Asiakaslähtöisyys mielenterveys- ja päihdetyössä (5op)
Toteutuksen tunnus: TH00BQ84-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2022 - 31.07.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2022 - 31.12.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumiskoulutus
Toteutukselle Asiakaslähtöisyys mielenterveys- ja päihdetyössä TH00BQ84-3004 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
H-5
                    
Sisällön jaksotus
Asiakaslähtöisyys  
Osallisuus ja itsemääräämisoikeus 
Vertaisuus ja kokemusasiantuntijuus sekä heidän roolinsa mielenterveys- ja päihdetyössä, myös kouluttajina 
Yhdenvertaisuus 
Avoin dialogi ja reflektiivisyys 
13.9.-11.10.2019 
Voimavaralähtöisyys 
Recovery –(ajattelu) toipumisorientaatio 
Toivon merkitys mielenterveys- ja päihdetyössä 
Tarpeen mukaisen hoidon lähestymistapa 
Läheisten ja yhteisöjen rooli mielenterveys- ja päihdetyön kontekstissa
                    
Tavoitteet
Ymmärtää osallisuuden merkityksen ja osaa hyödyntää työssään vertais- ja kokemusasiantuntemusta.
Osaa rakentaa toimivan ammatillisen yhteistyösuhteen asiakkaan ja läheisten kanssa.
Tuntee toipumisorientaation ideologian ja toivon merkityksen kuntoutumisessa ja osaa tukea asiakkaan ja läheisten itsemääräämisoikeutta.
Tuntee tarpeenmukaisen hoidon ja avoimen dialogin ideologian ja osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaan.
Osaa tukea asiakkaan, läheisten ja yhteisöjen mielenterveyttä.
                    
Sisältö
Asiakaslähtöisyys
Osallisuus ja itsemääräämisoikeus
Vertaisuus ja kokemusasiantuntijuus sekä heidän roolinsa mielenterveys- ja päihdetyössä, myös kouluttajina
Yhdenvertaisuus
Avoin dialogi ja reflektiivisyys
Voimavaralähtöisyys
Recovery –(ajattelu) toipumisorientaatio
Toivon merkitys mielenterveys- ja päihdetyössä
Tarpeen mukaisen hoidon lähestymistapa
Läheisten ja yhteisöjen rooli mielenterveys- ja päihdetyön kontekstissa
                    
Oppimateriaalit
Vuorilehto, M., ym. Uudistuva mielenterveystyö. Fioca, 2014.
Holmila, Raitasalo & Tigerstedt (toim.) 2016. Sukupolvien sillat ja kasvamissen karikot. Vanhemmat, lapset ja alkoholi.
Ehkäisevän päihdetyön laatukriteerit 2006. Työpapereita 3/2006. Helsinki: Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus https://thl.fi/documents/605763/1449622/Ehkaisevanpaihdetyonlaatukriteerit.pdf/e78556f1-3844-45dd-933a-bfa63e65a2d1 
Laki ehkäisevän päihdetyön järjestämisestä 523/2015 https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2015/20150523 
Sosiaali- ja terveysministeriö. Mielenterveys- ja päihdesuunnitelma 2009–2015 : Suunnitelman loppuarviointi ja ohjausryhmän ehdotukset. Raportteja ja muistioita 2016:3. https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/kansallinen-mielenterveys-ja-paihdesuunnitelma 
Ehdotukset mielenterveys- ja päihdetyön kehittämisen painopisteiksi vuoteen 2020 https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/kansallinen-mielenterveys-ja-paihdesuunnitelma/ehdotukset-mielenterveys-ja-paihdetyon-kehittamisen-painopisteiksi-vuoteen-2020 
Stengård E & Appelqvist-Schmidlechner K. (2010) Mental health promotion in young people - an investment for the future (PDF 53 KB). Publications of WHO Regional Office for Europe. http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0013/121135/E94270.pdf 
Turpeinen, A. 2018. Tarpeenmukainen hoito. Mielipalvelut.fi. http://www.mielipalvelut.fi/artikkelit/tarpeenmukainen-hoito/ 
Karppinen, Henri (2014) Reframing the relationship between service design and operations: a service engineering approach. väitöskirja. http://www.doria.fi/handle/10024/94496 
Laitila, Minna (2010) Asiakkaan osallisuus mielenterveys- ja päihdepalveluisssa, Fenomenografinen lähestymistapa. Väitöskirja. https://core.ac.uk/download/pdf/15168145.pdf 
Valkama, Katja (2012) Asiakkuuden dilemma – Näkökulmia sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkuuteen. Väitöskirja. https://www.univaasa.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-412-4.pdf 
Rissanen, P. (2015) Toivoton tapaus? Autoetnografia sairastumisesta ja kuntoutumisesta. Kuntoutussäätiön tutkimuksia 88/2015. https://kuntoutussaatio.fi/files/2116/Paivi_Rissanen.pdf 
Peltoniemi, M. (2017) Aivan kuin minua ei olisi: Autoetnografia emotionaalisesta traumasta ja toipumisesta. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Päihteet ja syrjäytyminen, sosionomi (YAMK). http://www.theseus.fi/handle/10024/136225 
                    
Opetusmenetelmät
Asiantuntijaluennot, pienryhmätehtävät, itsenäiset tehtävät
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1. Kirjoita Reflektiopäiväkirjaa lähipäivistä (hyv/hyl)
 
2. Osallisuus mielenterveys- ja päihdetyössä tehtävä: Etsi internetistä ja kirjallisuudesta vastaukset seuraaviin kysymyksiin:
- Millaisia osallisuuskokeiluja sote aloilla on aiemmin tehty?
- Pohdi: Miten osallisuuttaa voisi vielä toteuttaa?
- Miten osallisuus näkyy/voisi näkyä asiakkaan hoidontarpeen arvioinnissa?
Kirjaa pohdintasi ja vastauksesi reflektiopäiväkirjaan. Tehtäviä käsitellään seuraavassa lähipäivässä. (0-5)
 
3. Tutustu casepotilaasi/-asiakkasi näkökulmasta johonkin seuraavista sivustoista Mielenterveystalo, Nuorten mielenterveystalo, Lasten mielenterveystalo, Päihdelinkki.
a) Kirjoita miten voisit hyödyntää kyseisiä sivustoja potilaasi/asiakkaasi hoidon/palvelutarpeen arivoinnissa ja hoidossa.
b) Kuvittele, että tapaat potilastasi/asiakastasi ensimmäistä kertaa. Etsi sivustojen kautta mahdollisia mittareita tai seuloja, joita voisit hyödyntää tilanteen kartoittamisessa, perustele valintasi.
                    
Hylätty (0)
Tehtävä on hylätty, mikäli opiskelija ei pääse T1stä vastaavaan suoritukseen
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
T1-2 opiskelija tietää
mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuuden merkityksen asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuuden perusteita
monialaisen ja verkostotyöskentelyn perusteita
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän
dialogisen työotteen.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
H3-4 Opiskelija osaa
mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuuden merkityksen asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuuden perusteita
monialaisen ja verkostotyöskentelyn perusteita
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän
dialogisen työotteen
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5 Opiskelija osaa analysoida/soveltaa
mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuutta asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuutta mielenterveys ja päihdetyössä
monialaista ja verkostotyöskentelyä asiakas-/potilastyössä
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmää
dialogista työotetta