Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalityön eettiset kysymykset (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7081166-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 27.04.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 39
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Ilkka Uusitalo
Liisa Pirinen
Ryhmät
PSOSS21V
Sosionomi (AMK), Turku, verkko S21
Opintojakso
7081166
Toteutukselle 7081166-3015 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opetus torstaisin klo 16.00-18.00, vko 17-21
Muutokset mahdollisia jakson alkuun asti.

Ennakkotehtävät ennen jokaista kertaa
27.4. klo 16.00-18.00 Jakson aloitus ja oppimistehtävän ohjeistus. Mitä etiikalla tarkoitetaan? sosiaalialan etiikka, eettinen reflektioprosessi , IU
4.5. klo 16.00-18.00 Asiakastyötason eettisiä kysymyksiä, LP
11.5. klo 16.00-18.00 Työyhteisötason eettisiä kysymyksiä,LP
25.5. klo 17.00-19.00 Oppimistehtävän purku, (kahdessa ryhmässä) IU

Tavoitteet

Opiskelija- on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti.- kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa.-kykenee sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon.- edistää tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta.

Sisältö

- sosiaalityön etiikkaan liittyvät eettiset kysymykset, esim. salassapito, väkivallan kohtaaminen, asiakkaan osallisuus, dokumentointiin liittyvät kysymykset
- eettinen reflektio

Oppimateriaalit

Banks S (Editor), Nøhr K (Editor) 2012. Practising Social Work Ethics Around the World: Cases and Commentaries 0th Edition. Saatavissa e-kirjana DawsonEra -palvelussa.
Niemi P & Kotiranta T (toim) 2008. Sosiaalialan normatiivinen perusta. Gaudeamus.
Pehkonen A & Väänänen-Fomin M (toim.) 2011. Sosiaalityön arvot ja etiikka. PS-kustannus
Talentia 2017: Arki, arvot ja etiiikka -Sosiaalialan ammattieettiset ohjeet :saatavilla https://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/docs/Talentia_Etiikkaopas_2017.pdf

Opetusmenetelmät

Ryhmätyöskentely
Yksintyöskentely
Luento-opetusperteinen
Keskusteluperusteinen
Kirjallisuusperusteinen

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Verkko-oppiminen
Tutkiva oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävä 4 op (Hyl./Täydennettävä, T1-K5).
Tehtävän palautus 1. palautus 26.5.2023 2. palautus 11.8. ja 3. palautus 27.10.2023.
Ennakkotehtävät ennen kontaktiopetusta sekä kontaktiverkko-opetus 1 op

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä 4 op.
1. Palautus .2023 2. Palautus .2023, 3. Palautus .2023.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

T1= Opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja osaa toimimia tyydyttävästi arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän ymmärtää eettiseen reflektion tärkeyden asiakastyössä. Hän pyrkii edistämään tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä ehkäisemään huono-osaisuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

H3= Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee jossakin määrin sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon. Hän edistää jossakin määrin tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

K5 = Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon. Opiskelijaedistää tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta

Siirry alkuun