Yksilön ja ryhmän ohjaaminen ja tukeminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA40-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 12.04.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 39
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Kaija Penttala
- Meeri Rusi
Ryhmät
-
AVOSOSERK23VSosionomi (AMK), Turku, verkko K23
Tavoitteet
• tunnet ohjaamisen teoriaa ja erilaisia näkökulmia ohjaamiseen
• osaat ohjata suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä
• osaat soveltaa erilaisia ohjauksen lähestymistapoja ja menetelmiä
Sisältö
• ohjaaminen sosionomin perustyömenetelmänä
• ratkaisu- ja voimavarakeskeinen lähestymistapa
• systeeminen lähestymistapa
• asiakkaan motivointi muutokseen motivoivalla keskustelulla
• ohjaaminen sähköisissä toimintaympäristöissä
Oppimateriaalit
Tenttiin:
Mönkkönen.K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. (sivut määritellään myöhemmin ), löytyy e-kirjana.
Vehviläinen. S. 2014. Ohjaustyön opas.
Materiaalia jota käytetään yksilöohjauksen harjoituksissa:
- Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008 tai uudempi. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY., P. & Sayd, T. (toim.). 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita. Myös luentomateriaali.
Materiaalia jota käytetään ryhmäohjauksen harjoituksissa:
- Ehyt ry. Ryhmäilmiö. Ryhmän ohjaajan käsikirja.
https://ehyt.fi/wp-content/uploads/2020/06/Ryhmailmio_opas_verkko.pdf
- Mieli ry. Löydä oma tarinasi. Vertaistukiryhmät nuorille aikuisille. Ryhmänohjaajan opas.
https://mieli.fi/wp-content/uploads/2021/08/Loyda-oma-tarinasi_ohjaajan-opas.pdf
- Osallistavat menetelmät. Tuki- ja virikeaineisto. Kansan Sivistystyön Liitto KSL ry.
https://www.ksl.fi/images/osallistavatmenetelmat.pdf, esim. ajattelun hatut, ennakoiva dialogi
- Karttunen, L. & Tahvanainen, S. 2011. Muistot näkyviksi! Muistelumenetelmäkansio.
https://www.jelli.fi/assets/files/sites/6/2017/07/Muistot-n%C3%A4kyviksi1.pdf
- Vahvike. Vanhustyön keskusliiton ryhmä- ja viriketoiminnan aineistopankki.
https://vahvike.fi/fi
Lisäksi ohjauksesta myös: ( löytyy Itslearningista, löytyy linkkien takaa):
· Yleiset ohjaustyötaidot
· Hyvä ohjaus (TTL)
· Hyvän ohjauksen kriteerit (OH)
· Dialoginen ohjaus (DIAK)
· Dialoginen ohjaus (Itä-Suomen yliopisto 2015)
· Ammatillinen ohjaus (OAMK)
· Sosiaalityö & sosiaaliohjaus (KL)
· Ryhmän ohjaaminen (MLL)
· Ryhmän ohjaaminen (Toimeksi.fi)
· Ryhmän ohjaamisen menetelmiä (Jelli.fi)
· Osallistavia menetelmiä (Helsinki)
· ARVO ihmiselle -hanke (Turku amk 2022)
Opetusmenetelmät
yhteistoiminnallinen oppiminen
harjoitukset
itsenäinen opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
24.5.2023 klo 14-16 Valvottu tentti verkossa. Tentissä ei saa olla opintojakson materiaalia mukana.
1. Uusintatentti 5.6.2023 9-11.30
2. Uusintatentti 9.9.2023 9-11.30
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
yhteistoiminnallinen oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op= 27 tuntia opiskelijan työtä.
