Neuropsykiatriset ja mielenterveyden haasteet ihmisen elämänkaaressa ja arjessa (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA58-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
10.10.2022 - 09.01.2023
Ajoitus
02.01.2023 - 31.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 65
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Noora Kumpulainen
- Susanna Virta
Ryhmät
-
PSOSTK22Sosionomi (AMK), Turku, K22
-
PSOSTS22Sosionomi (AMK), Turku, S22
-
PSOSK22VSosionomi (AMK), Salo, verkko K22
-
PSOSS22VSosionomi (AMK), Turku, verkko S22
Tavoitteet
• tiedät, mitä ovat yleisimmät neuropsykiatriset ja mielenterveyden häiriöt ja miten ne ilmenevät ihmisen käyttäytymisessä ja toiminnassa
• ymmärrät, miten neuropsykiatriset häiriöt ja mielenterveyden häiriöt vaikuttavat ihmisen arkeen eri ikävaiheissa ja elämänvaiheissa
• osaat tukea asiakkaan selviytymistä ja toimijuutta arjen hallinnassa erilaisten häiriöiden kanssa
Sisältö
• tarkkaavaisuushäiriöt, autismikirjon häiriöt, mielialahäiriöt, psykoosit, ahdistuneisuushäiriöt, syömishäiriöt
• toiminnanohjauksen, sosiaalisen elämän ja vuorovaikutuksen, impulssikontrollin, jaksamisen ja aikaansaamisen, itsestä ja toisista huolehtimisen haasteet
• arjen hallinnan tukeminen tutkimustietoon ja -näyttöön perustuvia apukeinoja hyödyntämällä
• asiakkaan tietoisuuden ja toimijuuden lisääminen omien asioidensa edistämisessä sekä terveyttä edistävään elämäntapaan tukeminen
Oppimateriaalit
TENTTIMATERIAALI
Ennakkotenttiin tulee kysymyksiä allaolevista mielenterveystalon sivuista. Tentin voi tehdä aikavälin sisällä useita kertoja.
YLEISTÄ
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/mielenterveyspalvelut/mita-voin-itse-tehda-mielenterveyden-hyvaksi
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/mielenterveyspalvelut/milloin-ja-mista-apua-mielenterveyden-ongelmiin
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/mista-tukea-lapsen-mielenterveyden-ongelmiin
MASENNUS
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/masennus/perustietoa-masennuksesta
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/masennus/nuorten-masennus
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/masennus/lapsen-masennus
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/masennus/mielialahairioiden-diagnoosit
AHDISTUS
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/ahdistus/perustietoa-ahdistuksesta
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/ahdistus/ahdistuksen-muodot
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/ahdistus/nuorten-ahdistus
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/ahdistus/tietoa-lapsen-peloista-ja-ahdistuksesta
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/ahdistus/ahdistuneisuuteen-stressiin-ja-elimellisiin-oireisiin-liittyvien-hairioiden-diagnoosit
NEUROPSYKIATRISET VAIKEUDET
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/neuropsykiatriset-vaikeudet/adhd
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/neuropsykiatriset-vaikeudet/adhd-ja-lapset
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/neuropsykiatriset-vaikeudet/tarkkaavuuden-hairioiden-diagnoosit
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/neuropsykiatriset-hairiot/autismikirjon-hairiot
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/neuropsykiatriset-vaikeudet/tic-oireet-ja-touretten-oireyhtyma
SYÖMISHÄIRIÖT
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/syomishairiot/perustietoa-syomishairioista
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/syomishairiot/ahmiminen-bulimia-ja-ahmintahairio-bed
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/syomishairiot/anoreksia
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/syomishairiot/miten-syomishairio-syntyy
PSYKOOSI
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/psykoosi/psykoosin-oireet
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/psykoosi/psykoosiin-sairastuminen
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/psykoosi/psykoosien-diagnoosit
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/psykoosi/psykoottiset-hairiot-lapsilla
Opetusmenetelmät
Kirjallisuusperustainen oppiminen
Pienryhmätyöskentely
Verkko-opetus
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Jakson tentti tehdään ITSlearningissä ja on avoinna 16.1. - 7.2. 2023
Tentin tarkoitus on varmistaa, että opiskelijalla on riittävät perustiedot kurssille osallistumiseen ja työskentelyyn osallistumiseen. Tentissä saa käyttää tenttimateriaalia ja sen voi aikavälin aikana tehdä niin monta kertaa kuin tarpeellista.
