Materials of Sculpture: Wood (5 cr)
Code: 2021146-3005
General information
- Enrollment
- 15.11.2022 - 09.01.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 31.01.2023 - 17.02.2023
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Arts Academy
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Eero Merimaa
- Course
- 2021146
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Aikataulu tarkentuu!
Puu kuvanveiston materiaalina, on nimensä mukaisesti materiaalilähtöinen kurssi. Puu materiaalina ympäröi meitä rakennusten, huonekalujen, tarve-esineiden ja joskus myös taide-esineiden muodossa. Ikean lastulevykaapit ovat puuta samoin kuin kulttuurihistoriallisesti arvokkaiksi nostetut barokkikaapit. Puut kasvavat metsissä, joskus myös asfaltin läpi jalkakäytävän aurinkoisella puolella ja niistä putoaa maahan oksia ja lehtiä. Puilla on elämänkaari ja tutkimustiedon mukaan ne kykenevät myös keskinäiseen viestintään (ks. Puiden salattu elämä). Opiskelija pohtii kriittisesti materiaalin suhdetta työsuunnitelmaansa ja valitsemiinsa työskentelytapoihin. Miten materiaalin luonne paljastuu opiskelijan työssä ja miten se yhdistyy nykytaiteen kentällä käytäviin keskusteluihin. Opiskelija valmistaa annetun rajauksen puitteissa oman itsenäisen teoksen tai materiaalin ominaisuuksia tutkivan prosessin.
Objective
The students will be able to:
• apply historical and modern techniques and modes of expression in sculpture.
• use the methods and materials of wood sculpture and develop their own three-dimensional expression from a wide and innovative perspective
• analyse and compare different technical and material choices and meanings of different material combinations
• work while observing occupational safety and environmental considerations
• plan and scale their work for the time frame allowed
• working as an active member of a group while developing its work
Content
During the workshop, the students will learn the qualities and behaviour of wood as a sculpting material. The focus areas include the tools and safety in woodwork, the theory and practice of wooden sculpture and the development of individual expression in relation to the discussed methods and materials. The workshop may be held as a separate course or its content may be linked with projects that have already been started in other sculpture workshops.
The studies are completed according to the plan at workshops. Through these exercises, the students will learn how to use different methods, materials and their combinations as part of their expression. The students are expected to actively participate in instruction and feedback discussions.
Materials
Salonen, Pohjola, Priha. Kuvataiteilijan työsuojeluopas. Jyväskylä: Taide 1994. – soveltuvin osin
Siukonen, Jyrki. Vasara ja hiljaisuus – Lyhyt johdatus työkalujen historiaan. Helsinki: Kuvataideakatemia 2011.
Wohlleben, Peter. Puiden salattu elämä. Gummerus 2016.
www.puuproffa.fi
Teaching methods
Oppimismenetelmissä korostuvat tehtäväperusteisuus, projektioppiminen ja lähiopetus. Opiskelija määrittelee kurssin alussa ohjaavan opettajan kanssa työskentelylleen päämäärän, jota lähestytään henkilökohtaisen työskentelyn, ryhmä- ja yksilötapaamisten sekä itsereflektion kautta.
Evaluation methods and criteria
Oppimistehtävä muodostaa arvioinnin perustan, jonka yhteydessä kiinnitetään huomiota työn tarkoituksenmukaiseen mitoitukseen, työprosessin hallintaan sekä taiteelliseen ilmaisuun. Kaikki kurssin aikana annetut tehtävät tulee suorittaa ja ne vaikuttavat arviointiin. Kurssin päätteeksi järjestetään joko kaikille yhteinen tai vaihtoehtoisesti opiskelijan ja opettajan välinen henkilökohtainen arviointikeskustelu. Arviointikeskustelussa korostuvat itsearviointi, vertais- ja opettaja-arviointi.
Failed (0)
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoa.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija
• osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja työskentelymetodeja ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa
• osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.
Assessment criteria, good (3-4)
Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet
• osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan
• osoittaa tuntevansa dokumentaarisen valokuvauksen tietoperustan
• työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
• kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan
• osaa sijoittaa työskentelynsä laajempiin yhteyksiin ja nykytaiteen kentälle
Assessment criteria, excellent (5)
Edellisten lisäksi opiskelija
• osoittaa hallitsevansa valitsemiensa materiaalien, työskentelymetodien ja sisältöjen kriittisen limittymisen nykytaiteen diskursseihin
• osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita
• osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja