Skip to main content

Lifespan and Education (5 cr)

Code: TH00CA36-3006

General information


Enrollment
02.12.2022 - 27.04.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
20.04.2023 - 26.05.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
4 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Seats
40 - 65
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Tiina Suni
Heidi Ristseppä
Kaija Penttala
Marika Kouki
Course
TH00CA36
No reservations found for realization TH00CA36-3006!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Jakso toteutuu keväällä 2023 viikoilla 16 - 19

vko 16
to 20.4.2023
klo 8:15 - 9:00 Jakson aloitus ja tehtävät
klo 9:00 - 10:15 Juniori AMK:n ohjeistus (Anne Lämsä, Janina Luoto)
klo 10:30 -11:30 Ryhmän ohjaaminen ja ryhmätyön perusteet (TS)
klo 12:30 -15:00 Kasvatuksen psykososiaalinen perusta ja kasvuympäristöt, sosialisaatio, elinikäinen oppiminen (MK)

pe 21.4. Käynnistetään suunnittelu Juniori AMK-ryhmissä 1,2,3,4 klo 8:15 - 9:45 / Juniori AMK-ryhmät 5,6,7,8 klo 10 - 11:30 (opettajat mukana: TS, MK, KP, HR)

Vko 17
to 27.4. klo 9:00 - 11:30 Ihmisen psykologinen ja sosiaalinen kehitys (TS)
klo 12:30 - 13:45 Varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde (TS)
klo 14:00 - 15:30 Oppimisen teoreettinen perusta, Kasvatuksen eettinen ulottuvuus (MK)

pe 28.4. klo 9:00 - 11:00 Juniori AMK suunnittelua opiskelijaryhmissä itsenäisesti

Vko 18
to 4.5. klo 9:00 - 15:00 (MK ja TS) Työpajapäivä: ryhmissä työstetään eri ikäkausien kehitystehtävät ja haasteet (lapsuus, nuoruus, aikuisuus ja vanhuus) Tiina ja Marika jakavat Juniori AMKiin liittyvät lahjakortit päivä alussa. Juniori AMK:n projektisuunnitelman luonnos palautetaan Teamsiin 3.5.
pe 5.5. klo 9:00 -11:00 Juniori AMK suunnitelman viimeistely ja "kuivaharjoittelu" opiskelijaryhmissä, opettajat kiertävät ryhmissä (kaikki ryhmät toimivat omissa tiloissa samanaikaisesti)

Vko 19
to 11.5 klo 8:15 - 11:30 Juniori AMK -päivä (opettajat mukana)
klo 12:30 - 14:00 Yhteinen puhallus koetusta ohjauksesta (MK,TS)

Osallistuminen Juniori AMK-työskentelyyn ja toteutuspäivään 11.5. sekä 4.5. työpajapäivään ovat pakollista. Poissaolot sairaustapauksissa työpajan osalta korvattava. Juniori AMK -ryhmän tapaamisista voi sairaustapauksessa olla kerran pois, jolloin korvaavat työtehtävät sovitaan työskentelyryhmän kanssa.

Muutokset mahdollisia!

Objective

• you recognise individual and environmental factors that affect people’s growth, development and education
• you can describe the developmental tasks of different life phases
• you are familiar with theories on education, development and learning

Content

• the biological, psychological and social development of human beings
• the developmental tasks and challenges of different life phases: childhood, youth, adulthood and old age
• the psychosocial basis of education and supporting individuals’ growth and socialisation process
• early interaction and parent-infant bonding
• the ethical dimension of education

Materials

Parityönä tehtävässä elämänkaaritehtävässä hyödynnetään seuraavia lähteitä:

- Pulkkinen, L. 2022. Lapsen hyvinvointi alkaa kodista.
- Nurmi J.-E.; Ahonen, T.; Lyytinen, H.; Lyytinen, P.; Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä: PS-kustannus. Saatavana myös elektronisena.
- Dunderfeldt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia: lapsen kasvusta yksilön henkiseen kehitykseen. Helsinki: WSOY.
Lisäksi kannattaa käyttää soveltuvin osin (luvut 2 ja 3) teosta:
- Vilen M.; Leppämäki P. & Ekström L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.
Hyödynnä raportissa myös esim. Hyvinvointi-jakson kirjallista lähdemateriaalia yhteiskunnallisen tilanteen kuvauksissa.

Teaching methods

Luento-opetus
Juniori AMK-työskentely pienryhmissä
Työpajatyöskentely

International connections

Toiminnallinen oppiminen

Student workload

Lähiopetus 1, työpajapäivä pakollinen
Junior AMK 1,5 op (osallistumisvelvollisuus, jotta kurssi on hyväksytty)
Elämänkaaritehtävä parityönä 2,5 op

Go back to top of page