Siirry suoraan sisältöön

Osallistavat menetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7081169-3016

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 13.02.2023

Ajoitus

14.02.2023 - 31.03.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 39

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Kaarina Rajala
  • Marjo Vähäkangas

Ryhmät

  • PSOSS20V
    Sosionomi (AMK), Turku, verkko S20

Tavoitteet

Opiskelija- ymmärtää monikulttuurisen asiakastyön erityiskysymyksiä ja osaa toimia asiakasta osallistavasti monikulttuurisessa ohjaustyössä.- osaa tukea kansalaisten osallisuutta ja kykenee osallistumaan vaikuttamistyöhön yhteistyössä asiakkaiden ja muiden toimijoiden kanssa.

Sisältö

- monikulttuurinen ohjaus
- ryhmän ohjauksen menetelmät
- asiakkaan osallisuutta tukevat työmenetelmät

Oppimateriaalit

Ennakkotehtävien materiaalien lisäksi suositeltavaa materiaalia (saattaa päivittyä ennen opintojakson alkua):

Jelli - Välineitä järjestötyöhön https://www.jelli.fi/jarjestotoiminta/

Korhonen, V.; Puukari, P. 2017.Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö. Jyväskylä: PS-kustannus.

Laitinen, Nikkala (toim.) 2013.Asiakkaat toimijoina sosiaalityössä. Tampere: Vastapaino. Saa-tavana verkkokirjana kirjaston kokoelmassa (ellibs).

Monikulttuurisen ohjauksen työkalupakki. OSMO - Monikulttuurista osaamista Ohjaamoihin -projekti 2016-2019. https://oppimateriaalit.jamk.fi/monikulttuurinenohjaus/

Nummi, P. 2007.Fasilitaattorin käsikirja. Helsinki: Edita.

Pohjola, A; Kairala, M.; Niskala, A. &,Lyly, H. (toim.) 2017 Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi : Asiakkaan osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa. Tampere: Vastapaino.

Yhteiskehittäminen aikuissosiaalityössä materiaali (Pro sos) http://www.prosos.fi/yhteiskehittaminen-on-osallisuutta

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus, ryhmätyö

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävä palautetaan ensisijaisesti 31.3.2023.
2. palautuspäivä 30.4.2023
3. palautuspäivä 15.9.2023

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ryhmätyö, itsenäinen työskentely, kontaktiopetus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus ja ennakkotehtävät 1 op
Oppimistehtävä ja monikulttuurisen ryhmän ohjaus 4 op

Sisällön jaksotus

Toteutuu viikoilla 7-13 tiistaisin klo 16.00-18.00. Muutokset toteutukseen mahdollisia opintojakson alkuun asti.

14.2.2023-17.2.2023 Itsenäinen työskentely. Teoreettiseen materiaaliin tutustuminen. Ennakkotentti Itslearningissä suoritetaan viimeistään 17.2.2023.

14.2.2023 klo 16-18: Jakson aloitus ja jakson oppimistehtävän esittely, opettajien etukäteen laatimat pienryhmät, valmentavan koulutuksen ryhmäinfo/lehtori Tiina Hirard ja monikulttuurisen ryhmän ohjaamisen erityispiirteet / KR ja MV

28.2.2023 mennessä ennakkotehtävä: lue yhteiskehittämisen materiaali Itslearningistä ja tee reflektiopaperi

28.2.2023 klo 16-17 Orientaatio osallisuuden käsitteeseen ja klo 17-18 suunnitelmien esittäminen 17-18 / KR ja MV

7.3.2023 klo 16-18 monikulttuurisen ryhmän ohjaaminen. Itsenäinen työskentely.

14.3.2023 klo 16-18 monikulttuurisen ryhmän ohjaaminen. Itsenäinen työskentely.

21.3.2023 klo 16-18 monikulttuurisen ryhmän ohjaaminen. Itsenäinen työskentely.

