Varhaiskasvatuksen lähtökohdat (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BZ35-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 27.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 15.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 39
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Tiina Suni
- Ilkka Uusitalo
Ryhmät
-
PSOSTK21Sosionomi (AMK), Turku, K21
-
PSOSTS21Sosionomi (AMK), Turku, S21
Tavoitteet
Opiskelija- tuntee varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.- tuntee Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Vasu) ja ymmärtää sen merkityksen varhaiskasvatuksessa.- tietää varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät, tavoitteet sekä perustehtävän ja perehtyy päivähoitoon lapsen kasvuympäristönä.- tuntee lapsen oppimis- ja kehitysprosessin.
Sisältö
• varhaiskasvatuksen kehittyminen ja yhteiskunnalliset tehtävät
• varhaiskasvatuspalveluiden kokonaisuus
• varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Vasu)
• alle kouluikäisen lapsen kehityksen ja oppimisen tukeminen
Oppimateriaalit
Tenttikirja:
Koivula, Merja & Siippainen, Anna ja Eerola-Pennanen, Paula (toim.) 2017. Valloittava varhaiskasvatus. Oppimista, osallisuutta ja hyvinvointia. Tampere:Vastapaino.
Opetusmenetelmät
Yksilötyöskentely, parityöskentely
Kirjallisuusperusteinen, luento-opetusperusteinen sekä oppimistehtäväperusteinen työskentely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson tentti (verkkotentti, tehdään koululla) 10.2.2023 klo 8.15-9.15
Uusintatentit:
ke 8.3. klo 8.15-9.15
ke12.4. klo 8.15-9.15.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Luennot
Pari -ja pienryhmätyöskentely
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija voi halutessaan suorittaa jakson itsenäisten tehtävien avulla, mikäli hänellä on varhaiskasvatuksen kouluasteen tutkinto (lähihoitaja/suuntautuminen lasten ja nuorten osaamisalaan tai lastenohjaaja tai lastenhoitajan kelpoisuus) tai aiempi sosionomin tutkinto ja lisäksi kahden vuoden työkokemus varhaiskasvatuksesta. Opettaja antaa tehtävän suorittamiseen tarvittavat Itslearning-oikeudet, kunhan opiskelija on toimittanut vastuuopettajan nähtäväksi työ- ja tutkintotodistuksensa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetus 1op
Tehtävä 1op (Päivä päiväkodissa-tehtävä)
Tentti 3op
Sisällön jaksotus
perjantai 20.1.
klo 8.30-11.30 Varhaiskasvatuksen opintoihin orientoituminen: opintojakson aloitus, ryhmään tutustuminen, oppimistehtävät ja ryhmäjaot (IU ja TS)
klo 12.30-15 Päivähoidosta varhaiskasvatukseen: varhaiskasvatuksen kehittyminen ja varhaiskasvatuspalvelujen kokonaisuus. (IU)
**********************************************************************************************************************************************************************************
perjantai 27.1.
klo 8.30-11.30 Alle kouluikäisen lapsen kehitys (TS)
klo 12.30-15 Yksilöllisyys ja yhteisöllisyys ryhmässä (IU)
**********************************************************************************************************************************************************************************
perjantai 3.2.
klo 8.30-11.30 Perheet ja varhaiskasvatus: yhteistyö huoltajien kanssa (IU)
klo 12.30-15 Varhaiskasvatussuunnitelmat pedagogisina työvälineinä (TS)
**********************************************************************************************************************************************************************************
perjantai 10.2.
klo 8.15-9.15 Tentti (verkkotentti, joka tehdään kampuksella) (TS)
klo 9.30-11.30 Oppimistehtävän purku ja opintojakson päätös (IU ja TS)
Viestintäkanava ja lisätietoja
Jakson lähiopetuskerrat ovat pakollisia ja jos niistä on pois (max 50% opetuskerroista), niin tulee aina tehdä korvaustehtävä, joka palautetaan Itsiin. Korvaustehtävä ja sen ohjeet löytyvät Itsistä.
Muutokset toteutussuunnitelmaan mahdollisia.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteena on opintojakson tentti.
Hylätty (0)
Opiskelija-
- ei riittävässä määrin tunne varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.
- ei riittävässä määrin tunne Varhaiskasvatussuunnitelman perusteita (Vasu) ja ymmärrä sen merkitystä varhaiskasvatuksessa.
- ei tiedä varhaiskasvatuksen keskeisiä päämääriä, tavoitteita tai perustehtävää eikä ole perehtynyt varhaiskasvatukseen lapsen kasvuympäristönä.
- ei riittävässä määrin tunne lapsen oppimis- ja kehitysprosessia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija-
- tuntee hieman varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.
- tuntee hieman Varhaiskasvatussuunnitelman perusteita (Vasu) ja ymmärtää jonkin verran sen merkitystä varhaiskasvatuksessa.
- tietää joitakin varhaiskasvatuksen keskeisiä päämääriä, tavoitteita sekä perustehtävää ja on hieman perehtynyt varhaiskasvatukseen lapsen kasvuympäristönä.
- tuntee hieman lapsen oppimis- ja kehitysprosessia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija-
- tuntee varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.
- tuntee Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Vasu) ja ymmärtää sen merkityksen varhaiskasvatuksessa.
- tietää varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät, tavoitteet sekä perustehtävän ja perehtyy varhaiskasvatukseen lapsen kasvuympäristönä.
- tuntee lapsen oppimis- ja kehitysprosessin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija-
- tuntee hyvin varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.
- tuntee hyvin Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Vasu) ja ymmärtää sen merkityksen ja sovellettavuuden varhaiskasvatuksessa.
- tietää hyvin varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät, tavoitteet sekä perustehtävän ja ymmärtää varhaiskasvatuksen merkityksen lapsen kasvuympäristönä.
- tuntee hyvin lapsen oppimis- ja kehitysprosessin.