Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: KU00CH90-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 31.10.2022
Ajoitus
30.08.2022 - 16.01.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kulttuurialan ylempi AMK, taiteen uudet kontekstit
- Kulttuurialan ylempi AMK, musiikkipedagogi
Opettaja
- Ilona Tanskanen
- Pirita Juppi
- Vesa Kankaanpää
- Henni Syrjänen
- Timo Korhonen
- Eija Suikkanen
Vastuuopettaja
Ilona Tanskanen
Ryhmät
-
YTAUKS22Kulttuurialan ylempi AMK, taiteen uudet kontekstit
-
YMUSIS22Kulttuurialan ylempi AMK, musiikkipedagogi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• löytää ja arvioida oman kehittämistehtävän kannalta relevantteja lähteitä ja tietoa
• rakentaa kehittämishankkeelleen mielekkään käsitteellisen viitekehyksen
• soveltaa projektinhallinnan työkaluja oman kehittämistyön suunnittelussa
• hyödyntää tarkoituksenmukaisia tutkimuksellisen tiedonhankinnan menetelmiä kehittämistyössään
• ottaa huomioon tutkimus- ja kehittämistoiminnassa eettiset periaatteet sekä tietosuojan
• viestiä kehittämistyöstään ja sen tuloksista eri kohderyhmille kussakin tilanteessa mielekkäillä tavoilla.
Sisältö
• Oman kehittämistyön ammatilliset ja tutkimuksellis-teoreettiset kontekstit
• Etiikka ja tietosuoja tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
• Tutkimuksellisen tiedonhankinnan ja aineistonhallinnan suunnittelu
• Tiedonhankinta ja arviointi kehittämishankkeen tarpeisiin
• Projektinhallinnan työkalujen hyödyntäminen kehittämishankkeessa
• Tutkimuksellisuus kehittämishankkeessa
• Tutkimus- ja kehittämistyön raportointi
• Kirjoittaminen ja viestintä tutkimus- ja kehittämishankkeissa
Oppimateriaalit
• Ammattikorkeakoulujen opinnäytetöiden eettiset suositukset (2018): http://www.arene.fi/fi/arene/uutisia/ammattikorkeakoulujen-opinnaytetoiden-eettiset-suositukset
• Kulttuurialan tiedonhankinnan opas: http://libguides.turkuamk.fi/kulttuuriala
• Salonen, K., Eloranta, S., Hautala, T. & Kinos, S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turku: Turun ammattikorkeakoulu. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166494.pdf
• Tutkimuseettinen neuvottelukunta (2012): Hyvä tieteellinen käytäntö http://www.tenk.fi/sites/tenk.fi/files/HTK_ohje_2012.pdf
• Tutkimuseettinen neuvottelukunta (2019): Tutkimuseettinen neuvottelukunta (2019): Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa https://www.tenk.fi/sites/tenk.fi/files/Ihmistieteiden_eettisen_ennakkoarvioinnin_ohje_2019.pdf
• Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto: Aineistonhallinnan käsikirja http://www.fsd.uta.fi/aineistonhallinta/fi/
• Turun AMK:n Tiedonhakijan oppaat soveltuvin osin http://libguides.turkuamk.fi/
• Lisäksi opettajien luentoalustukset sekä soveltuvin osin verkko-oppimisympäristössä (itslearning) listattua tutkimusetiikkaa käsittelevää ja tutkimusmenetelmäkirjallisuutta.
Opetusmenetelmät
• Kontaktipäivät lähiopetuksena kampuksella tai etäopetuksena Zoomissa: Opettajien luentoalustukset, pienryhmäkeskustelut ja muut toiminnalliset ja vuorovaikutteiset aktiviteetit.
• Itsenäinen etätyöskentely: Ohjeistetun kirjallisuuden lukeminen sekä oppimistehtävien tekeminen. Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssilla oppimateriaaliin perehtyminen ja tehtävien tekeminen.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Vaikka opiskelijoiden kehittämishankkeet toteutuisivat yksilötöinä, Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu -opintojaksolla työskennellään kontaktitapaamisissa eri kokoisissa ja eri kokoonpanoilla muodostettavissa pienryhmissä ja annetaan vertaispalautetta toisten opinnäyteideoista. Opintojaksolla hyödynnetään myös yhteisopettajuutta.
Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssilla työskennellään verkossa, tehtävät tehdään itsenäisesti yksilötehtävinä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen, eli se edellyttää noin 135 tuntia opiskelijan työtä. Lähitapaamisiin osallistuminen ja valmistautuminen vaatii noin 20 tunnin työpanoksen.
Opiskelijan työ koostuu suurimmaksi osaksi opiskelijan itsenäisestä työskentelystä kontaktijaksojen välissä:
• Tiedonhankinnan verkkokurssi 1 op = n. 27 tunnin työpanos
• Oppimistehtävä 1: Miellekartta omasta kehittämishankkeesta (syyskuussa, vaatii noin 16 tunnin työpanoksen)
• Oppimistehtävä 2: Kirjoittamisen ja viestinnän oppimistehtävä (lokakuussa, vaatii n. 20 tunnin työpanoksen)
• Oppimistehtävä 3: Projektinhallinnan työkalujen soveltaminen oman kehittämishankkeen suunnitteluun (marraskuussa, vaatii noin 25 tunnin työpanoksen)
• Oppimistehtävä 4: Aineistonhallinnan suunnitelma (joulukuussa, vaatii noin 25 tunnin työpanoksen)
Kokoavana tehtävänä opinnäytetyön suunnitelma, jota rakennetaan opintojakson edetessä ja joka palautetaan 7.1.2023. Suunnitelman palautus ja käsittely sijoittuu opintojaksoon Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikien osatehtävien (1 - 4) hyväksyttyä suorittamista. Osatehtävien hyväksytty suorittaminen puolestaan edellyttää, että tehtävät sisältävät asianmukaisesti toteutettuina kaikki ne sisällöt, jotka tehtävänannoissa on esitetty. Arviointikriteerit voidaan määritellä tarkemmin kunkin osatehtävän tehtävänannossa.
Sisällön jaksotus
• Opinnäyteprosessi ja siihen liittyvät keskeiset käytännöt yamk-opinnoissa; oman kehittämishankkeen kontekstit (syyskuun kontaktijakso ja oppimistehtävä)
• Tiedonhankinta kehittämishankkeessa (syyskuun kontaktijaksolla aloitustapaaminen, jota seuraa verkkokurssi, siten, että tehtävät suoritettuna 31.10.2022)
• Kirjoittaminen ja viestintä kehittämishankkeessa (lokakuun kontaktijakso ja oppimistehtävä)
• Projektinhallinnan työkalut (marraskuun kontaktijakso ja oppimistehtävä)
• Tutkimusmenetelmien hyödyntäminen & tutkimusetiikka ja tietosuoja kehittämishankkeessa (joulukuun kontaktijakso ja oppimistehtävä)
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu -opintojakso pohjustaa opinnäytetyöhön kuuluvan tutkimus- ja kehittämishankkeen tekemistä. Opintojakson aikana opiskelija suunnittelee oppimistehtävien tukemana tutkimus- ja kehittämishankettaan ja siihen liittyvää tutkimuksellista tiedonhankintaa sekä kirjoittaa tutkimus- ja kehittämissuunnitelmansa.
Opetus toteutetaan yhteisesti Musiikkipedagogiikan (YMUSIS22) ja Taiteen uudet kontekstit (YTAUKS22) -opiskelijoille.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi kohdistuu opintojaksolla tehtäviin oppimistehtäviin. Tahtävät arvioidaan asteikolla hylätty - hyväksytty.