Liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BD96-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 14.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
25 - 55
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Iida Laine
- Annukka Myllymäki
- Satu Takala
Ryhmät
-
PFYSIS22BPFYSIS22B
-
PFYSIS22Fysioterapeutti (AMK), S22
-
PFYSIS22APFYSIS22A
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• hyödyntää anatomista, fysiologista ja biomekaanista tietämystään ihmisen asentojen, liikkeiden, liikkumisen ja toimintakyvyn sekä sen osa-alueiden tutkimisessa ja analysoinnissa,
• tutkia ja analysoida liikkumista ja toimintakykyä ICF-osa-alueiden tasoilla luotettavilla ja toistettavilla menetelmillä,
• tehdä johtopäätöksiä tutkimisen ja analysoinnin perusteella,
• tunnistaa eri-ikäisten ihmisten liikkumisen pääpiirteitä, motorisia perustaitoja,
• selittää, miten eri tekijät vaikuttavat liikkeen ja liikkumisen kehittymiseen ja muotoutumiseen eri ikäkausina,
• kuvata ammattimaisesti, suullisesti ja kirjallisesti ihmisen asentoja, liikkeitä, liikkumista ja toimintakykyä
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset periaatteet.
Sisältö
Ihmisen asennon, liikkumisen mm. kävelyn ja toimintakyvyn osa-alueiden tutkiminen havainnoimalla, mittaamalla ja teknologiaa hyödyntämällä, tulosten analysointi, iän yhteys ihmisen toimintakykyyn ja sen osa-alueisiin sekä sen edellytyksiin, kehittymisen ja kasvun herkkyyskaudet, elämäntapahtumien ja ympäristötekijöiden yhteys ihmisen toimintakykyyn ja sen osa-alueisiin.
Havainnoinnin perusteet: liikkeen ajoitus, liikkeen suhde painovoimaan ja toimintaan, tukipinta, painovoima, painopiste, vaikutuspiste, resultanttivoima ja voiman varsi, kuorma ja kuorman varsi, lihastyön muodot, somatosensoriikka ja tasapaino ilmiöinä sekä niiden tutkiminen ja analysointi näyttöön perustuvin menetelmin.
Oppimateriaalit
Shumway-Cook, A. & Woollacott, M. 2022. Motor Control. Translating research into clinical practice. 6.painos. Philadelphia: Wolters Kluwer.
Kauranen, K. 2019. Fysioterapeutin käsikirja. Helsinki: Sanoma Pro Oy
Kisner, C.; Colby, L. & Borstad, J. 2023.Therapeutic Exercise. Foundations and techniques.8. painos. Philadelphia: F.A. Davis Company.
Lundy-Ekman, L. 2018. Neuroscience. 5th edition. Missouri: Saunders Elsevier.
Giboin, L-S.; Gruber, M. & Kramer, A. 2015. Task-specifity of balance training. Human Movement Science. Vol, 44. 22-31.
Hyvää oheisluettavaa (vaikkakin jo päiväykseltään vanhempaa materiaalia)
Kauranen, K. 2011. Motoriikan säätely. Motorinen oppiminen. 1 tai 2. painos. Tampere: Tammerprint Oy.
Sandström, M. & Ahonen, J. 2011. Liikkuva ihminen. Aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. 1. painos. Lahti: VK-Kustannus Oy.
Huber, F. & Wells, C. 2006. Therapeutic Exercise. Treatment Planning for Progression. Missouri: Saunders Elsevier.
Muu tunneilla käsitelty materiaali
Opetusmenetelmät
Itsenäinen opiskelu, lähi- ja verkko-opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Varsinainen tentti: Ma 20.03. klo 10.00 - 12.00, paikka: GAMMA ICT_B1026
1. uusintatentti: Ma 17.04. klo 09.00 - 11.00, paikka: DELTA ICT_C1035 (Korotukset ja hylätyt arvosanat)
2. uusintatentti: Ma 08.05. klo 14.00 - 15.00, paikka: DELTA ICT_C1035 (Vain hylätyt arvosanat)
Opiskelijalla on oikeus uusia toteutuksen hylätty tenttisuoritus kaksi kertaa. Lisäksi opiskelijalla on oikeus korottaa hyväksyttyä arvosanaa kerran uusintatentin ajankohtana tai opettajan ilmoittamana muuna ajankohtana.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetus: Luentoalustuksia ja käytännön harjoittelua.
Lähiopetustunneilla tulee olla läsnä. Vaatetus: ammatillinen asu.
Verkko-opetus: ITS-materiaali ja opiskeltavaan sisältöön orientoivia tehtäviä.
Vertaisoppiminen: Ryhmätehtäviä lähiopetustunneilla ja itsenäisenä opiskeluna.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin laajuus = 4 x 27 h opiskelijan työtä = 108h
Sisällön jaksotus
Sisältö täydentyy Itsiin.
