Finnish as a Second Language (B2-C1) (5 cr)
Code: YH00CK97-3001
General information
- Enrollment
- 01.05.2022 - 25.09.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 12.09.2022 - 31.12.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Location-independent
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 26
- Degree programmes
- Joint Elective Studies
- Teachers
- Sirpa Rajala
- Scheduling groups
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Size: 3 . Open UAS : 3.)
- Small groups
- For Open UAS students only
- Course
- YH00CK97
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Syyslukukausi 2022, verkkotapaamiset viikoilla 37 - 50 torstaisin klo 16.15 - 17.45 Zoomissa.
Opintojaksolla tarkastellaan ja työstetään yhdessä opiskelijoiden omiin korkeakouluopintoihin tai työelämään liittyviä suomenkielisiä oppimistehtäviä (esim. raportti, essee, oppimispäiväkirja, blogiteksti, opinnäytetyö ja erilaiset suulliset tehtävät). Lisäksi opintojaksolla harjoitellaan kielen rakenteita opiskelijoiden omien tarpeiden mukaan.
Objective
The course supports the development of the student's academic and professional Finnish language skills during his/her studies or in working life. The aim is that the student
- recognizes his/her strengths and development areas as a learner of Finnish language
- is able to prepare oral and written outputs in Finnish required for his/her studies and working life
- can work on oral and written outputs based on the feedback received.
Content
The student works on different assignments related to student's own higher education studies or working life. The student learns to identify different types of text and to produce texts or presentations required for studies and working life. In addition, the student practices vocabulary and grammatical structures according to his/her own needs.
Materials
Oppimateriaalina hyödynnetään opiskelijoiden omia, aikaisempia tai senhetkisiä oppimistehtäviä. Lisäksi käytetään opettajan laatimaa ja kokoamaa materiaalia, joka löytyy itslearning-oppimisympäristöstä.
Teaching methods
Opintojakso perustuu aktiivisiin oppimismenetelmiin itslearning-oppimisympäristössä sekä viikoittaisissa, vuorovaikutteisissa Zoom-verkkotapaamisissa. Opiskelija saa yksilöllistä ohjausta ja palautetta oppimistehtävistään sekä hyötyy myös vertaispalautteen antamisesta ja vastaanottamisesta. Opiskelija työskentelee sekä itsenäisesti paikasta riippumatta että yhteisöllisesti muun opiskelijaryhmän kanssa.
Exam schedules
Opintojakso on tehtäväperustainen ja sisältää testejä, joiden ajankohdat ovat näkyvissä oppimisalustassa.
Pedagogic approaches and sustainable development
Opiskeltavat sisällöt nivoutuvat tiiviisti opiskelijoiden omiin korkeakouluopintoihin ja oman alan työelämään. Opiskelussa korostuu yhteisöllinen oppiminen, joka toteutuu koko opiskelijaryhmän sekä pienryhmien välisenä työskentelynä. Opiskeluryhmä on kansainvälinen, ja opiskelussa perehdytään monialaisesti eri alojen suomen kieleen.
Student workload
Opiskelija voi valita opintojaksolla työstettäväksi eri opintojaksojen oppimistehtäviä tai soveltuvia yhdessä kurssilla sovittavia tehtäviä. Lisäksi opiskelijan tehtävänä on reflektoida omaa osaamistaan ja oppimistaan sekä suorittaa opintojaksolla käsiteltyihin kielen rakenteisiin liittyvät testit.
5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä:
- verkkotapaamiset, 25 h
- oppimistehtävät, 70 h
- oppimispäiväkirja ja palaute, 20 h
- testit, 20 h.
Evaluation methods and criteria
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät ja oppimispäiväkirja, jotka arvioidaan asteikolla 0–2.
• 0: täydennettävä – tehtävää ei ole tehty tai tehtävässä ei ole noudatettu ohjeita, kieli ei ole ymmärrettävää
• 1: hyväksytty – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan ja se on kielellisesti ymmärrettävä, tehtävässä on huomioitu melko hyvin siitä saatu palaute
• 2: erinomainen – tehtävä osoittaa perehtyneisyyttä ja on kielellisesti selkeä, tehtävässä on huomioitu hyvin siitä saatu palaute
Tehtävien maksimipistemäärä on 15 p. Opintojakson arvosana muodostuu pisteiden perusteella seuraavasti:
0–5 p = 0
5–6 p = 1
6–8 p = 2
8–10 p = 3
10–12 p = 4
13–15 p = 5.
Failed (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita. Opiskelija ei tunnista omia kehittämiskohteitaan eikä osaa soveltaa oppimaansa.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa omat kehittämiskohteensa ja ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin joillakin alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan sekä soveltaa oppimaansa korkeakouluopintojensa tai työelämän edellyttämissä tehtävissä.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija osaa laatia korkeakouluopintojensa tai työelämän edellyttämiä suullisia ja kirjallisia tehtäviä suuomeksi ja osaa huomioida tehtäviä työstäessään niistä saamansa palautteen. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän erilaisissa viestintätilanteissa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan ja sen kehittymistä monipuolisesti eri näkökulmista.
Qualifications
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää vähintään B-taitotason suomen kielen taitoa.
Further information
Opintojakso sisältää viikoittaisia verkkotapaamisia muiden opiskelijoiden ja opettajan kanssa. Opintojaksoa ei voi suorittaa kokonaan itsenäisesti.
Opiskeluun verkossa tarvitaan tietokone, internetyhteys, kuuloke-mikrofoni ja web-kamera.
Edeltävyysehtona B-taitotason suomen kielen taito.
Kiintiöt: CampusOnline 3, avoin AMK 3