Ammatillinen vuorovaikutus ja etiikka (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA39-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 16.03.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 65
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Liisa Pirinen
- Ilkka Uusitalo
- Tiina Laakso
Ryhmät
-
PSOSTK23Sosionomi (AMK), Turku, K23
Tavoitteet
• tunnet sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä vuorovaikutustilanteissa
• osaat ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet
• osaat suunnitella ja arvioida vuorovaikutustasi eri tilanteissa
• tunnet erilaisia ihmiskäsityksiä ja ymmärrät ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkityksen asiakastyössä
• tunnet sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä
Sisältö
• ammatillinen vuorovaikutus ja dialogisuus
• etiikan käsite ja ammattietiikka
• laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista
• sosiaalihuoltolaki
Oppimateriaalit
Vilen, Marika ; Leppämäki, Päivi ; Ekström, Leena. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.
Juujärvi, Soile; Myyry, Liisa & Pesso, Kaija 2007. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki: Tammi.
Talentia 2017. Arki, arvot ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. https://talentia.lukusali.fi/#/reader/a6cd4fa0-38d8-11ed-90c9-00155d64030a
Tenttimateriaali:
Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista.
Sosiaalihuoltolaki.
Opetusmenetelmät
Yksilötyöskentely
Pienryhmätyöskentely
Kirjallisuusperusteinen
Luento-opetusperusteinen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentti 13.4.23
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Toiminnallinen oppiminen
Tutkiva oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävä 3 op
Tentti 1 op
Lähiopetus 1 op, läsnäolovelvoite: simulaatio ja oppimistehtävän purku
Sisällön jaksotus
OPINTOJAKSO TOTEUTETAAN LÄHIOPETUKSESSA KAMPUKSELLA. (vkot 10-15)
Toteutussuunnitelman sisältöihin muutokset mahdollisia opintojakson alkuun saakka.
9.3.2023 klo 9.00- 11.30 Jakson aloitus, Oppimistehtävän ohjeistus, LP, 12.30-14.30 Ammatillinen vuorovaikutus ja auttajan reflektio / IU
10.3. 2023 klo 9-14.00 Itsenäistä työskentelyä oppimistehtävän parissa (Haastattelurungon suunnittelua).
16.3.2023 klo 8.15 -16.00 Ammattietiikka, VR-työskentely. TL
Työskentely tapahtuu kahdessa ryhmässä Ryhmä I (sukunimi A-L) klo 8.15-11.45 ja ryhmä II (M-Y) klo 12.30-16. Jos haluat vaihtaa ryhmää, sovi siitä suoraan toiseen ryhmään kuuluvan opiskelijan kanssa. VR-lasien määrän näkökulmasta on tärkeää, että ryhmät ovat suunnilleen saman kokoisia.
17.3.2023 klo 9.00-14.00 Itsenäinen työskentely. Haastattelurungon täsmentäminen ja haastattelulusta sopiminen
23.3.2023 klo 9.00-11.30 Ratkaisukeskeinen ja voimavaraistava palaute asiakastyössä, IU
24.3.2023 klo 9.00-14.00 Itsenäistä työskentelyä (Haastattelujen toteuttaminen)
30. 3.2023 .klo 9.00-11.30 Simulaatiot, pienryhmät A (LP) ja B (IU), klo 12.30-15.00 C (LP) ja D (IU)
31.3. 2033 klo 9.00-11.30 Simulaatiot pienryhmät, E (IU), F (LP) ja 12.30-15.00, G (IU), H (LP)
13.4.2023 klo 9.00 -9.30 Verkkotentti
14.4.2023 klo 9.00 -15.00 Oppimistehtävän purku
.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävä 3 op Hyl/T1-K5
Tentti 1 op Hyl/Hyv
Lähiopetus 1 op, läsnäolovelvoite: simulaatio ja oppimistehtävän purku
Oppimistehtävän palautus:
14.4. ensimmäinen palautus oppimistehtävälle
12.5. toinen palautuskerta
15.9. kolmas palautuskerta
Hylätty (0)
- opiskelija ei tunnista sosiaalialan perusarvoja eikä ammattieettisiä periaatteita
- hän ei osallistu aktiivisesti ja vastuullisesti vuorovaikutukseen Sote-Plask -ryhmässä
- hän ei osaa erottaa ammatillista vuorovaikutusta muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- hän ei osaa soveltaa teoriatietoa käytännön toimintaan.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- opiskelija tietää sosiaalialan perusarvot ja ammattieettiset periaatteet
- hänellä on puutteita vastuullisuudessa ja aktiivisuudessa osallistuessaan Sote-Plask ryhmään
- hän osaa erottaa ammatillisen vuorovaikutuksen muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- hänellä on haasteita soveltaa teoriatietoa käytännön toimintaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet sekä lainsäädännön, joka niitä määrittää.
- hän toimii vastuullisesti ja aktiivisesti Sote-Plask ryhmässä
- hän ymmärtää ammatillisen vuorovaikutuksen erityispiirteitä ja osaa analysoida niitä
- hän osaa soveltaa teoriatietoa käytännön toimintaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet sekä lainsäädännön, joka niitä määrittää.
- hän toimii erittäin aktiivisesti ja vastuullisesti, muita osallistujia huomioiden, Sote-Plask ryhmässä
- hän ymmärtää ammatillisen vuorovaikutuksen erityispiirteitä ja osaa analysoida niitä kiitettävästi
- hän osaa soveltaa teoriatietoa monipuolisesti käytännön toimintaan