Siirry suoraan sisältöön

Toiminnallinen anatomia 2 (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BD94-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 09.06.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

25 - 55

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Pirjo Pennanen

Ajoitusryhmät

  • Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Tutkinto-opiskelija ilmoittaudu joka tapauksessa, toteutus ei ole vain avoimen opiskelijoille) (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)

Ryhmät

  • PFYSIS22B
    PFYSIS22B
  • PFYSIS22
    Fysioterapeutti (AMK), S22
  • PFYSIS22A
    PFYSIS22A

Pienryhmät

  • Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Tutkinto-opiskelija ilmoittaudu joka tapauksessa, toteutus ei ole vain avoimen opiskelijoille)

Tavoitteet

Opiskelija osaa fysioterapeuttisen tutkimis-, arviointi- ja terapiaosaamisen perustana
• selittää ihmisen keskus- ja ääreishermoston rakenteet ja fysiologian periaatteet,
• selittää ihmisen hermoston kehittymisen ja kypsymisen ensimmäisen ikävuoden aikana,
• selittää hengitys- ja verenkiertoelimistön rakenteet sekä fysiologian periaatteet,
• selittää lihaksiston fysiologian periaatteet,
• selittää voimantuottoon vaikuttavat rakenteelliset ja hermostolliset tekijät.

Sisältö

Anatomia: keskus- ja ääreishermoston rakenteet sekä kehittyminen ja kypsyminen ensimmäisen ikävuoden aikana, hengitys- ja verenkiertoelimistön rakenne

Fysiologia: hermosolun rakenne ja toiminnot, motoriikan säätely ja aistitoiminnot motoriikan säätelyssä (neurofysiologia), lihas- ja kuormitusfysiologia; sykkeen säätely, verenkierron pääpiirteet ja säätely; hengitysfysiologia, hengityskaasujen diffuusio ja hengityksen säätely

Oppimateriaalit

Sand ym. 2011. Ihminen; Fysiologia ja anatomia
Kauranen, 2011. Motoriikan säätely tai Lundy-Ekman, 2013 tai uudempi. Neuroscience
Sandström, Ahonen 2011. Liikkuva ihminen – aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka.
Kauranen, Nurkka , 2010. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille


Kirjaoihin liittyvät sivukohdennukset löytyvät toteutussuunnitelmasta ITS -learning -alustalta.

Opetusmenetelmät

monimuotoiset; vuorovaikutteinen luento, videot, itsenäinen työskentely omaan oppimistyyliin ja -stratergiaan liittyen.

Hyödynnämme tavoitteellisesti monimuotoisia oppimismenetelmiä. Opintojakson toteutus perustuu ns. flipped learning -pedagogiikkaan, jossa opiskelija valmistautuu tapaamisiin itsenäisesti ennakkoon lukemalla ja mahdollisia oppimis tehtäviä tekemällä. Valmistautuminen on tarkoitus tehdä niin hyvin, että tapaamisissa asiaa voi työstää eri tavoin; pienryhmissä, opettajajohtoisesti tai itsenäisten tehtävien avulla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Viikoilla 15 (varsinainen tentti), 19 (I uusinta) ja 21 (II uusinta) lukujärjestyksen mukaisesti

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

flipped learning

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia toteutustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

opintojaksoon sisältyy muutama oppimistehtävä, jotka pitää olla tehtynä tenttiin tultaessa. Opintojakson arviointi perustuu essee-tyyppiseen tenttiin

Opiskelijan työnä 5 op on kokonaisuudessaan tenttiin valmistautuminen mukaanlukien 135 tuntia.

Sisällön jaksotus

Tarkempi toteutussuunnitelma löytyy opintojakson verkko-opppimisalustalta ITS -learningistä. Opintojakson tiedoista löytyvät opintojakson tavoitteet ja sisällöt

ENNAKKOTEHTÄVÄ:
Tutustu ennen opintojakson alkua opintojakson toteutukseen ITSissä.

Sisältöteemoja:
biomekaniikka
Lihasfysiologia, voimantuottoon vaikuttavat tekijät
hermoston (keskus- ja ääreishermosto) anatomia
Hermosolun rakenne ja toiminta, Synapsin toiminta
Motoriikan säätely; aistifysiologia ja motorinen toiminta
Lapsen hermostollinen kehitys 0-2 vuotiaana - teema täsmentyy vielä
Sydän- ja verisuonianatomia sekä -fysiologia ja säätely.
Hengityselimistön anatomia ja fysiologia sekä säätely

Viestintäkanava ja lisätietoja

Avoimen AMK:n kiintiöpaikkoja 5

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu opintojakson tenttiin

Hylätty (0)

Tason 1 mukainen kriteeristö ei täyty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija:
• käyttää keskeisiä anatomian ja fysiologian käsitteitä
• muistaa ja tunnistaa anatomian rakenteita yksittäin
• kudos-tason kokonaisuuden hahmottamisessa on vaikeuksia

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija:
• käyttää keskeisiä anatomian ja fysiologiankäsitteitä systemaattisesti
• osaa kuvailla anatomian rakenteiden yhteyksiä ja kudos-tason kokonaisuuksia
• muistaa ja tunnistaa eri kudosten välisiä yhteyksiä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija:
• käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
• osaa kuvailla elimistö-tason kokonaisuuksia
• osaa kuvata elin- ja elimistö -tason kokonaisuuksia jäsentyneesti ja loogisesti

Esitietovaatimukset

Ei edeltävyysehtoja