Enabling Occupational Performance I (10 cr)
Code: TH00BF65-3007
General information
- Enrollment
-
02.12.2022 - 31.01.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
09.01.2023 - 28.05.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 10 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Occupational Therapy
- Teachers
- Irina Katajisto-Korhonen
- Johanna Säteri
- Heli Arokki
- Tuija Suominen-Romberg
- Teacher in charge
- Tuija Suominen-Romberg
- Groups
-
MTOIMK22Occupational Therapist
- Course
- TH00BF65
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
Kevät 2022
Johanna Säteri, Mielenterveyskuntoutujan toiminnallisuuden tukeminen, käytännön harjoittelu
Vko 6 (7.2) 2t Info / teoriaopetus (yhdistetty info opintojakson Mielenterveyskuntoutujan toiminnallisuuden tukeminen infon-kanssa)
vk 6-14 Mittareiden käytännön harjoittelu itsenäisesti
vk 14 5.4 Harjoittelun purku
Heli Arokki Leikin arviointi:
Leikin arviointi teoria, lähiopetus n.4h 16.1
Arviointimenetelmä: VMI, käytännönharjoitus osana lasten kurssia
Käytännönharjoitteluna asiakastyöskentey: Leikin arviointi sekä VMI-testi
Purku leikin arvioinnille
VMI-testi kirjallinen palaute
Harjoittelu käytännössä:
KOTE-tunnilla 8.3.23 harjoittelun oppimistehtävien sisällön ohjaus, harjoitteluun liittyvät käytännön asiat
Kevät 2023
harjoittelu käytännössä
mennessä harjoittelun GAS- tavoitteiden ohjaus ja hyväksyminen ITSLearningin välityksellä
Loppukeskustelu opiskelija, ohjaaja ja opettaja kesken Teamsillä 30 min/ opiskelija, jolloin arviointilomake Sun harkkaan ja yövuorot Sun harkkaan ja alustava asiakasraportti on palautettu ITSLearingiin
KOTE:ssa Harjoittelun palautekeskustelu
mennessä lopullinen asiakasraportti on palautettu.
Objective
Opiskelija osaa
• suunnitella, toteuttaa ja raportoida sovittuihin soveltamisalueisiin sisältyviä käytännön harjoituksia.
• perustella ja toteuttaa ohjattuna toimintaterapiaprosessia toimintaterapian teoreettisen mallin mukaan,
• analysoida arvioinnissa ja/tai terapiassa käytettävää toimintaa tehtävä- ja yksilösuuntautuneesti ja käyttää analyysiä hyödyksi toteutuksessa,
• tunnistaa toimintaterapeutin ja muiden ammattilaisten toimenkuvan harjoittelupaikkansa moniammatillisessa työyhteisössä.
Content
Soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu
Toimintaterapian teoreettiseen malliin perustuva asiakkaan terapiaprosessin toteutus ja raportointi
Systemaattinen tiedonkeruu toimintaterapiaprosessissa
Toiminnan analysointi tehtävä- ja yksilölähtöisesti
Moniammatillisuus työyhteisössä
Teaching methods
Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua ja käytännön harjoittelua työelämässä.
International connections
Opiskelu tapahtuu tekemällä oppimisen periaattein.
Student workload
27 tuntia opiskelijan työtä vastaa 1 op = 270t
2op 54t Johanna
2op 54t Heli (7hx2 päiväkodissa, teorialähiopetus 8h, leikinarviointi ja raportointi 28h sekä purku 4h)
6op eli 162t, josta 1op=27t kirjallinen oppimistehtävä (ei sisälly käytännön tunteihin) ja käytännön harjoitteluosuus työpaikalla 135t eli 4vko
Tarkennettua ohjetta Asiakas kuvaukseen Mohon tai Kanadalaisenmallin mukaan asiakkaan terapiaprosessiin liittyen:
Tässä harjoittelussa käytetään raportin varsinaista sisältöä ohjaamassa kanadalaisen toimintaterapiaprosessin kehystä (The Canadian Practice Process Framework, CPPF). tai Model of Hyman Occupation mallia. Raportissa kuvataan
1. Yhteiskunnallinen konteksti (mm. harjoittelupaikan verkostot)
2. Toimintaterapiakonteksti (tässä kohtaa voi mainita myös eri ammattiryhmien roolit, joka kuuluu huomioida raportissa)
3. Terapeutin käyttämä teoreettinen tausta
4. Prosessin vaiheet:
4.1 Toimintaterapiaan tulo, aloittaminen
4.2 Tilannekartoitus Kuvaa kappaleissa 4.2 ja 4.3 asiakkaan toiminnallisuutta valitun mallin mukaan ja kerro myös mitä arviointimenetelmiä käytettiin
4.3 Arviointi
4.4 Tavoitteiden ja suunnitelman laadinta (Muista yhä hyödyntää mallin käsitteitä kun mietit mille alueille tavoitteet kohdistuvat)
4.5 Toteutus
4.6 Suunnitelman muokkaus (voi yhdistää edelliseen)
4.7 Tulosten arviointi
4.8 Terapian päättyminen
Lisäksi raporttiin tulee kirjoittaa johdanto ja pohdinta -kappaleet. Pohdinnassa hyödynnä motorolaa (mikä meni hyvin, missä minulla on kehitettävää, mitä tekisin toisin, mitä vien käytäntöön / mitä opin). Liitteeksi samasta toiminnasta tehty yksilösuuntautunut ja tehtäväsuuntautunut toiminnan analyysi.
Englanniksi
Assessment criteria, approved/failed
Arviointikriteerit on kuvattu harjoittelun arviointilomakkeessa.
Further information
Opiskelija kustantaa harjoittelun matka- ym. kustannukset itse.