Kehittämistyön menetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BN82-3013
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 22.01.2023
Ajoitus
02.01.2023 - 31.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Päivi Killström
- Kari Juhala
Ryhmät
-
PLIITS21baPLIITS21ba
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa erilaisia kehittämistyön menetelmiä
- valita projektiin sopivan kehittämis- tai tutkimusotteen ja menetelmät ja perustella tekemänsä valinnat
- kerätä aineistoa ja analysoida sitä
- yhdistää eri lähteistä saatua tietoa
- esittää ratkaisuja ja tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä
- toimia eettisesti.
Sisältö
Sisältö
- kehittämismenetelmiin perehtyminen
- kyselyn suunnittelu ja toteutus
- haastattelun suunnittelu ja toteutus
- eettisen toiminnan periaatteet
- raportointi
Oppimateriaalit
Katri Ojasalon Kehittämistyön menetelmät : uudenlaista osaamista liiketoimintaan
Messin ohjeet opinnäytetyöstä (Etusivu > Opiskelu > Opinnäytetyö )
Optiman opinnäytetyöohjeet (TELI Opinnäytetyö liiketalous)
Opinnäytetyöoppaat, mm. Juha Hakalan Opinnäytetyöopas ammattikorkeakouluille, Sirkka Hirsjärven Tutkimushaastattelu : teemahaastattelun teoria ja käytäntö, Aki Taanilan tilastoapu-sivusto (https://tilastoapu.wordpress.com/), Tarja Heikkilän Tilastollinen tutkimus, jne.
Lisää lähteitä verkkoalustalla.
Opetusmenetelmät
Opiskelu tapahtuu verkkototeutuksena Itslearning-alustalla. Opintojakso sisältää online-tapaamisia pienryhmissä ja koko ryhmän kesken, itseopiskelua tehtävien avulla annettuja materiaaleja hyödyntäen itsenäisesti sekä ryhmätyöskentelynä. Opiskelu on mahdollista kytkeä BisnesAkatemiassa tehtäviin projekteihin tai muihin työelämän projekteihin.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opiskelluista menetelmistä tehdään verkossa ennakkotentit. Annetut tehtävät tulee palauttaa verkkoalustalla sovitun aikataulun mukaisesti. Toteutus päättyy toukokuun loppuun mennessä ja siitä annetaan sanallinen ja numeroarviointi. Jos palautetut tehtävät eivät täytä toimeksiannossa annettuja vaatimuksia, niitä tulee täydentää saadun palautteen perusteella ja annettujen ohjeiden mukaan. Sovitusta aikataulusta pidetään kiinni ja aikataulussa pysyminen vaikuttaa arvosanaan.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Toteutuksessa opiskellaan itsenäisesti yksin ja ryhmässä annettujen työksiantojen mukaan sekä verkon välityksellä. Toteutuksessa reflektoidaan sekä omia että ryhmän tuotoksia ja opitaan yhdessä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Toteutuksessa annetaan tehtävät mm.
- opinnäytetyöhön tutustumisesta
- kyselymenetelmän opiskelusta, ennakkotentin tekemistä ja kyselyn tekemisestä ja tulosten raportoinnista
- haastattelumenetelmän opiskelusta, ennakkotentin tekemistä ja haastattelusta ja tulosten raportoinnista
- kehittämismenetelmän opiskelusta, ennakkotentin tekemistä ja menetelmän hyödyntämisestä
- eettisistä pelisäännöistä
- tekstin tuottamisesta lähteitä hyödyntäen
Toteutuksessa opitaan myös muiden tekemisistä ja reflektoidaan ryhmissä tehtyjä tuotoksia.
Toteutukseen sisältyy online-tapaamisia (max 5). Tarkemmat ajankohdat ilmoitetaan elokuussa.
Sisällön jaksotus
Tavoitteet
• osaa valita projektiin sopivan kehittämis- tai tutkimusotteen ja menetelmät
• osaa soveltaa niitä sekä perustella tekemänsä valinnat
• osaa kerätä aineistoa ja analysoida sitä
• osaa esittää tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä
• osaa yhdistää eri lähteistä saatua tietoa
• osaa toimia eettisesti
• kykenee aloittamaan opinnäytetyönsä tekemisen opintojaksolta ammentamiensa eväiden avulla
Sisältö
• kyselyn suunnittelu ja toteutus
• haastattelun suunnittelu ja toteutus
• kehittämismenetelmiin perehtyminen
• kehittämistehtävän suunnittelu ja toteutus valitulla menetelmällä
• eettisen toiminnan periaatteet
• tulosten raportointi
Tämä opintojakso kytkeytyy opinnäytetyön tekemisen prosessiin, jonka opiskelija käynnistää välittömästä opintojakson päättyessä. Opintojakson voi aloittaa vasta, kun opintopisteitä on kertynyt vähintään 100.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tapahtuu tehtävien tuotosten perusteella. Opiskelija saa palautetta tekemistään tuotoksista toteutuksen aikana sekä sen lopussa sekä sanallisesti että numeerisesti. Kolme tehtävistä (kyselytehtävän, haastattelutehtävän ja kehittämismenetelmätehtävän raportit) arvioidaan asteikolla 1-5, muut asteikolla hyväksytty/täydennettävä.
Opintojakso käynnistää opinnäytetyöprosessin ja opiskelija löytää kiinnekohdat opinnäytetyöprosessiin opintojakson avulla. Palaute annetaan tulevaa opinnäytetyöprosessia silmällä pitäen ja se pitää sisällään valmennusta tulevaa opinnäytetyön tekemistä varten.
Hylätty (0)
Annettuja tehtäviä ei ole tehty riittävällä tasolla tai läpäistäviä testejä ei ole tehty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Kaikki tehtävät ja ennakkotestit on tehty ja palautettu verkkoalustalla kerrottujen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija on verkkoalustalla järjestettyihin online-tapaamisiin ja reflektoinut ohjeiden mukaisesti omia ja ryhmän tuotoksia.
Opintojakso ja opinnäytetyön tekeminen ovat opiskelijalle irrallisia suorituksia, jotka eivät kytkeydy toisiinsa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Kaikki tehtävät ja ennakkotentit on tehty ja palautettu verkkoalustalla kerrottujen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija on osallistunut verkkoalustalla järjestettyihin online-tapaamisiin ja reflektoinut ohjeiden mukaisesti omia ja ryhmän tuotoksia. Tehdyt tehtävät on tehty huolellisesti ja palautettu sovitun aikataulun mukaisesti.
Opiskelijalla on ymmärrys opintojakson hyödyistä tulevan opinnäytetyön tekemiseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kaikki tehtävät ja ennakkotentit on tehty ja palautettu verkkoalustalla kerrottujen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija on osallistunut verkkoalustalla järjestettyihin online-tapaamisiin ja reflektoinut ohjeiden mukaisesti omia ja ryhmän tuotoksia. Tehdyt tehtävät on tehty huolellisesti ja ne on palautettu sovitun aikataulun mukaisesti. Tuotoksista näkyy oivaltavuus ja kunnianhimo.
Opiskelija on hyödyntänyt opintojaksoa sujuvana väylänä opinnäytetyön käynnistämisen prosessissa.