Skip to main content

Enabling Occupational Performance I (10 cr)

Code: TH00BF65-3007

General information


Enrollment
02.12.2022 - 31.01.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
09.01.2023 - 28.05.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
10 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Occupational Therapy
Teachers
Irina Katajisto-Korhonen
Johanna Säteri
Heli Arokki
Tuija Suominen-Romberg
Teacher in charge
Tuija Suominen-Romberg
Groups
MTOIMK22
Occupational Therapist
Course
TH00BF65
No reservations found for realization TH00BF65-3007!

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

Kevät 2022

Johanna Säteri, Mielenterveyskuntoutujan toiminnallisuuden tukeminen, käytännön harjoittelu
Vko 6 (7.2) 2t Info / teoriaopetus (yhdistetty info opintojakson Mielenterveyskuntoutujan toiminnallisuuden tukeminen infon-kanssa)
vk 6-14 Mittareiden käytännön harjoittelu itsenäisesti
vk 14 5.4 Harjoittelun purku

Heli Arokki Leikin arviointi:
Leikin arviointi teoria, lähiopetus n.4h 16.1
Arviointimenetelmä: VMI, käytännönharjoitus osana lasten kurssia
Käytännönharjoitteluna asiakastyöskentey: Leikin arviointi sekä VMI-testi
Purku leikin arvioinnille
VMI-testi kirjallinen palaute

Harjoittelu käytännössä:
KOTE-tunnilla 8.3.23 harjoittelun oppimistehtävien sisällön ohjaus, harjoitteluun liittyvät käytännön asiat

Kevät 2023
harjoittelu käytännössä
mennessä harjoittelun GAS- tavoitteiden ohjaus ja hyväksyminen ITSLearningin välityksellä

Loppukeskustelu opiskelija, ohjaaja ja opettaja kesken Teamsillä 30 min/ opiskelija, jolloin arviointilomake Sun harkkaan ja yövuorot Sun harkkaan ja alustava asiakasraportti on palautettu ITSLearingiin

KOTE:ssa Harjoittelun palautekeskustelu

mennessä lopullinen asiakasraportti on palautettu.

Objective

Opiskelija osaa
• suunnitella, toteuttaa ja raportoida sovittuihin soveltamisalueisiin sisältyviä käytännön harjoituksia.
• perustella ja toteuttaa ohjattuna toimintaterapiaprosessia toimintaterapian teoreettisen mallin mukaan,
• analysoida arvioinnissa ja/tai terapiassa käytettävää toimintaa tehtävä- ja yksilösuuntautuneesti ja käyttää analyysiä hyödyksi toteutuksessa,
• tunnistaa toimintaterapeutin ja muiden ammattilaisten toimenkuvan harjoittelupaikkansa moniammatillisessa työyhteisössä.

Content

Soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu
Toimintaterapian teoreettiseen malliin perustuva asiakkaan terapiaprosessin toteutus ja raportointi
Systemaattinen tiedonkeruu toimintaterapiaprosessissa
Toiminnan analysointi tehtävä- ja yksilölähtöisesti
Moniammatillisuus työyhteisössä

Teaching methods

Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua ja käytännön harjoittelua työelämässä.

International connections

Opiskelu tapahtuu tekemällä oppimisen periaattein.

Student workload

27 tuntia opiskelijan työtä vastaa 1 op = 270t
2op 54t Johanna
2op 54t Heli (7hx2 päiväkodissa, teorialähiopetus 8h, leikinarviointi ja raportointi 28h sekä purku 4h)

6op eli 162t, josta 1op=27t kirjallinen oppimistehtävä (ei sisälly käytännön tunteihin) ja käytännön harjoitteluosuus työpaikalla 135t eli 4vko


Tarkennettua ohjetta Asiakas kuvaukseen Mohon tai Kanadalaisenmallin mukaan asiakkaan terapiaprosessiin liittyen:

Tässä harjoittelussa käytetään raportin varsinaista sisältöä ohjaamassa kanadalaisen toimintaterapiaprosessin kehystä (The Canadian Practice Process Framework, CPPF). tai Model of Hyman Occupation mallia. Raportissa kuvataan

1. Yhteiskunnallinen konteksti (mm. harjoittelupaikan verkostot)

2. Toimintaterapiakonteksti (tässä kohtaa voi mainita myös eri ammattiryhmien roolit, joka kuuluu huomioida raportissa)

3. Terapeutin käyttämä teoreettinen tausta

4. Prosessin vaiheet:

4.1 Toimintaterapiaan tulo, aloittaminen

4.2 Tilannekartoitus Kuvaa kappaleissa 4.2 ja 4.3 asiakkaan toiminnallisuutta valitun mallin mukaan ja kerro myös mitä arviointimenetelmiä käytettiin
4.3 Arviointi

4.4 Tavoitteiden ja suunnitelman laadinta (Muista yhä hyödyntää mallin käsitteitä kun mietit mille alueille tavoitteet kohdistuvat)

4.5 Toteutus

4.6 Suunnitelman muokkaus (voi yhdistää edelliseen)

4.7 Tulosten arviointi

4.8 Terapian päättyminen

Lisäksi raporttiin tulee kirjoittaa johdanto ja pohdinta -kappaleet. Pohdinnassa hyödynnä motorolaa (mikä meni hyvin, missä minulla on kehitettävää, mitä tekisin toisin, mitä vien käytäntöön / mitä opin). Liitteeksi samasta toiminnasta tehty yksilösuuntautunut ja tehtäväsuuntautunut toiminnan analyysi.
Englanniksi

Assessment criteria, approved/failed

Arviointikriteerit on kuvattu harjoittelun arviointilomakkeessa.

Further information

Opiskelija kustantaa harjoittelun matka- ym. kustannukset itse.

Go back to top of page