Siirry suoraan sisältöön

Musiikin hahmotusaineiden pedagogiikka 1 (7 op)

Toteutuksen tunnus: KU00CH20-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 31.07.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2022 - 31.07.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
7 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
1 - 5
Koulutus
Musiikin koulutus
Opettajat
Vesa-Pekka Kuusinen
Soili Lehtinen
Ryhmät
PMUSIS22
Musiikkipedagogi syksy 2022
Opintojakso
KU00CH20
Toteutukselle KU00CH20-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Pääaineenaan musiikin hahmotusaineita opiskelevat opiskelijat suorittavat Musiikin hahmotusaineiden pedagogiikka 1 opintojakson kahden ensimmäisen opintovuoden aikana.
Opintojaksoon sisältyy:
- musiikkioppilaitosten perustasolla annettavan musiikin hahmotusaineiden opetuksen (musiikin perusteiden/ mupe ja musiikin historian) seuraamista 12 tuntia lukukaudessa= 24 tuntia lukuvuodessa
- perustasolla annettavan musiikin hahmotusaineiden opetusharjoittelua kahden lukuvuoden ajan (mupe 1,2,3 sekä musiikin tuntemus/ musiikin historia)
Musiikin kokonaisvaltaista hahmottamista vahvistetaan eri sisältöalueiden integraatiolla.
- musiikin perusteet: tonaalisen musiikin hahmottaminen laulaen ja kirjoittaen; nuottikirjoitus, melodian ja rytmin sekä harmonian hahmottaminen (duuri-/ mollisävellajit ja asteikot, intervallit laatuineen, kolmisoinnut ja nelisoinnut reaalisointumerkein ja sointuastemerkein, pienoismuotorakenteet, yleisimmät musiikkitermit)
- erilaiset musiikin työvälineet ja työtavat oppilaan tavoitteet huomioiden
- yhteismusisointitaidot
- musiikin hahmotustaidot sekä
- musiikin historiatietoisuus

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- on tutustunut musiikkioppilaitoksen perusopinnoissa toteutettavan opintokokonaisuuden Musiikin hahmottaminen tavoitteisiin ja sisältöihin
- on kerännyt kokemusta suunnitella ja toteuttaa ryhmässä tapahtuvaa musiikin kuuntelu- ja hahmotustaitojen kehittymiseen tähtäävää opetusta
- on opetellut valitsemaan monipuolisia, oppilaslähtöisiä ja toiminnallisia työtapoja
- on lisännyt asiantuntemustaan luovan tekemisen työskentelytavoista
- on opetellut hyödyntämään eri musiikkityylejä ja luovia toimintatapoja (sovittaminen, säveltäminen, improvisointi)
- on kehittänyt vuoro-vaikutustaitojaan ja ryhmäopetusvalmiuksiaan sekä taitoaan rohkaista oppilasta tuottamaan omia musiikillisia ideoita ja ratkaisuja
- on opetellut hyödyntämään musiikkiteknologian mahdollisuuksia ja työvälineitä opetuksessaan

Sisältö

- musiikkioppilaitosten perusopintoihin sisältyvän opintokokonaisuuden Musiikin hahmottaminen tavoitteiden ja sisällön omaksuminen sekä opetuksen suunnittelu ja opetusharjoittelun toteuttaminen monipuolisia ja luovia työtapoja käyttäen
- perusopinnoissa opiskeltavien musiikin kuuntelu- ja hahmotustaitojen monipuolinen kehittäminen

Oppimateriaalit

-Taiteen perusopetuksen yleisen ja laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteet
- Suomen musiikkioppilaitosten liiton julkaisemat musiikin perusteita koskevat materiaalit
-musiikinopetusta koskeva pedagoginen kirjallisuus
- perustasolle soveltuva tonaalinen musiikki (nuotit ja äänitteet ja elävä musiikki)
- perustasoisten instrumenttiohjelmistojen säestysnuotit
- peruskoulujen musiikin oppikirjat ja muu oppimateriaali
- musiikkioppilaitosten musiikin perusteiden ja musiikin tuntemukseen opetukseen laaditut oppikirjat ja verkko-oppimateriaalit
- netissä tarjolla oleva soveltuva materiaali ja
- opiskelijoiden itse tuottama materiaali (pedagogiset materiaalit, sävellykset jne.)

Opetusmenetelmät

-lähiopetus, etäopetus, itsenäinen työskentely ja opetusharjoittelu

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opiskelija sopii musiikin hahmotusaineiden arvioitavista opetusnäytteistä ohjaavan opettajansa kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija
- tutustuu musiikin hahmotusaineiden oppimateriaaleihin, kirjallisuuteen ja oppisisältöihin ja raportoi niistä kirjallisesti
- osallistuu opetuksen suunnitteluun: tunti- ja jaksosuunnitelmien tekemiseen ja
- toteuttaa opintojaksoon sisältyvien oppiaineiden opetusharjoittelun oppilaan/ oppilasryhmän kanssa
- tutustuu ja osallistuu musiikin hahmotusaineiden osaamisen arviointiin

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kahden ensimmäisen opiskeluvuoden aikana arvioidaan seuraavia osioita:
- opetettavan kurssin tavoitteiden ja ydinosaamisalueiden hallinta
- osallistuminen ryhmätehtäviin ja arviointikeskusteluihin
- kurssilla edellytettyjen oppimistehtävien suorittaminen
- oman työskentelyn itseohjautuvuus, tavoitteellisuus ja vastuullisuus
Opiskelija antaa musiikin hahmotusaineiden opettamisesta opetusnäytteen, jonka arvioin ohjaavat opettajat yhdessä.

Hylätty (0)

Opiskelija ei hallitse opintojakson ydinosaamisalueita minimivaatimukset täyttävällä tavalla.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson ydinosaamisalueet minimivaatimukset täyttävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut vaadittaviin ryhmätehtäviin ja arviointikeskusteluihin sekä suorittanut opintojaksolla edellytetyt oppimistehtävät hyväksytysti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson ydinosaamisalueet hyvin. Opiskelija on osallistunut vaadittaviin ryhmätehtäviin ja arviointikeskusteluihin sekä suorittanut opintojaksolla edellytetyt oppimistehtävät hyväksytysti. Opiskelija osaa ohjata omaa työskentelyään itseohjautuvasti, tavoitteellisesti ja vastuullisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson ydinosaamisalueet kiitettävästi / erinomaisesti. Opiskelija on osallistunut vaadittaviin ryhmätehtäviin ja arviointikeskusteluihin sekä suorittanut opintojaksolla edellytetyt oppimistehtävät hyväksytysti. Opiskelija osaa ohjata omaa työskentelyään itseohjautuvasti, tavoitteellisesti ja vastuullisesti. Opiskelija osoittaa opintojakson tavoitteiden syvällistä osaamista.

Siirry alkuun