Myynnin ja markkinoinnin johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BS07-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.06.2024 - 02.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 17.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Salo IoT Campus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Taru Kankaanpää
- Marianne Renvall
Ryhmät
-
MLIISK23Liiketalouden monimuotokoulutus Salo, kevät 2023
- 10.09.2024 13:00 - 16:00, Myynnin ja markkinoinnin johtaminen KH00BS07-3005
- 01.10.2024 13:00 - 16:00, Myynnin ja markkinoinnin johtaminen KH00BS07-3005
- 19.11.2024 13:00 - 16:00, Myynnin ja markkinoinnin johtaminen KH00BS07-3005
- 10.12.2024 13:00 - 16:00, Myynnin ja markkinoinnin johtaminen KH00BS07-3005
Tavoitteet
Opiskelija:
- tunnistaa myynnin ja markkinoinnin johtamisen keskeiset tiedot ja taidot (asioiden ja ihmisten johtaminen)
- tiedostaa, mitä hyötyjä myynnin ja markkinoinnin yhteistyöllä on saavutettavissa
- osaa kuvata valitsemansa yrityksen johtamisen periaatteet niin asioiden kuin ihmisten suorituksen johtamisenkin osalta.
- osaa hyödyntää erilaisia markkinoinnin työkaluja, mm. sisältömarkkinoinnin keinoja asiakkaan kuljettamisessa ostopolulla
Sisältö
- myynnin ja markkinoinnin johtamisen teoria ja prosessien hallinta
- raportoi vallitsevan tilannekuvan haastattelemalla valitsemansa yrityksen myynnin ja markkinoinnin johtajaa
- opiskelija tekee valitsemalleen yritykselle sisältömarkkinointisuunnitelman
Oppimateriaalit
Hughes, T. 2019. Smarketing: how to achieve competitive advantage through blended sales and marketing. London: Kogan Page.
Muut mahdolliset artikkelit, podcastit, materiaalit
Luentomateriaali ja mahdollisten vierailijoiden esitykset.
Opetusmenetelmät
Oppimismenetelminä hyödynnetään pääasiassa yhteistoiminnallisia oppimismenetelmiä kuten
- kirjapiiri ja tiedon jakaminen ja rakentaminen
-pelikirjan rakentaminen ryhmätyönä
sekä itsenäiset tehtävät kuten tietoperustan omaksuminen, reflektion kirjoittaminen sekä myynticasen laskelmat.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämäläheisyys ja opiskelijalähtöisyys luovat lähtökohdat pedagogiikkaan.
Monimuoto-opiskelu, jossa yhteisiä lähijaksoja sekä etäjaksolla tapahtuva itsenäinen työskentely ja pienryhmätyöskentely
Kestävän kehityksen periaatteet huomiodaan myynnin ja markkinoinnin suunnittelussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op=135 h
Työmäärä koostuu seuraavista osioista:
Osallistuminen lähiopetuskerroille
Ryhmätyön työstäminen
Teorian lukeminen itsenäisesti ja kirjallisuusreflektion kirjoittaminen, toisen opiskelijan reflektion arviointi sekä tiedon jakaminen kirjapiirissä.
Myynticasen laskelmat
Sisällön jaksotus
Opintojakso keskittyy myynnin ja markkinoinnin yhteispelin johtamiseen. Saumattoman yhteistyön johtamisessa käytännönläheinen työkalu on myynnin pelikirja, jonka osa-alueisiin tutustutaan tarkemmin opintojakson aikana.
Myynnin pelikirja laaditaan valitulle yritykselle parityönä.
Opintojaksolla tehdään myös kaksi muuta oppimistehtävää (kirjareflektio ja myyntibudjetticase).
Kurssin aikataulu:
Kurssi alkaa ennakkotehtävällä, joka puretaan ensimmäisellä lähitapaamisella. Ennakkotehtävään liittyvä lukumateriaali ilmoitetaan viimeistään 27.8.2024.
