Siirry suoraan sisältöön

Toiminnallisuuden edistäminen I (10 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BF65-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 28.05.2023

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Toimintaterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Irina Katajisto-Korhonen
  • Johanna Säteri
  • Heli Arokki
  • Tuija Suominen-Romberg

Vastuuopettaja

Tuija Suominen-Romberg

Ryhmät

  • MTOIMK22
    Toimintaterapeutti

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• suunnitella, toteuttaa ja raportoida sovittuihin soveltamisalueisiin sisältyviä käytännön harjoituksia.
• perustella ja toteuttaa ohjattuna toimintaterapiaprosessia toimintaterapian teoreettisen mallin mukaan,
• analysoida arvioinnissa ja/tai terapiassa käytettävää toimintaa tehtävä- ja yksilösuuntautuneesti ja käyttää analyysiä hyödyksi toteutuksessa,
• tunnistaa toimintaterapeutin ja muiden ammattilaisten toimenkuvan harjoittelupaikkansa moniammatillisessa työyhteisössä.

Sisältö

Soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu
Toimintaterapian teoreettiseen malliin perustuva asiakkaan terapiaprosessin toteutus ja raportointi
Systemaattinen tiedonkeruu toimintaterapiaprosessissa
Toiminnan analysointi tehtävä- ja yksilölähtöisesti
Moniammatillisuus työyhteisössä

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua ja käytännön harjoittelua työelämässä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelu tapahtuu tekemällä oppimisen periaattein.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27 tuntia opiskelijan työtä vastaa 1 op = 270t
2op 54t Johanna
2op 54t Heli (7hx2 päiväkodissa, teorialähiopetus 8h, leikinarviointi ja raportointi 28h sekä purku 4h)

6op eli 162t, josta 1op=27t kirjallinen oppimistehtävä (ei sisälly käytännön tunteihin) ja käytännön harjoitteluosuus työpaikalla 135t eli 4vko


Tarkennettua ohjetta Asiakas kuvaukseen Mohon tai Kanadalaisenmallin mukaan asiakkaan terapiaprosessiin liittyen:

Tässä harjoittelussa käytetään raportin varsinaista sisältöä ohjaamassa kanadalaisen toimintaterapiaprosessin kehystä (The Canadian Practice Process Framework, CPPF). tai Model of Hyman Occupation mallia. Raportissa kuvataan

1. Yhteiskunnallinen konteksti (mm. harjoittelupaikan verkostot)

2. Toimintaterapiakonteksti (tässä kohtaa voi mainita myös eri ammattiryhmien roolit, joka kuuluu huomioida raportissa)

3. Terapeutin käyttämä teoreettinen tausta

4. Prosessin vaiheet:

4.1 Toimintaterapiaan tulo, aloittaminen

4.2 Tilannekartoitus Kuvaa kappaleissa 4.2 ja 4.3 asiakkaan toiminnallisuutta valitun mallin mukaan ja kerro myös mitä arviointimenetelmiä käytettiin
4.3 Arviointi

4.4 Tavoitteiden ja suunnitelman laadinta (Muista yhä hyödyntää mallin käsitteitä kun mietit mille alueille tavoitteet kohdistuvat)

4.5 Toteutus

4.6 Suunnitelman muokkaus (voi yhdistää edelliseen)

4.7 Tulosten arviointi

4.8 Terapian päättyminen

Lisäksi raporttiin tulee kirjoittaa johdanto ja pohdinta -kappaleet. Pohdinnassa hyödynnä motorolaa (mikä meni hyvin, missä minulla on kehitettävää, mitä tekisin toisin, mitä vien käytäntöön / mitä opin). Liitteeksi samasta toiminnasta tehty yksilösuuntautunut ja tehtäväsuuntautunut toiminnan analyysi.
Englanniksi

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit on kuvattu harjoittelun arviointilomakkeessa.

Sisällön jaksotus

Kevät 2022

Johanna Säteri, Mielenterveyskuntoutujan toiminnallisuuden tukeminen, käytännön harjoittelu
Vko 6 (7.2) 2t Info / teoriaopetus (yhdistetty info opintojakson Mielenterveyskuntoutujan toiminnallisuuden tukeminen infon-kanssa)
vk 6-14 Mittareiden käytännön harjoittelu itsenäisesti
vk 14 5.4 Harjoittelun purku

Heli Arokki Leikin arviointi:
Leikin arviointi teoria, lähiopetus n.4h 16.1
Arviointimenetelmä: VMI, käytännönharjoitus osana lasten kurssia
Käytännönharjoitteluna asiakastyöskentey: Leikin arviointi sekä VMI-testi
Purku leikin arvioinnille
VMI-testi kirjallinen palaute

Harjoittelu käytännössä:
KOTE-tunnilla 8.3.23 harjoittelun oppimistehtävien sisällön ohjaus, harjoitteluun liittyvät käytännön asiat

Kevät 2023
harjoittelu käytännössä
mennessä harjoittelun GAS- tavoitteiden ohjaus ja hyväksyminen ITSLearningin välityksellä

Loppukeskustelu opiskelija, ohjaaja ja opettaja kesken Teamsillä 30 min/ opiskelija, jolloin arviointilomake Sun harkkaan ja yövuorot Sun harkkaan ja alustava asiakasraportti on palautettu ITSLearingiin

KOTE:ssa Harjoittelun palautekeskustelu

mennessä lopullinen asiakasraportti on palautettu.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opiskelija kustantaa harjoittelun matka- ym. kustannukset itse.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoittelun arviointi kuvattu ItsLearningissä .