Palveluohjaus ja kirjaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA41-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
17.12.2022 - 15.06.2023
Ajoitus
01.05.2023 - 01.06.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Salo IoT Campus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
20 - 39
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Riina Riihimäki
- Sirppa Kinos
Ryhmät
-
PSOSS22ENDegree Programme in Social Services, Early Childhood Education, S22
Tavoitteet
• ymmärrät asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmotat asiakasprosessin vaiheet
• tunnet palveluohjauksen erilaisia malleja ja palveluohjauksen prosessin
• osaat arvioida asiakkaan palveluiden tarvetta ja sen pohjalta suunnitella asiakkaan palvelupolkua sekä ohjata asiakasta palveluiden piiriin
• tunnet sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteet
• tunnet kirjaamisen perusteet ja vastuut ja osaat kirjata asiakastyötä
Sisältö
• asiakkaan työ- ja toimintakyvyn arviointi
• sosiaalihuollon palvelutehtävät
• kuntoutuksen palvelujärjestelmä
• määrämuotoinen kirjaaminen sosiaalihuollossa ja sitä ohjaava lainsäädäntö
• tietoturva ja sitä ohjaava lainsäädäntö
Oppimateriaalit
Sähköinen materiaali löytyy Itslearningista jakson alkaessa.
Opetusmenetelmät
yksilötyöskentely
ryhmätyöskentely (tiimityöskentely)
oppimistehtäväperusteinen
simulaatioperusteinen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti 25.5. klo 9.-11.30
1. uusintatentti 14.6.23 9-9.30
2. uusintatentti 8.11.23 9-9.30.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Käänteinen oppiminen
Simulaatio-oppiminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävän ohjeistus Itslearningissa opintojakson alkaessa.
Sisällön jaksotus
Vko 18
ke 3.5.2023 klo 9-11.30. Opintojakson aloitus.
klo 12.30-15.45 Itsenäinen työskentely ryhmissä (ryhmäytyminen, viikkotehtävä 1).
to 4.5.2023 Itsenäinen työskentely tiimeissä (viikkotehtävä 1).
Vko 19
Ke 10.5. klo 9-11.30, ryhmä A 1. viikkotehtävän purku.
klo 12.30-15 ryhmä B, 1. viikkotehtävän purku.
to 11.5. Itsenäinen työskentely tiimeissä (viikkotehtävä 2).
Vko 20
ke 17.5. klo 9-11.30, ryhmä A 1. viikkotehtävän purku.
klo 12.30-15 ryhmä B, 1. viikkotehtävän purku.
pe 19.5. Itsenäinen työskentely tiimeissä (viikkotehtävä 3).
Vko 21
ke 24.5. klo 9-11.30 ryhmä A, 2. viikkotehtävän purku (simulaationa).
12.30-15 ryhmä B, 3. viikkotehtävän purku (simulaationa).
to 25.5. klo 9-11.30 tentti.
Viestintäkanava ja lisätietoja
-
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Viikkotehtävät (hyv./hyl.), simulaatio ja tentti 3 op (hyl./T1-K5). Viikkotehtävien puruissa läsnäolovelvoite.
Oppimistehtävä 2 op.
Hylätty (0)
Opiskelija
- ei tunnista asiakkuuden prosessinomaisuutta ja eikä hahmota asiakasprosessin vaiheita
- puutteita asiakkaan palveluiden tarpeen arvioinnissa, palvelupolun suunnittelussa ja asiakkaan ohjaamisessa
- ei tunne sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteita
- tunnistaa vain pintapuolisesti palveluohjauksen ja sen prosessin
- tuntee vain välttävästi kuntoutuksen palvelujärjestelmää
- ei tunne asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteita eikä tietosuojan ja tietoturvan merkitystä
- ei tunnista erilaisia asiakassuunnitelmia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- tunnistaa vain pintapuolisesti asiakkuuden prosessinomaisuutta ja asiakasprosessin vaiheita
- jonkin verran puutteita asiakkaan palveluiden tarpeen arvioinnissa, palvelupolun suunnittelussa ja asiakkaan ohjaamisessa
- tuntee alustavasti sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteita
- tunnistaa vain pintapuolisesti palveluohjauksen ja sen prosessin
- tunnistaa vain pintapuolisesti kuntoutuksen palvelujärjestelmää
- tunnistaa vain pintapuolisesti asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteita ja tietosuojan ja tietoturvan merkitystä
- tunnistaa vain pintapuolisesti erilaisia asiakassuunnitelmia
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmottaa asiakasprosessin vaiheet
- ymmärtää asiakkaan olevan oman elämänsä ja kuntoutumisensa asiantuntija
- osaa palveluohjauksen perusteet
- osaa arvioida asiakkaan palvelujen tarvetta, suunnitella palvelupolkua ja ohjata asiakasta palvelujen piiriin
- tuntee sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteet
- tuntee kuntoutuksen palvelujärjestelmän
- tuntee palveluohjauksen prosessin
- tuntee asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteet
- tunnistaa erilaisia asiakassuunnitelmia
-ymmärtää tietosuojan ja tietoturvan perusteet
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmottaa asiakasprosessin vaiheet
- ymmärtää asiakkaan olevan oman elämänsä ja kuntoutumisensa asiantuntija
- osaa palveluohjauksen perusteet ja käytäntöjä
- osaa arvioida monipuolisesti asiakkaan palvelujen tarvetta, suunnitella palvelupolkua ja ohjata asiakasta palvelujen piiriin
- tuntee sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteet ja toimintamuotoja
- tuntee laajasti kuntoutuksen palvelujärjestelmän ja sen kompleksisuuden
- tuntee palveluohjauksen prosessin
- tuntee asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteet
- tunnistaa erilaisia asiakassuunnitelmia
- ymmärtää tietosuojan ja tietoturvan perusteet ja osaa soveltaa niitä.