HAVAINNOINTI, ASENNON ANALYYSI, LIHASTYÖMUODOT LIIKKEESSÄ JA ASENNON HALLINTA / Laine
VKO 2
2h Orientaatio kurssille, johdanto (etänä) / A & B yhdessä
VKO 3
2h+ 2h Havainnoinnin perusteet: liikkeen ajoitus, liikkeen suhde painovoimaan ja toimintaan, tukipinta, painovoima, painopiste, vaikutuspiste, resultanttivoima ja voiman varsi, kuorma ja kuorman varsi, lihastyön muodot, Asennon, liikkeen ja liikkumisen havainnoinnin perusteet ja toimintakyvyn osa-alueiden tutkiminen havainnoimalla, mittaamalla. / A & B yhdessä
VKO 3-4
A-ryhmälle vko 3
B-ryhmälle vko 4
2h Simulaatiotunnit. Asennon, liikkeen ja liikkumisen havainnointi käytännössä. / A ja B-ryhmä erikseen
2h Simulaatiotunnit. Perusliikkumisen havainnointia: liikelaajuudet liikesuuntineen ja niiden havainnointi+lihastyönmuodot suhteessa liikkeeseen / painovoimaan (istumasta seisomaan ja takaisin) / A ja B-ryhmä erikseen
VKO 5-6
A-ryhmälle vko 5
B-ryhmälle vko 6
4h Pienryhmätyöskentelyn aloittaminen. Liikeanalyysivideon teko ja analyysin aloittaminen. Perusliikkumisen havainnoinnin osalta: liikelaajuudet liikesuuntineen ja niiden havainnointi+lihastyönmuodot suhteessa liikkeeseen / painovoimaan (kääntymiset yläraajajohtoisesti ja alaraajapainotteisesti, konttaaminen, portaissa liikkuminen, istumaan nousu kylkimakuun kautta, istuen siirtyminen vuoteen reunalle) / A ja B-ryhmä erikseen
VKO 6
4h Itsenäinen opiskelu
IKÄ, TASAPAINO JA KOORDINAATIO -OSIO / Laine:
VKO 7
2h Ihmisen asennon hallinta ja liikkeiden koordinointi ilmiöinä. Tasapainon neurof. perustan ilmeneminen asentojen, liikkeen,liikkumisen ja toiminnan yhteydessä.Havainnoidaan tasapainoa liikkeessä (suorituksissa). Somatosensoriikka ja tasapaino ilmiöinä sekä niiden tutkiminen ja analysointi näyttöön perustuvin menetelmin. / A & B yhdessä
VKO 9
Käytännön tunti: 4h tasapainon mittaaminen: tasapaino-ilmön tutkimisen oppimisen työkaluna: testiohjeen tutkiminen pareittain, mitä ilmiöitä testissä tutkitaan. Testiohjeen mukainen käytännön toteutus. Asiakkaan turvallisuuden varmistamisen ymmärtäminen. / A ja B-ryhmä erikseen
VKO 10-11
B-ryhmä vko 10
A-ryhmä vko 11
Ryhmätyöesitykset 4h: Ryhmätyöskentelyn workshop –esitykset ja keskustelua. Perusliikkumisen havainnoinnin osalta / A ja B-ryhmä erikseen
VKO 10
2h Ihmisen asennon hallinta ja liikkeiden koordinointi ilmiöinä eri ikäkausina. Iän yhteys ihmisen toimintakykyyn ja sen osa-alueisiin sekä sen edellytyksiin. Itsenäisen raportin aloittaminen. / A & B yhdessä
VKO 11
2h+2h Ihmisen asennon hallinta ja liikkeiden koordinointi ilmiöinä eri ikäkausina. Iän yhteys ihmisen toimintakykyyn ja sen osa-alueisiin sekä sen edellytyksiin. / A & B yhdessä
4h Case-harjoittelu / A ja B-ryhmä erikseen
VKO 12:
Varsinainen tentti
Tasapainoseminaari 3h
VKO 16
1. uusintatentti
VKO 16:
Yhteenveto ja palautetunti 2h (etänä)
VKO 18
2. uusintatentti
KÄVELYN ANALYYSI -OSIO / Myllymäki:
VKO 12
2h Kävelyn analysoinnin perusteet
VKO 13
2h Lihastoiminta kävelyssä. Ikä ja kävely
VKO 14
4h Kävelyn analysointi
VKO 15
2h Kävelyanalyysien purkua
Viestintäkanava ja lisätietoja
Käytännön tunneilla ammatillinen pukeutuminen.
Huomioi edeltävyysehdot.
Lähiopetustunneilla (käytännön tunneilla) tulee olla läsnä:
Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.
Käytännön tuntien poissaoloista tehdään aina osaamisen näyttö/korvaava tehtävä, ohjeet Itslearningissa.
Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä etäyhteyttä lähitunneille.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvostelu: hyl-5,
Arvioitavat oppimistehtävät:
1. Tentti (arviointi 1-5), Painotus 50 %
Tentin arvioinnissa käytetään tasavälistä skaalaa, alin hyväksytyn raja on 50% maksimipisteistä.
2. Tuntitehtävät hyväksytty - hylätty / täydennettävä
3. Ryhmätyö -liikeanalyysi ja toisen ryhmän vastaavan tehtävän rakentava kehittäminen kirjallisen tai suullisen palautteen muodossa. (arviointi 1-5), Painotus 25 %, arviointi kuvattu tehtävänanossa tarkemmin
4. Tasapaino ja koordinaatio -Raportti (arviointi 1-5), Painotus 25 %, arviointi kuvattu tehtävänanossa tarkemmin
5. Kävelyn analyysi -osio (hyväksytty - hylätty)
Poissaolot ja/tai tehtävien myöhässä palauttaminen voivat vaikuttaa opintojakson arvosanaan laskevasti.
Arvosanan eli suoritusmerkinnän saa kun kaikki suoritukset (tentti, opintojakson tehtävät ja mahdolliset korvaavat tehtävät) on hyväksytysti suoritettu.
Arvosanan laskeminen tehdään painotetun keskiarvon mukaisesti
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa selittää ihmisen tuki- ja liikuntaelimistön sekä hermoston ja aistien rakenteen ja toiminnan siten, että hän pystyy selittää ihmisen liikkumista ja toiminnan havaintojaan (lihasten funktiot, liikesuunnat ja –tasot). Opiskelija osaa selittää ihmisen ohjaamisen ja opettamisen perusteet siten, että hän osaa analysoida ihmisen kognitiivisen ja motorisen oppimisen lähtötilanteen sekä ohjata ihmisen oppimista.