28.3.2023 klo 16-18 Ryhmäohjaustehtävien purku ja vertaisarvioinnit. Toteutetun toiminnan esittely kahdessa pienryhmässä verkossa./ KR ja MV

Oppimistehtävä palautetaan 31.3.2023.
2. palautuspäivä 30.4.2023
3. palautuspäivä 15.9.2023

Viestintäkanava ja lisätietoja

-

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kontaktiopetus ja ennakkotehtävät 1 op, hyväksytty/ hylätty
Oppimistehtävä ja monikulttuurisen ryhmän ohjaus 4 op, Hyl./1-5

Hylätty (0)

Hylätyssä suorituksessa jakson oppimistehtävä on tehty huolimattomasti. Opiskelija ei ole osallistunut ryhmätapaamisiin (tai osaan niistä) eikä tehnyt ennakkotehtäviä. Suunnitelman perusteella ei pysty toteuttamaan kansalaisia aidosti osallistavaa toimintaa. Toteutetun toiminnan toimintaympäristönä ei ole monikulttuurisuustyö/aikuissosiaalityö. Toimintaa ei ole kuvattu niin, että siinä välittyisi ´toteutunut työ ja opiskelijaryhmän yhteistyö on ollut sekavaa ja lyhytjänteistä. ´Toimintaa ei perustella teoreettisesti ja tehtäväraportti on huolimaton ja siinä ei noudateta amk:n kirjoitusohjeita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opintojakson tyydyttävän suorituksen edellytyksenä on osallistuminen jakson oppimistehtävän suunnitteluun, toteutukseen ja toiminnan arviointiin. Opiskelijaryhmä toimii koordinoidusti ja kehittää valitsemassaan monikulttuurisuusryhmässä/ aikuissosiaalityön ryhmässä osallistavaa toimintaa. Tai osallistuu muuhun aikuissosiaalityön asiakasryhmän vaikuttamistyöhön yhdessä aikuistyön asiakkaiden kanssa. Tehty toiminta raportoidaan niin, että siinä näkyy toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi. Toimintaa on perusteltu teorian kautta. Perustelut ovat jonkin verran pinnallisia ja niiden yhteys toimintaan jää heikoksi. Yhteys monikulttuuriseen työhön ja/tai aikuissosiaalityöhön jää heikoksi. Tehtäväraportissa noudatetaan amk:n ohjeita ja esitys on tehty tyydyttävästi. Opiskelija on osallistunut kaikkiin ryhmätapaamisiin ja tehnyt kaikki ennakkotehtävät.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opintojakson hyvän suorituksen edellytyksenä on aktiivinen osallistuminen jakson oppimistehtävän suunnitteluun toteutukseen ja toiminnan arviointiin. Opiskelijaryhmä toimii koordinoidusti, aloitteellisesti ja kehittää valitsemassaan monikulttuurisuusryhmässä/aikuissosiaalityön ryhmässä osallistavaa toimintaa. Tai osallistuu muuhun aikuissosiaalityön asiakasryhmän vaikuttamistyöhön yhdessä aikuistyön asiakkaiden kanssa. Tehty toiminta raportoidaan niin, että siinä näkyy toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi. Toimintaa on perusteltu hyvin teoreettisesti, jakson oppimateriaalia on käytetty monipuolisesti. Tehtäväraportissa noudatetaan amk:n ohjeita ja esitys on tehty informatiivisesti ja hyvin. Opiskelija on osallistunut kaikkiin ryhmätapaamisiin ja tehnyt kaikki ennakkotehtävät.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojakson kiitettävävän suorituksen edellytyksenä on aktiivinen osallistuminen jakson oppimistehtävän suunnitteluun toteutukseen ja toiminnan arviointiin. Tehtävän ryhmä toimii koordinoidusti, aloitteellisesti ja kehittää valitsemassaan monikulttuurisessa/ aikuissosiaalityön ryhmässä asiakkaita aidosti osallistavaa toimintaa. Tai osallistuu muuhun aikuissosiaalityön asiakasryhmän vaikuttamistyöhön yhdessä aikuistyön asiakkaiden kanssa. Tehty toiminta raportoidaan niin, että kuvauksessa välittyy huolellinen suunnittelu, toiminnan prosessin kuvaus ja tapahtumien osallistava arviointi. Toiminta ja osallistaminen on perusteltu teoreettisesti laajasti käyttäen myös muuta kuin opintojakson kirjallisuutta. Tehtäväraportissa noudatetaan amk:n raportointiohjeita huolellisesti. Tehtävän esittäminen on tehty innostavasti ja informatiivisesti. Opiskelija on osallistunut aktiivisena ryhmän jäsenenä kaikkiin ryhmätapaamisiin ja tehnyt kaikki ennakkotehtävät.