Yhteiset tapaamiset:
10.9. klo 13-16
ti 1.10. klo 13-16
ti 19.11. klo 13-16
ti 10.12. klo 13-16
Viestintäkanava ja lisätietoja
Itslearning hyödynnetään verkko-oppimisalustana.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yksilötehtävä: Kirjareflektion palautus ja tiedon jakaminen kirjapiirissa sekä toisen opiskelijan reflektion kommentointi, yksilötyö (25%)
Myyntibudjetticase, ryhmätyö (25%). Ryhmätyöskentelyn oma- ja vertaisarviointi voidaan huomioida opiskelijan henkilökohtaisessa arvosanassa.
Pelikirjan laatiminen, parityö (50%).
Jos opintojakson tuotokset toimitetaan myöhässä, tämä vaikuttaa arvosanaan. Henkilökohtainen aktiivisuus eli aktiivisuus lähiopetuksessa, poissaolot sekä opintojaksolla tehtävät muut ei numeerisesti arvioitavat tehtävät ja tuntiharjoitukset vaikuttavat arvosanaan. Jos opiskelija on pois enemmän kuin yhden kerran, kurssi hylätään.
Menetelmät:
Opettajan arviointi
Itsearviointi
Vertaisarviointi
Hylätty (0)
Mikäli jokin osasuoristuksista on hylätty, opintojakson suoritus on hylätty. Jos opiskelija on pois lähiopetuksesta enemmän kuin yhden kerran, kurssi hylätään.
Tuotokset sisältävät suoraan netistä tai eri lähteistä suoraan kopioitua tekstiä (plagiointi). Jos tekoälyä on käytetty ilman asianmukaista viittausta, johtaa se automaattisesti tehtävän hylkäämiseen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tuottaa myynnin pelikirjan, joka sisältää kaikki osa-alueet. Myynnin pelikirja täyttää kriteerit riittävin osin. Sisältö on osittain niukkaa, eikä se sisällä mitään uutta yritykselle. Perustelut eivät pohjaudu tietoperustaan ja lähteitä on käytetty niukasti.
Opiskelija tunnistaa keinoja myynnin ja markkinoinnin yhteistyöhön.
Opiskelija tuottaa myyntibudjetin annettujen tietojen perusteella.
Opiskelijan ryhmätyöskentely ja tuntiaktiivisuus ovat puutteellisia.
Tuotokset on esitetty.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tuottaa myynnin pelikirjan, joka sisältää kaikki osa-alueet. Myynnin pelikirja on käytännönläheinen ja aihealueita on käsitelty yksityiskohtaisesti ja niihin on hyödynnetty opintojakson tietoperustaa. Myynnin pelikirja sisältää kehittämisehdotuksia yritykselle.
Opiskelija tunnistaa keinoja myynnin ja markkinoinnin yhteistyöhön ja soveltaa niitä tuotoksissa.
Opiskelija tuottaa myyntibudjetin annettujen tietojen perusteella ja perustelee valinnat. Myyntibudjetissa hyödynnetään kaavioita.
Esitykset ovat sisällöltään kattavia ja dialogisia.
Ryhmätyöskentely on aktiivista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tuottaa toteututtamiskelpoisen ja selkeän myynnin pelikirjan, joka sisältää kaikki vaaditut osa-alueet. Myynnin pelikirja on käytännönläheinen ja sisältää kehittämisehdotuksia, joita yritys ei ole aiemmin hyödyntänyt myynnissään ja markkinoinnissaan. Pelikirjassa on hyödynnetty monipuolisesti aiheeseen liittyvää tietoperustaa ja valintoja on perusteltu myös tietoperustan avulla.
Yritykseltä on saatu palaute pelikirjaan ja se on sisällytetty palautukseen.
Opiskelija hyödyntää monipuolisesti myynnin ja markkinoinnin yhteistyötä tuotoksissa.
Opiskelija tuottaa myyntibudjetin, joka on toteuttamiskelpoinen perusteluineen ja jossa on hyödynnetty sekä aiheeseen liittyvää lähdeaineistoa että kaavioita.
Esitykset ovat inspiroivia ja innovatiivisia.
Ryhmätyöskentely on dialogista ja tavoitteellista.