Elämänkaari ja kasvatus (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA36-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2022 - 27.04.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
20.04.2023 - 26.05.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 40 - 65
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Tiina Suni
- Heidi Ristseppä
- Kaija Penttala
- Marika Kouki
- Ryhmät
-
PSOSTK23Sosionomi (AMK), Turku, K23
- Opintojakso
- TH00CA36
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Jakso toteutuu keväällä 2023 viikoilla 16 - 19
vko 16
to 20.4.2023
klo 8:15 - 9:00 Jakson aloitus ja tehtävät
klo 9:00 - 10:15 Juniori AMK:n ohjeistus (Anne Lämsä, Janina Luoto)
klo 10:30 -11:30 Ryhmän ohjaaminen ja ryhmätyön perusteet (TS)
klo 12:30 -15:00 Kasvatuksen psykososiaalinen perusta ja kasvuympäristöt, sosialisaatio, elinikäinen oppiminen (MK)
pe 21.4. Käynnistetään suunnittelu Juniori AMK-ryhmissä 1,2,3,4 klo 8:15 - 9:45 / Juniori AMK-ryhmät 5,6,7,8 klo 10 - 11:30 (opettajat mukana: TS, MK, KP, HR)
Vko 17
to 27.4. klo 9:00 - 11:30 Ihmisen psykologinen ja sosiaalinen kehitys (TS)
klo 12:30 - 13:45 Varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde (TS)
klo 14:00 - 15:30 Oppimisen teoreettinen perusta, Kasvatuksen eettinen ulottuvuus (MK)
pe 28.4. klo 9:00 - 11:00 Juniori AMK suunnittelua opiskelijaryhmissä itsenäisesti
Vko 18
to 4.5. klo 9:00 - 15:00 (MK ja TS) Työpajapäivä: ryhmissä työstetään eri ikäkausien kehitystehtävät ja haasteet (lapsuus, nuoruus, aikuisuus ja vanhuus) Tiina ja Marika jakavat Juniori AMKiin liittyvät lahjakortit päivä alussa. Juniori AMK:n projektisuunnitelman luonnos palautetaan Teamsiin 3.5.
pe 5.5. klo 9:00 -11:00 Juniori AMK suunnitelman viimeistely ja "kuivaharjoittelu" opiskelijaryhmissä, opettajat kiertävät ryhmissä (kaikki ryhmät toimivat omissa tiloissa samanaikaisesti)
Vko 19
to 11.5 klo 8:15 - 11:30 Juniori AMK -päivä (opettajat mukana)
klo 12:30 - 14:00 Yhteinen puhallus koetusta ohjauksesta (MK,TS)
Osallistuminen Juniori AMK-työskentelyyn ja toteutuspäivään 11.5. sekä 4.5. työpajapäivään ovat pakollista. Poissaolot sairaustapauksissa työpajan osalta korvattava. Juniori AMK -ryhmän tapaamisista voi sairaustapauksessa olla kerran pois, jolloin korvaavat työtehtävät sovitaan työskentelyryhmän kanssa.
Muutokset mahdollisia!
Tavoitteet
• tunnistat ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia yksilöllisiä ja ympäristöön liittyviä tekijöitä
• osaat kuvailla ihmisen eri ikävaiheiden kehitystehtävät
• tiedät kasvatuksen, kehityksen ja oppimisen teorioita
Sisältö
´• ihmisen biologinen, psykologinen ja sosiaalinen kehitys
• eri ikävaiheiden kehitystehtävät ja haasteet: lapsuus, nuoruus, aikuisuus ja vanhuus
• kasvatuksen psykososiaalinen perusta ja yksilön kasvu- ja sosialisaatioprosessin tukeminen
• varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde
• kasvatuksen eettinen ulottuvuus
Oppimateriaalit
Parityönä tehtävässä elämänkaaritehtävässä hyödynnetään seuraavia lähteitä:
- Pulkkinen, L. 2022. Lapsen hyvinvointi alkaa kodista.
- Nurmi J.-E.; Ahonen, T.; Lyytinen, H.; Lyytinen, P.; Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä: PS-kustannus. Saatavana myös elektronisena.
- Dunderfeldt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia: lapsen kasvusta yksilön henkiseen kehitykseen. Helsinki: WSOY.
Lisäksi kannattaa käyttää soveltuvin osin (luvut 2 ja 3) teosta:
- Vilen M.; Leppämäki P. & Ekström L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.
Hyödynnä raportissa myös esim. Hyvinvointi-jakson kirjallista lähdemateriaalia yhteiskunnallisen tilanteen kuvauksissa.
Opetusmenetelmät
Luento-opetus
Juniori AMK-työskentely pienryhmissä
Työpajatyöskentely
Kansainvälisyys
Toiminnallinen oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 1, työpajapäivä pakollinen
Junior AMK 1,5 op (osallistumisvelvollisuus, jotta kurssi on hyväksytty)
Elämänkaaritehtävä parityönä 2,5 op