus piruetti
3. Grand Fondu
- en croix
- puolivarpailla
- poosiin
4. Pas developpee ballotte
5. Epaulement suuntien omaksuminen kaikkiin tekniikoihin.
6. Temps releve ja piruetti
- en dehors ja en dedans
7. Pas frappe
- puolivarpailta alas ja ylös
- puolivarpailta pliehen
- double
- double poosiin
- double plie releveellä
- flic-flac ½ kierroksilla
8. Grand battement jete grand rondilla
9. Grand battement jete passe developpee
- kaikki variaatiot
10. Piruetti aloittaen jalka 45 astetta
- en dehors ja en dedans
- lopettaen V asentoon ja lopettaen uuteen poosaan
11. Piruetti kahdella kierroksella
12. Tombee liikkuen tilassa kaikkiin suuntiin
13. Battement developpee ja Releve lent
- poosiin
- ½ ja I port de braslla
- Grand battement soutenu
14. Grand battement jete
- poosiin
- pointé
- balancoir
15. Battement retire ja retire passee
- puolivarpailla, puolivarpaille, pliestä pliehen
16. Venyttelyt tangossa aktiivinen liikkuvuusharjoitteluperiaatteilla
Keskilattialla:
Kaikki tankoliikkeet keskilattialla.
1. Temps lie developpeella 90 astetta
- koko jalalle
- puolivarpaille
- tour lent poosassa
2. Battement tendu ja jete
- pienissä ja isoissa poosissa ja ecarteissa
- kääntyen ¼ ja ½ käännöksillä
3. Pas de bourrees
- en tournant
- ballotte en tournant
- sur le cou-de-piedillä ja suorin polvin
- ballotte
4. Piruetit
- en dehors ja en dedans V, II, Iv asennosta lopettaen eri asentoihin
5. Sissonne tombe pas de bourrée-yhdistelmät ja suunnat
6. Pas balance sarjat
7. Pas marchee sarjat
8. Pas de basque sarjat
9. Pas couru sarjat
10. Pieni adagio
11. Iso adagio
- isot poset eteen ja taakse
- arabeskit
- ecarteet
- passet poosasta toiseen
- grand ronds poosasta toiseen
- penchee
12. Isot peruspiruetit.
Liikekombot, omat koreografiat.
Allegro:
1. Temps leve saute kaikissa asennoissa liikkuen tilassa.
2. Changements
-liikkuen
-kääntyen 1/8, ¼, ½, kokokierteellä
3. Pas Echappe battullä ja kääntymällä
4. Iso pas de basque
5. Battun omaksuminen
- Royale
- Entrechat Quatre
6. Pas assemble
- simple
- double
- en croix
- liikkuen
- batullä
- faji plus assemble
7. Pas glissade yhdistelmät isoihin ja keskisuuriin sekä isoihin hyppyihin
8. Sissonne ouverte
- 45 astetta
- yhdistelmät assembleehen
9. Sissonne fermee
- yhdistelmät
10. Pas jete keskisuuret ja isot
11. Pas de Chat
-taaksepäin
- grand
12. Pas ballonne
13. Pas Briset valmistavat
12. Yhdistelmät diagonaalista mm. Temps leve saute arabesquessa plus saute jalka sur le cou-de-piedissä, Arabesque-pas de chat, pas de basque plus hyppyt, joissa mukana suunnanmuutokset, käännökset
13. Polkka yhdistelmät
14. Pas Chassee yhdistelmät isoihin hyppyihin
15. Emboites
- en tournant
16. Pas fouettes yhdistelmänä
17. Saut de basque yhdistelmään
18. Entrelace yhdistelmänä toisiin isoihin hyppyihin
19. Lähdöt glissadilla, askeleella, pas courulla
Repertuaari:
- historialliset tanssit (esiromanttinen aika)
- Espanjalainen tanssi baletista Don Quiote
- Giselle: valssi ja Gisellen variaatio 1. näytöksestä, maalaispojan variaatio ja pas de deux
- keväällä: Paquita näyttämöversio ryhmäkohtaukset 1-3
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytyksi arvioiminen edellyttää opiskelijalta aktiivista osallistumista lähiopetukseen, kykyä yksilö- ja pienryhmätyöskentelyyn, kykyä itsenäiseen liikekokeiluun ja harjoitteluun, annettujen oppimistehtävien suorittaminen määräajassa, kykyä havainnoida ja analysoida omaa ja toisen liikettä rakentavasti. Lisäksi liikedemojen suunnittelu ja esittäminen annetussa ajassa.
Arvioinnissa tarkastellaan opiskelijan aktiivista läsnäoloa, kehittymistä suhteessa omaan lähtötasoon ja vertaisryhmän tasoon sekä ammattimaista asennetta baletin opiskeluun.
Arviointi asteikolla 1 -5.
Arvioinnissa noudatetaan esittävän taiteen arviointikehikon raameja.
Opintojakson arvosana muodostuu seuraavista tekijöistä:
- aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen ja demoihin
- tanssitekniikan ja baletin ilmaisun sekä tulkinnan kehittyminen suhteessa omaan lähtötasoon ja suhteessa muun ryhmän jäsenten edistymiseen
- ammattimainen asenne baletin opiskeluun
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut lähiopetukseen ja oppimistehtävien palauttamiseen määräajassa. Epäammattimainen asenne aineen opiskeluun ja/ tai kyvyttömyys rakentavaan vuorovaikutukseen.
Opiskelijalla on yli 20% poissaoloja lähiopetuksesta.