Toiminnallisuuden edistäminen I (10 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BF65-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 28.05.2023
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Irina Katajisto-Korhonen
- Johanna Säteri
- Heli Arokki
- Tuija Suominen-Romberg
Vastuuopettaja
Tuija Suominen-Romberg
Ryhmät
-
MTOIMK22Toimintaterapeutti
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• suunnitella, toteuttaa ja raportoida sovittuihin soveltamisalueisiin sisältyviä käytännön harjoituksia.
• perustella ja toteuttaa ohjattuna toimintaterapiaprosessia toimintaterapian teoreettisen mallin mukaan,
• analysoida arvioinnissa ja/tai terapiassa käytettävää toimintaa tehtävä- ja yksilösuuntautuneesti ja käyttää analyysiä hyödyksi toteutuksessa,
• tunnistaa toimintaterapeutin ja muiden ammattilaisten toimenkuvan harjoittelupaikkansa moniammatillisessa työyhteisössä.
Sisältö
Soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu
Toimintaterapian teoreettiseen malliin perustuva asiakkaan terapiaprosessin toteutus ja raportointi
Systemaattinen tiedonkeruu toimintaterapiaprosessissa
Toiminnan analysointi tehtävä- ja yksilölähtöisesti
Moniammatillisuus työyhteisössä
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua ja käytännön harjoittelua työelämässä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu tapahtuu tekemällä oppimisen periaattein.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27 tuntia opiskelijan työtä vastaa 1 op = 270t
2op 54t Johanna
2op 54t Heli (7hx2 päiväkodissa, teorialähiopetus 8h, leikinarviointi ja raportointi 28h sekä purku 4h)
6op eli 162t, josta 1op=27t kirjallinen oppimistehtävä (ei sisälly käytännön tunteihin) ja käytännön harjoitteluosuus työpaikalla 135t eli 4vko
Tarkennettua ohjetta Asiakas kuvaukseen Mohon tai Kanadalaisenmallin mukaan asiakkaan terapiaprosessiin liittyen:
Tässä harjoittelussa käytetään raportin varsinaista sisältöä ohjaamassa kanadalaisen toimintaterapiaprosessin kehystä (The Canadian Practice Process Framework, CPPF). tai Model of Hyman Occupation mallia. Raportissa kuvataan
1. Yhteiskunnallinen konteksti (mm. harjoittelupaikan verkostot)
2. Toimintaterapiakonteksti (tässä kohtaa voi mainita myös eri ammattiryhmien roolit, joka kuuluu huomioida raportissa)
3. Terapeutin käyttämä teoreettinen tausta
4. Prosessin vaiheet:
4.1 Toimintaterapiaan tulo, aloittaminen
4.2 Tilannekartoitus Kuvaa kappaleissa 4.2 ja 4.3 asiakkaan toiminnallisuutta valitun mallin mukaan ja kerro myös mitä arviointimenetelmiä käytettiin
4.3 Arviointi
4.4 Tavoitteiden ja suunnitelman laadinta (Muista yhä hyödyntää mallin käsitteitä kun mietit mille alueille tavoitteet kohdistuvat)
4.5 Toteutus
4.6 Suunnitelman muokkaus (voi yhdistää edelliseen)
4.7 Tulosten arviointi
4.8 Terapian päättyminen
Lisäksi raporttiin tulee kirjoittaa johdanto ja pohdinta -kappaleet. Pohdinnassa hyödynnä motorolaa (mikä meni hyvin, missä minulla on kehitettävää, mitä tekisin toisin, mitä vien käytäntöön / mitä opin). Liitteeksi samasta toiminnasta tehty yksilösuuntautunut ja tehtäväsuuntautunut toiminnan analyysi.
Englanniksi
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit on kuvattu harjoittelun arviointilomakkeessa.
Sisällön jaksotus
Kevät 2022
Johanna Säteri, Mielenterveyskuntoutujan toiminnallisuuden tukeminen, käytännön harjoittelu
Vko 6 (7.2) 2t Info / teoriaopetus (yhdistetty info opintojakson Mielenterveyskuntoutujan toiminnallisuuden tukeminen infon-kanssa)
vk 6-14 Mittareiden käytännön harjoittelu itsenäisesti
vk 14 5.4 Harjoittelun purku
Heli Arokki Leikin arviointi:
Leikin arviointi teoria, lähiopetus n.4h 16.1
Arviointimenetelmä: VMI, käytännönharjoitus osana lasten kurssia
Käytännönharjoitteluna asiakastyöskentey: Leikin arviointi sekä VMI-testi
Purku leikin arvioinnille
VMI-testi kirjallinen palaute
Harjoittelu käytännössä:
KOTE-tunnilla 8.3.23 harjoittelun oppimistehtävien sisällön ohjaus, harjoitteluun liittyvät käytännön asiat
Kevät 2023
harjoittelu käytännössä
mennessä harjoittelun GAS- tavoitteiden ohjaus ja hyväksyminen ITSLearningin välityksellä
Loppukeskustelu opiskelija, ohjaaja ja opettaja kesken Teamsillä 30 min/ opiskelija, jolloin arviointilomake Sun harkkaan ja yövuorot Sun harkkaan ja alustava asiakasraportti on palautettu ITSLearingiin
KOTE:ssa Harjoittelun palautekeskustelu
mennessä lopullinen asiakasraportti on palautettu.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opiskelija kustantaa harjoittelun matka- ym. kustannukset itse.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoittelun arviointi kuvattu ItsLearningissä .