Palveluohjaus ja kirjaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA41-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 04.05.2023
Ajoitus
04.05.2023 - 01.06.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 65
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Juha Knuuttila
- Riina Riihimäki
Ryhmät
-
PSOSTS22Sosionomi (AMK), Turku, S22
Tavoitteet
• ymmärrät asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmotat asiakasprosessin vaiheet
• tunnet palveluohjauksen erilaisia malleja ja palveluohjauksen prosessin
• osaat arvioida asiakkaan palveluiden tarvetta ja sen pohjalta suunnitella asiakkaan palvelupolkua sekä ohjata asiakasta palveluiden piiriin
• tunnet sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteet
• tunnet kirjaamisen perusteet ja vastuut ja osaat kirjata asiakastyötä
Sisältö
• asiakkaan työ- ja toimintakyvyn arviointi
• sosiaalihuollon palvelutehtävät
• kuntoutuksen palvelujärjestelmä
• määrämuotoinen kirjaaminen sosiaalihuollossa ja sitä ohjaava lainsäädäntö
• tietoturva ja sitä ohjaava lainsäädäntö
Oppimateriaalit
Sähköinen materiaali, löytyy Itslearningistä jakson alkaessa.
Opetusmenetelmät
yksilötyöskentely
ryhmätyöskentely (tiimityöskentely)
oppimistehtäväperusteinen
simulaatioperusteinen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson 1. uusintatentti 23.8.2023 klo 8-8.30.
2. uusintatentti 15.11.2023 8-8.30.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Käänteinen oppiminen
Simulaatio-oppiminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työn mitoitus:
- Osallistuminen opintojakson aloitukseen ja viikkotehtävien purkuihin.
- Viikkotehtävien tekemiseen osallistuminen omassa ryhmässä
- Oppimistehtävän tekeminen
- Opintojakson henkilökohtaisen osaamisen näyttäminen tentissä.
Oppimistehtävän ohjeistus Itslearningissa opintojakson alkaessa. 1. palautuspäivä 1.6.23
2. palautuspäivä 23.8.23 ja 3. palautuspäivä 20.12.23.
Sisällön jaksotus
Vko 18 to 4.5.23 klo 10-11.30. Opintojakson aloitus. RR, JK.
klo 12.30-15.45 Itsenäinen työskentely tiimeissä (ryhmäytyminen, viikkotehtävä 1.)
pe 5.5.23 Itsenäinen työskentely tiimeissä (viikkotehtävä 1.)
Viikko 18 on Terhyn kv-viikko, varaudutaan osallistumaan vierailijoiden luennolle (ohjelma vahvistuu myöhemmin).
Vko 19 to 11.5.23 klo 9-11.30, ryhmä A 1. viikkotehtävän purku. RR, JK.
klo 12.30-15 ryhmä B, 1. viikkotehtävän purku RR, JK.
pe 12.5.23 Itsenäinen työskentely tiimeissä (viikkotehtävä 2.)
Vko 20 pe 19.5.23 klo 9-11.30 ryhmä A, 2. viikkotehtävän purku. RR, JK.
12.30-15 ryhmä B, 2. viikkotehtävän purku. RR, JK.
Vko 21 to 25.5.Itsenäinen työskentely tiimeissä (viikkotehtävä 3.).
pe 26.5.23 klo 8.15 -9.45, 10-11.30 ryhmä A, 3. viikkotehtävän purku simulaationa. RR, JK.
klo 12.30-14, 14.15-15.45 ryhmä B, 3. viikkotehtävän purku simulaationa. RR, JK.
Paikka Medisiina D, simulaatiotilat 3 (D 2022+ debriefing D2034) ja 4 (D2024 + debriefing D2035), Kiinamyllynkatu10. Tulkaa paikalle ala-aulaan n. 10 minuuttia ennen.
Vko 22 to 1.6.23 klo 12.00-12.30 Verkkotentti.
klo 12.45-14 Kirjaamistehtävän palautetilaisuus (Zoomissa).
Viestintäkanava ja lisätietoja
-
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Viikkotehtävät (hyv./hyl.) 2 op ja tentti 1 op (hyl./T1-K5). Viikkotehtävien puruissa läsnäolovelvoite.
Oppimistehtävä 2 op.
Hylätty (0)
Opiskelija
- ei tunnista asiakkuuden prosessinomaisuutta ja eikä hahmota asiakasprosessin vaiheita
- puutteita asiakkaan palveluiden tarpeen arvioinnissa, palvelupolun suunnittelussa ja asiakkaan ohjaamisessa
- ei tunne sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteita
- tunnistaa vain pintapuolisesti palveluohjauksen ja sen prosessin
- tuntee vain välttävästi kuntoutuksen palvelujärjestelmää
- ei tunne asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteita eikä tietosuojan ja tietoturvan merkitystä
- ei tunnista erilaisia asiakassuunnitelmia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- tunnistaa vain pintapuolisesti asiakkuuden prosessinomaisuutta ja asiakasprosessin vaiheita
- jonkin verran puutteita asiakkaan palveluiden tarpeen arvioinnissa, palvelupolun suunnittelussa ja asiakkaan ohjaamisessa
- tuntee alustavasti sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteita
- tunnistaa vain pintapuolisesti palveluohjauksen ja sen prosessin
- tunnistaa vain pintapuolisesti kuntoutuksen palvelujärjestelmää
- tunnistaa vain pintapuolisesti asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteita ja tietosuojan ja tietoturvan merkitystä
- tunnistaa vain pintapuolisesti erilaisia asiakassuunnitelmia
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmottaa asiakasprosessin vaiheet
- ymmärtää asiakkaan olevan oman elämänsä ja kuntoutumisensa asiantuntija
- osaa palveluohjauksen perusteet
- osaa arvioida asiakkaan palvelujen tarvetta, suunnitella palvelupolkua ja ohjata asiakasta palvelujen piiriin
- tuntee sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteet
- tuntee kuntoutuksen palvelujärjestelmän
- tuntee palveluohjauksen prosessin
- tuntee asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteet
- tunnistaa erilaisia asiakassuunnitelmia
- ymmärtää tietosuojan ja tietoturvan perusteet
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmottaa asiakasprosessin vaiheet
- ymmärtää asiakkaan olevan oman elämänsä ja kuntoutumisensa asiantuntija
- osaa palveluohjauksen perusteet ja käytäntöjä
- osaa arvioida monipuolisesti asiakkaan palvelujen tarvetta, suunnitella palvelupolkua ja ohjata asiakasta palvelujen piiriin
- tuntee sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteet ja toimintamuotoja
- tuntee laajasti kuntoutuksen palvelujärjestelmän ja sen kompleksisuuden
- tuntee palveluohjauksen prosessin
- tuntee asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteet
- tunnistaa erilaisia asiakassuunnitelmia
- ymmärtää tietosuojan ja tietoturvan perusteet ja osaa soveltaa niitä.