Tentin arviointi hyväksytty / hylätty
Tentin hyväksytty suorittaminen on edellytys kurssin muuhun työskentelyyn osallistumiseen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kaunokirjallisuustehtävä 1op
Tentti 1op
Verkko-opetus ja pienryhmätyöskentely sekä siihen liittyvät tehtävät 3op
Sisällön jaksotus
OPINTOJAKSO TOTEUTUU KOKONAAN VERKOSSA
16.1. klo 16-18 Aloitustapaaminen NK, SV
- Kurssin ohjelma
- Pienryhmätyöskentelyn ohjeistus sekä aiheiden ja pienryhmien jako
- Kirjallisuustehtävän ohjeistus
23.1. klo 15-18 Itsenäistä työskentelyä pienryhmissä (pienryhmätyöskentelyjen sisällöt tarkentuvat myöhemmin)
30.1. klo 15-18 Itsenäistä työskentelyä pienryhmissä
6.2. klo 15-18 opetus SV
13.2. klo 15-18 Itsenäistä työskentelyä pienryhmissä
27.2.klo 15-17.30 Kirjallisuustehtävien purku - opetus NK
6.3. klo 15-18 Itsenäistä työskentelyä pienryhmissä
13.3. klo 15-18 Itsenäistä työskentelyä pienryhmissä
20.3. klo 15-18 Ryhmätöiden purku ja opetuskeskustelut NK, SV
Tarkkaavaisuushäiriöt & autismikirjon häiriöt
27.3. klo 15-17.30 Ryhmätöiden purku ja opetuskeskustelut NK, SV
Mielialahäiriöt & psykoottiset häiriöt
3.4. klo 15-18 Ryhmätöiden purku ja opetuskeskustelut NK, SV
Ahdistuneisuushäiriöt & syömishäiriöt
Jakson tentti tehdään ITSlearningissä ja on avoinna 16.1. - 7.2. 2023
Tentin tarkoitus on varmistaa, että opiskelijalla on riittävät perustiedot kurssille osallistumiseen ja työskentelyyn osallistumiseen. Tentissä saa käyttää tenttimateriaalia ja sen voi aikavälin aikana tehdä niin monta kertaa kuin tarpeellista.
Tentin arviointi hyväksytty / hylätty
Kurssin arviointi H-5, arvioinnin kohteena pienryhmätyöskentelyn tuotos.
HUOM! JAKSOSTA EI MYÖNNETÄ SISÄISIÄ HYVÄKSILUKUJA.
MIKÄLI HALUAT HAKEA KOKO JAKSON HYVÄKSILUKUA AIEMPIEN OPINTOJESI PERUSTEELLA, TEE HAKEMUS PEPIN AHOT-TYÖKALULLA JA OSOITA SE KOULUTUSVASTAAVILLE.
POISSAOLOKÄYTÄNNÖT:
23.1. - 3.4. välisellä ajalla opetuksessa ja pienryhmätapaamisissa on läsnäolovelvoite. Tämä tarkoittaa sitä, että jokaisella kerralla on läsnäolotehtävä / korvaava tehtävä, joka palautetaan sille osoitettuun palautuslaatikkoon ITSiin. Saadakseen opintojaksosta hyväksytyn suorituksen, jokaiselta kerralta tulee olla palautettuna jompi kumpi.
Korvaavilla tehtävillä voi korvata yhteensä enintään viisi (5) kertaa, josta pienryhmätyöskentelyyn kohdistuvaa poissaoloa voi olla enintään kaksi (2) kertaa.
Muutokset mahdollisia kurssin aloitukseen asti.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin arvioinnin kohde on pienryhmätyöskentelynä tehtävä esitys annetusta aiheesta.