Taide uusissa konteksteissa 1 (5 op)
Toteutuksen tunnus: KU00CH86-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 31.10.2022
Ajoitus
30.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Kulttuurialan ylempi AMK, taiteen uudet kontekstit
Vastuuopettaja
Annika Dahlsten
Ryhmät
-
YTAUKS22Kulttuurialan ylempi AMK, taiteen uudet kontekstit
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• määritellä ja kehittää omaa ammatillista osaamistaan ja työskentelyään sekä tunnistaa niiden hyödyntämismahdollisuuksia erilaisissa konteksteissa
• tunnistaa, analysoida ja määritellä nykytaiteen tapoja toteutua erilaisissa konteksteissa
• työskennellä ja tuottaa luovia ideoita ja ratkaisuja monialaisissa ja monitaiteisissa tiimeissä
Sisältö
- Taiteilijakehittäjän osaaminen ja kompetenssit - taide ja tekijyys
- Taiteen tilallisuus ja uudet teknologiat taiteessa, teknologia, digitalistaatio ja tulevaisuus
- Taide terveyden ja hyvinvoinnin konteksteissa
- Taiteilija yhteiskuntaa kehittämässä ja taiteilijan asiantuntijuuden välittyminen - työelämä ja innovaatiot
Oppimateriaalit
Kuvattu yllä kohdassa Sisältö ja ajoitus. Ohjeistetaan tarkemmin itslearningin kurssialustalla.
Opetusmenetelmät
Opettajien ja vierailijoiden luennot, ryhmäkeskustelut ja muut toiminnalliset menetelmät kontaktitapaamisissa (etä- tai lähityöskentelynä); tapaamisten välillä ohjeistettuihin materiaaleihin perehtyminen (tallenteet ja luettavat tekstit) sekä yksilö- ja ryhmätehtävät.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Syyskuun oppimistehtävä:
Lokakuun oppimistehtävä:
Marraskuun oppimistehtävä: Suomenkielinen referaatti englanninkielisestä tieteellisestä artikkelista (1 sivu), voit hyödyntää esimerkiksi Nordic Arts and Health Journalin artikkeleita. Referaatin palautus viimeistään 21.11.
Joulukuu: Ei palautettavaa oppimistehtävää.
Sisällön jaksotus
Opetuksen lähtökohta on erilaisten kontekstien tunnistaminen ja ymmärtäminen. Kontekstien kautta tarkastellaan erilaisia toimijuuksia, toimintaympäristöjä ja tekemisen tapoja.
Syksyn opintojakson teemat ovat:
1. Taide ja tekijyys
2. Teknologia, digitalisaatio, tulevaisuus
3. Taide, terveys ja kulttuurihyvinvointi
4. Työelämä ja innovaatiot
***
SYYSKUU
Teema: Taide ja tekijyys – ammatillinen esittäytyminen ja orientaatio opintojaksoon
Kontaktiopetus (lähi): Tiistai 30.8. klo 13–17 (EduCity)
Ohjaava opettaja: Annika Dahlsten
Ennakkomateriaalina Sari Karttusen artikkeli: “Laajentuva taiteilijuus – yhteisötaiteilijoiden toiminta ja identiteetti hybridisaatio-käsitteen valossa”. Tapaamisessa tehtävissä yksilö- ja ryhmätehtävissä pohditaan omaa uraa ja ammatti-identiteettiä ja kartoitetaan omaa polkua.
LOKAKUU
Teema: Teknologia, digitalisaatio, tulevaisuus
Kontaktiopetus (etä): Maanantai 3.10. ma klo 11.15–12 + tiistai 4.10. klo 13–17
Ohjaava opettaja: Annika Dahlsten
Vierailija: Mediataiteilija Kari Yli-Annala Aalto-yliopistosta.
Ennakkotehtävänä on katsoa webinaaritallennne Taiteen edistämiskeskuksen ja TuAMK:n sarjasta Taiteen avartuvat todellisuudet, taiteilijan uusi asiantuntijuus ja etsiä teeman mukainen artikkeli, joka liittyy omaan opinnäytetyöhön. Ryhmäkeskustelussa keskustellaan aiheesta ennakkotehtävän ja vierailuluennon pohjalta.
MARRASKUU
Teema: Taide, terveys ja kulttuurihyvinvointi
Kontaktiopetus (etä): Maanantai 7.11. klo 11.15–12 + klo 13–17
Ohjaava opettaja: Annika Dahlsten
Vierailija: Anna-Mari Rosenlöf
Ennakkotehtävänä on tutustua Taikusydämen tekemään koontiin Maailman terveysjärjestö WHO:n raportista taiteen ja kulttuurin terveysvaikutuksista ja lukea ”Taidetta! Kulttuurihyvinvoinnin käsikirjasta luku Kulttuurihyvinvointi ja taide. Tapaamisessa vierailijan luento ja ryhmätehtäviä.
JOULUKUU
Teema: Työelämä ja innovaatiot, jakautuen
Teema 1: Taide osana työelämän organisaatioita ja innovaatioita
Teema 2: Kompetenssit
Kontaktiopetus (lähi): Maanantai 12.12. klo 11.15–12 + klo 13–17 ja tiistai 13.12. klo 9–12 (Linnankadulla)
Ohjaava opettaja: Krista Petäjäjärvi
Ennakkotehtävänä on lukea Training Artists for Innovation luvut 3–4, perehtyä Kai Lehikoisen taiteilijan kompetenssikaavioon ja visualisoida omia osaamisia, joita tarvitset työssäsi. Visualisoinneista keskustellaan ryhmätehtävässä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi kohdistuu palautettaviin oppimistehtäviin sekä kontaktijaksojen työskentelyyn osallistumiseen. Oppimistehtävät ja tapaamisten työskentelyyn osallistuminen arvioidaan hyväksytty/hylätty.