Sisällön jaksotus
Ennakkotehtävä ja näyttöjen ohjeet (ks. kohta lisätietoja):
- Yksilöohjauksen näytön ohje (näyttö 12.4). 2 ryhmää (Meeri Rusi, Kaija Penttala)
- Ryhmäohjauksen ja verkko-ohjauksen näytön ohje (näyttö 10.5) 2 ryhmää (Meeri Rusi, Kaija Penttala)
- Yksilö- ja ryhmäohjauksen teoriaperustan näytön ohje (näyttö tenttikerralla (24.5) Kaija Penttala
12.4. klo 16-18 Aloitus, jakson tavoitteet ja yksilöohjauksen näyttö Meeri Rusi, Kaija Penttala
10.5.klo 16-18 Ryhmäohjauksen ja verkko-ohjauksen näyttö Meeri Rusi, Kaija Penttala
24.5 klo 14-16 Tentti: Valvottu tentti verkossa: Yksilö- ja ryhmäohjauksen teoriaperustan näyttö Kaija Penttala
Verkkotapaamisten ulkopuolella opiskelijat kokoontuvat pienryhmissä ja toteuttavat yksilöohjausprosessin (3 ohjauskertaa, jokainen toimii vuorollaan ohjaajana) sekä ryhmänohjausprosessin (3 ryhmänohjauskertaa). Yksilöohjauksen toteutumisesta jokainen kirjoittaa tiiviin reflektiopaperin. Ryhmäohjauksesta palautetaan ryhmän yhteinen suunnitelma ohjauksista sekä niiden toteutuksen jälkeen yksilöllinen reflektiopaperi.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Yksilöohjaus:
Verkkotapaamisten ulkopuolella ennen 12.4 näyttöjen esityksiä opiskelijat kokoontuvat pienryhmissä (3 henkilöä / ryhmä) ja toteuttavat yksilöohjausprosessin, johon sisältyy 3 ohjauskertaa. Näissä ohjauskerroissa jokainen toimii vuorollaan ohjaajana, ohjattavana ja havainnoijana.
Ohjeistus tähän sekä ryhmäjaot lähetetään jokaiselle 8.3 mennessä toteutukselle ilmoittutuneelle sähköpostilla.
Ryhmäohjauksen ja verkko-ohjauksen ohjeistus tulee Itslearning-alustalle 12.4 mennessä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yksilöohjaus 1 op, hyväksytty / hylätty
Ryhmän ohjaus 1 op, hyväksytty / hylätty
Kontaktiopetus 1 op, hyväksytty / hylätty
Tentti 2 op hyl/ 1-5.
Yksilö- ja ryhmäohjauksissa läsnäolovelvoite.
Hylätty (0)
- hän ei toimi vastuullisena ryhmän jäsenenä
- hän ei osallistu aktiivisesti vuorovaikutukseen opintojaksolla
- hän ei osaa erottaa ohjaamista muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- hän ei tunne ryhmän kehitysvaiheita eikä ohjaajan tehtäviä eri vaiheissa
- hän ei tiedä ohjaamisen erilaisia lähestymistapoja eikä menetelmiä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- hänellä on puutteita vastuullisuudessa ja aktiivisuudessa osallistuessaan vuorovaikutukseen opintojaksolla
- hän osaa erottaa ammatillisen ohjaamista muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- yksilöiden ja ryhmien ohjaamisen tavoitteellisuudessa ja suunnitelmallisuudessa vielä runsaasti kehittämistä
- hän tietää ryhmän kehitysvaiheita
- hän tietää joitakin ohjaamisen lähestymistapoja ja menetelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- hän toimii vastuullisesti ja aktiivisesti ryhmässä
- hän ymmärtää ohjaamisen ammatillisena vuorovaikutuksen muotona
-hän osaa ohjata yksilöitä ja ryhmiä tavoitteellisesti ja suunnitelmallisesti
- hän tietää ryhmän kehitysvaiheet ja ohjaajan tehtäviä eri vaiheissa
- hän tietää ohjaamisen erilaisia lähestymistapoja ja menetelmiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- hän toimii erittäin aktiivisesti ja vastuullisesti, muita osallistujia huomioiden, ryhmässä
- hän osaa ohjata yksilöitä ja ryhmiä tavoitteellisesti ja suunnitelmallisesti sekä kehittää määrätietoisesti ohjausosaamistaan
- hän tietää ryhmän kehitysvaiheet ja ohjaajan tehtävät eri vaiheissa
- hän tietää ohjaamisen erilaiset lähestymistavat ja erilaisia ohjaamisen menetelmiä.