Stage expression 1 (2 cr)
Code: 2011397-3009
General information
- Enrollment
-
01.09.2022 - 05.10.2022
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.10.2022 - 31.12.2022
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Local portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Arts Academy
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 8 - 16
- Teachers
- Minna Haapasalo
- Course
- 2011397
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
Näyttämöilmaisu 1 opintojaksolla tutustutaan klovneriaan.
Sisältönä ovat klovnerian perusteet ja siihen liittyvät käytännön harjoitteet.
Opintojaksolla etsitään niin kutsuttua klovnin tilaa, joka tarkoittaa avointa sekä rehellistä läsnäoloa tässä ja nyt. Koko kurssin ajan leikitään paljon, jotta löydettäisiin klovnin leikki itsen sekä yleisön kanssa. Lisäksi opetellaan erilaisia tekniikoita, joiden avulla voi kehitellä omaa klovnikarakteriaan, ylläpitää klovnileikkiä sekä tutkia, miten olla vuorovaikutuksessa yleisön kanssa. Opiskelija oppii erilaisia fyysisen ilmaisun sekä karakterin rakennuksen keinoja ja saa monipuolisia valmiuksia toteuttaa fyysistä ilmaisua erilaisten ryhmien kanssa.
Objective
Student knows basics of stage expression in chosen genre.
Content
Lectures, workshops, exercises, practicing and independent work.
Materials
Mahdollinen opettajan välittämä materiaali.
Teaching methods
Lähiopetus.
Opiskelija oppii leikkimällä ja improvisoimalla tehtäväperusteisesti sekä tarkkailemalla muita. Pari- ja ryhmäkeskustelu sekä tehtävien reflektointi. Lisäksi opettajajohtoiset keskustelut, joissa opettaja käyttää omaa oppismishistoriaansa esimerkkeinä.
Opintojakson lopussa mahdollinen lyhyt soolo.
Pedagogic approaches and sustainable development
Ryhmässä toimiminen ja opettajan ohjaamat harjoitteet. Lavatilanteiden simulointi. Yksilö, -pari- ja ryhmätyöskentely käytännönharjoitteiden kautta. Pari -ja ryhmäkeskustelut sekä oman työn reflektointi.
Student workload
Lähiopetuksessa tapahtuvat improvisaatioon perustuvat soolo-, pari- ja ryhmätehtävät. Opintojakson lopussa mahdolliset, lyhyet soolodemot.
Assessment criteria, approved/failed
Hylätyssä suorituksessa opiskelija ei osallistu opintojakson lähitunneille eikä suorita annettuja oppimistehtäviä.
Hyväksytyssä suorituksessa opiskelija on läsnä vuorovaikutustilanteissa ja tekee oppimistehtävät määräaikoihin mennessä.
Jos opiskelija on enemmän kuin 2 kertaa poissa, tulee tehdä poissaolojen korvaavia tehtäviä. Tehtävät sovitaan tutoropettaja Minna Haapasalon kanssa.
Evaluation methods and criteria
Opintojaksossa arvioidaan:
1) läsnäolo sekä osallistuminen lähiopetuksen aikana tehtäviin oppimistehtäviin
2) yksilö,-pari -ja pienryhmätehtävät
3) sekä mahdollisesti myös lyhyt sooloteos
Failed (0)
Opiskelija ei osallistu opintojakson lähitunneille eikä suorita annettuja oppimistehtäviä.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija osaa toimia annettujen ohjeiden mukaisesti. Osaa tunnistaa opintojakson keskeiset ammattikäsitteet. Opiskelija on läsnä ja osallistuu vuorovaikutustilanteisiin. Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät. Oppilas ottaa vastuuta sekä omasta että muiden turvallisuudesta oppimisympäristössä.
Assessment criteria, good (3-4)
Lisäksi opiskelija osaa käyttää opintojaksolla käsiteltyjä käsitteitä kehollisesti, kirjallisesti sekä suullisesti. Opiskelija omaa taidon monipuoliseen liiketyöskentelyyn ja hallitsee pari- ja ryhmätyöskentelyn perusteita Ymmärtää kehollisen vuorovaikutuksen potentiaalin klovnerian tekemiselle.
Assessment criteria, excellent (5)
Lisäksi opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja tavoitteellisesti. Osaa reflektoida ja yhdistää oppimaansa aiempaan osaamiseensa. Opiskelija osaa tarkastella, arvioida sekä omaa että ryhmän oppimista. Osaa myös soveltaa tunneilla opittua materiaalia soolo -ja ryhmätyössään. Osaa ottaa vastuuta ryhmän myönteisestä ilmapiiristä ja kehittyy myös vuorovaikutuksessa toisiin opiskelijoihin. Opiskelijalla on selkeä käsitys kehollisuudesta ja uskaltaa rohkeasti tutkia klovnerian mahdollisuuksia niin yksin kuin toistenkin opiskelijoiden kanssa.
Further information
Jos opiskelija on enemmän kuin 2 kertaa poissa, tulee tehdä poissaolojen korvaavia tehtäviä. Tehtävät sovitaan tutoropettaja Minna Haapasalon kanssa.