Siirry suoraan sisältöön

Johdatus matematiikkaan ja fysiikkaan (5 op)

Toteutuksen tunnus: TE00CE17-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

10.06.2022 - 09.09.2022

Ajoitus

30.08.2022 - 15.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
  • Degree Programme in Information and Communications Technology

Opettaja

  • Mauri Suhonen

Vastuuopettaja

Mauri Suhonen

Ryhmät

  • PTIVIS22A
    PTIVIS22A

Tavoitteet

Opiskelija saavuttaa ICT-insinöörikoulutuksen matematiikan ja fysiikan opinnoissa tarvittavat lähtötiedot ja -taidot.

Sisältö

- Luvut ja niiden esitykset
- Laskutoimitukset kokonaisluvuilla ja murtoluvuilla
- Juuret ja potenssit
- Laskujärjestys
- SI-järjestelmä ja yksikönmuunnokset
- Polynomi- ja rationaalilausekkeet
- Ensimmäisen ja toisen asteen polynomiyhtälöt
- Lineaarinen yhtälöpari
- Prosenttilaskenta
- Kappaleiden pinta-aloja ja tilavuuksia
- Tiheys, massa ja tilavuus
- Kuvaajien tulkinta ja piirtäminen
- Tasainen ja tasaisesti kiihtyvä liike

Oppimateriaalit

Oppimateriaali on Itslearning alustalla. Materiaalina käytetään tätä kurssia varten suunniteltua monistetta (pdf), sekä luentomuistiinpanoja, videoita ja kotitehtäviä.

Opiskelija voi myös hankkia kirjan: Insinöörin matematiikka Tuomenlehto, Holmlund, Huuskonen. Tätä kirjaa käytetään enemmän matematiikan jatkokursseissa, joten se tarvitaan joka tapauksessa jossain vaiheessa, vaikka se ei ole mitenkään välttämätöntä hankkia tämän kurssin takia.

Opetusmenetelmät

Lähitunnit 3 h / vko syyslukukauden ajan.
Lähituntien lisäksi opetuksessa käytetään apuna videoita ja ratkaistuja esimerkkitehtäviä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ensimmäinen osakoe tulee olemaan noin kurssin puolessa välissä, eli lokakuun loppupuolella. Toinen osakoe tulee olemaan kurssin lopussa, eli joulukuun lopulla. Hylätyn arvosanan voi uusia kahdesti, mutta hyväksyttyä voi koittaa korottaa vain kerran.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Sisältö on jaettu kokonaisuuksiin Itslearning-alustalla.
Jokaiseen kokonaisuuteen liittyy opetusvideot, esimerkkitehtävät ratkaisuineen ja kotitehtävät.
Kurssi on jaettu kahteen osaan, jossa ensimmäisessä ei saa käyttää laskinta, mutta toisessa se on käytännössä välttämätön.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kurssin voi suorittaa kahdella tavalla.
1. Kotitehtävillä ja kahdella osakokeella.
2. Pelkällä loppukokeella, joskaan tätä ei voi suositella, ellei aihepiiri ole opiskelijalle entuudestaan hyvin tuttu.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin aikana tehdään runsaasti aihepiiriin kuuluvia kotitehtäviä. Näitä voi opiskelija tehdä joko yksinään tai sitten yhdessä muiden saman ryhmän opiskelijoiden kanssa. Jälkimmäistä tapaa suositellaan lämpimästi.

Kurssi on laajuudeltaan 5 op, mikä tarkoittaa 135 tuntia työtä keskimääräiselle opiskelijalle kurssin suorittamiseksi. Lähitunteja on vain noin 45 h, joten itsenäisen työn osuus on merkittävä..

Sisällön jaksotus

- luvut ja niiden esitykset
- peruslaskutoimitukset ja niihin liittyvät laskulait
- potenssimerkintä
- neliö- ja kuutiojuuri
- polynomi- ja murtolausekkeet
- ensimmäisen ja toisen asteen yhtälöt
- lineaarinen yhtälöpari
- funktio ja sen kuvaaja
- prosenttilaskut
- taso- ja avaruusgeometria
- SI-järjestelmä ja kymmenenpotenssimerkintä
- tiheys
- tasainen liike
- tasaisesti kiihtyvä liike

Viestintäkanava ja lisätietoja

Alkuosiossa ei saa käyttää laskinta, ei myöskään ensimmäisessä osakokeessa. Toisessa osiossa laskinta tarvitaan, mutta mitään teholaskinta ei suositella, koska tarkoitus on oppia itse laskemaan, eikä katsomaan vierestä, kun laskin tekee työn.

Laskimeksi kelpaa käytännössä mikä tahansa edullinen funktio laskin, joten en suosittele ostamaan kallista graafista laskinta, koska sitä ei saa käyttää, eikä sellaista tarvita juurikaan jatkossakaan. Jos sinulla on vanha funktiolaskin, niin älä osta uutta, ennen kuin sen hankinta osoittautuu tarpeelliseksi.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu kotitehtäviin ja osakokeisiin. Oikein tehdyistä kotitehtävistä saa pisteitä yksinkertaisella tavalla: mitä enemmän tekee oikein => sitä enemmän saa pisteitä. Osakokeista saa myös pisteitä, jos osaa ratkaista oikein osakokeen tehtäviä. Väärin tehdyistä kotitehtävistä menettää pisteitä, mutta väärin tehdyistä osakokeen tehtävistä ei menetä pisteitä.

Jos yrittää suorittaa kurssin pelkällä loppukokeella, niin kotitehtävien pisteitä ei huomioida, arvosana riippuu suoraan loppukokeesta saaduista pisteistä.

Hyväksymisraja on noin 40 % tarjolla olevista pisteistä. Mitä enemmän pisteitä kerää, sen paremman arvosanan saa.

Hylätty (0)

Opiskelija ei onnistu keräämään 40 % tarjolla olevista pisteistä. Tämä tarkoittaa sitä, että opsikelija ei käytännössä hallitse riittävästi kurssin sisältöön kuuluivia taitoja.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija selviää kurssin perustehtävistä ja osa ratkaista niitä oikein. Haastavammat tehtävät osoittautuvat kuitenkin liian vaikeiksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa ratkaista perustehtävien lisäksi melko hyvin myös haastavampia tehtäviä. Sen verran epävarmuutta on kuitenkin vielä näissä ratkaisuissa, ettei tehtävät mene varmuudella oikein.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija pystyy ratkaisemaan käytännössä kaikki jurssin sisältöön kuuluvat tehtävät. Suorituksessa on käytännössä havaittavissa pieniä huolimattomuusvirheitä, mutta kurssin sisältö on selkeästi hallussa.