Children´s Play and Supporting the Play (5 cr)
Code: TH00BZ37-3002
General information
- Enrollment
-
01.11.2022 - 24.03.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
17.03.2023 - 14.04.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 4 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 39
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Tiina Suni
- Marika Kouki
- Course
- TH00BZ37
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena.
Huom! Opintojakson ennakkotehtävän ohjeet Itsissä
Pe 17.3.
klo 9-11.30 Opintojakson aloitus, tehtävien ohjeet ja ryhmäjako. Omat leikkikokemukset (MK, TS)
klo 11.30-12.30 tauko
klo 12.30-15 Leikkipäivän esittely, Kasvattaja havainnoimassa ja ohjaamassa lapsen leikkiä ja toimintaa, ennakkotehtävän purku (MK,TS)
Pe 24.3.
klo 9-11.30 Leikki lapsen kehityksen ja oppimisen lähteenä, leikki- ja oppimisympäristöjen merkitys, kasvattaja leikin tukena / taaperoikäiset (MK)
klo 11.30-12.30 Lounas
12.30-15 Leikkipäivän suunnittelua pienryhmissä (MK)
Pe 31.3.
klo 9-11.30 Leikki lapsen kehityksen ja oppimisen lähteenä, leikki- ja oppimisympäristöjen merkitys, kasvattaja leikin tukena / leikki-ikäiset (TS)
klo 11.30-12.30 Lounas
12.30-15 Leikkipäivän suunnittelua pienryhmissä (TS)
Pe 14.4. klo 8:30 - 11:30 Ulkoleikkitapahtuma päiväkotiympäristössä yhteistyöpäiväkotien pihaympäristöissä (huom. säänmukainen vaatetus).
klo 13-14 Yksilötentti kampuksella (MK, TS)
tauko
Klo 14 -15 Leikkivideo, jakson päätös ja jaksopalaute (MK & TS)
Opetuksessa 100 % läsnäolovelvoite. Poissaolosta sairauden takia voi tehdä korvaavan suorituksen enintään kahdelta päivältä opettajien erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Muussa tapauksessa jakson suorittaminen siirtyy seuraavalle toteutukselle.
Muutokset mahdollisia
Objective
Objectives
Student knows how to support and promote a child’s voluntary plan and, if needed, to guide it. He/she is able to observe the child in different phases of growth, development and learning.
Content
Content
- play as a part of a child’s learning and development
- versatile learning environments
- child observation and documentation
Materials
Tenttiin:
Karila, K. & Lipponen, L. (toim.) 2013 tai 2016. Varhaiskasvatuksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.
- luvut 4, 5 ja 6 (s. 69 - 158)
Helenius, A. & Lummelahti, L. 2013. Leikin käsikirja. Juva: PS-kustannus.
- osa 1, 2 ja 3 (s. 9 - 119)
Lähiopetusmateriaali
Teaching methods
Yksilö- ja ryhmätyöskentely
Luento-, oppimistehtävä ja keskusteluperusteinen oppiminen
Exam schedules
Tentti 14.4. klo 13-14
1. uusintatentti 28.4. klo 14-15
2. uusintatentti syksyllä 2023
Uusintatenttiin ilmoittaudutaan sähköpostitse vastuuopettaja Marika Koukille, ilmoittautuminen viimeistään 2 vko ennen tenttiä.
Parityönä tehdyn leikkitehtävän palautus 24.4. mennessä
Pedagogic approaches and sustainable development
Toiminnallinen oppiminen, verkko-oppiminen
Completion alternatives
Opiskelija voi halutessaan suorittaa jakson itsenäisten tehtävien avulla, mikäli hänellä on varhaiskasvatuksen kouluasteen tutkinto (lähihoitaja/suuntautuminen lasten ja nuorten osaamisalaan tai lastenohjaaja tai lastenhoitajan kelpoisuus) tai aiempi sosionomin tutkinto ja lisäksi kahden vuoden työkokemus varhaiskasvatuksesta. Opettaja antaa tehtävän suorittamiseen tarvittavat Itslearning-oikeudet, kunhan opiskelija on toimittanut vastuuopettajan nähtäväksi työ- ja tutkintotodistuksensa. Ilmoitus vastuuopettajalle riittää mikäli opiskelija on esittänyt tarvittavat dokumentit jo Varhaiskasvatuksen lähtökohdat -opintojaksolla.
Itsenäisen suorituksen tehtävät lisätään jakson Its-kurssille ennen jakson alkamista. Tehtävä palautetaan viimeistään 14.4.2023
Student workload
Lähiopetus ja ennakkotehtävä sekä leikkipäivän suunnittelu, toteutus ja arviointi (sisältäen parityönä tehdyn leikkitehtävän) 4 op
Verkkotentti Itslearning-alustalla 1 op.
Evaluation methods and criteria
Opintojakso arvioidaan numeerisesti (T1-K5). Arvosana muodostuu yksilötyönä tehdyn verkkotentin ja parityönä tehdyn leikkitehtävän pohjalta 50/50.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää läsnäoloa lähiopetuksessa.
Failed (0)
Opiskelijan osaamisessa on puutteita lapsen leikin tukemisessa ja ohjaamisessa sekä havainnoinnin taidoissa. Hän ei ymmärrä oppimisympäristön merkitystä lapsen leikin tukemisessa eikä havainnoinnin merkitystä lapsen kehityksen tukemisessa.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija osaa jonkin verran tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja ohjata sitä. Hän ymmärtää osittain oppimisympäristön merkityksen lapsen leikin tukemisessa. Hän tietää mitä havainnointi on ja harjoittelee sitä lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarpeen mukaan ohjata sitä. Hän ymmärtää oppimisympäristön merkityksen lapsen leikin tukemisessa. Hän osaa havainnoida lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarpeen mukaan ohjata sitä lapsen kehitystason huomioiden. Hän ymmärtää oppimisympäristön merkityksen lapsen leikin tukemisessa ja osaa hyödyntää tietojaan oppimisympäristön suunnittelussa. Hän osaa havainnoida lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa ja ymmärtää havainnoinnin merkityksen varhaiskasvatuksen pedagogiikan näkökulmasta.