Siirry suoraan sisältöön

Myynnin ja markkinoinnin johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BS07-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2024 - 02.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 17.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Salo IoT Campus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Taru Kankaanpää
  • Marianne Renvall

Ryhmät

  • MLIISK23
    Liiketalouden monimuotokoulutus Salo, kevät 2023

Tavoitteet

Opiskelija:
- tunnistaa myynnin ja markkinoinnin johtamisen keskeiset tiedot ja taidot (asioiden ja ihmisten johtaminen)
- tiedostaa, mitä hyötyjä myynnin ja markkinoinnin yhteistyöllä on saavutettavissa
- osaa kuvata valitsemansa yrityksen johtamisen periaatteet niin asioiden kuin ihmisten suorituksen johtamisenkin osalta.
- osaa hyödyntää erilaisia markkinoinnin työkaluja, mm. sisältömarkkinoinnin keinoja asiakkaan kuljettamisessa ostopolulla

Sisältö

- myynnin ja markkinoinnin johtamisen teoria ja prosessien hallinta
- raportoi vallitsevan tilannekuvan haastattelemalla valitsemansa yrityksen myynnin ja markkinoinnin johtajaa
- opiskelija tekee valitsemalleen yritykselle sisältömarkkinointisuunnitelman

Oppimateriaalit

Hughes, T. 2019. Smarketing: how to achieve competitive advantage through blended sales and marketing. London: Kogan Page.
Muut mahdolliset artikkelit, podcastit, materiaalit
Luentomateriaali ja mahdollisten vierailijoiden esitykset.

Opetusmenetelmät

Oppimismenetelminä hyödynnetään pääasiassa yhteistoiminnallisia oppimismenetelmiä kuten
- kirjapiiri ja tiedon jakaminen ja rakentaminen
-pelikirjan rakentaminen ryhmätyönä
sekä itsenäiset tehtävät kuten tietoperustan omaksuminen, reflektion kirjoittaminen sekä myynticasen laskelmat.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämäläheisyys ja opiskelijalähtöisyys luovat lähtökohdat pedagogiikkaan.
Monimuoto-opiskelu, jossa yhteisiä lähijaksoja sekä etäjaksolla tapahtuva itsenäinen työskentely ja pienryhmätyöskentely
Kestävän kehityksen periaatteet huomiodaan myynnin ja markkinoinnin suunnittelussa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op=135 h
Työmäärä koostuu seuraavista osioista:
Osallistuminen lähiopetuskerroille
Ryhmätyön työstäminen
Teorian lukeminen itsenäisesti ja kirjallisuusreflektion kirjoittaminen, toisen opiskelijan reflektion arviointi sekä tiedon jakaminen kirjapiirissä.
Myynticasen laskelmat

Sisällön jaksotus

Opintojakso keskittyy myynnin ja markkinoinnin yhteispelin johtamiseen. Saumattoman yhteistyön johtamisessa käytännönläheinen työkalu on myynnin pelikirja, jonka osa-alueisiin tutustutaan tarkemmin opintojakson aikana.
Myynnin pelikirja laaditaan valitulle yritykselle pienryhmätyönä.
Opintojaksolla tehdään myös kaksi henkilökohtaista oppimistehtävää (kirjareflektio ja myynticase).

Kurssin aikataulu:
Kurssi alkaa ennakkotehtävällä, joka puretaan ensimmäisellä lähitapaamisella. Ennakkotehtävään liittyvä lukumateriaali ilmoitetaan viimeistään 27.8.2024.

Yhteiset tapaamiset:
10.9. klo 13-16
ti 1.10. klo 13-16
ti 19.11. klo 13-16
ti 10.12. klo 13-16

Viestintäkanava ja lisätietoja

Itslearning hyödynnetään verkko-oppimisalustana.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilötehtävä: Kirjareflektion palautus ja tiedon jakaminen kirjapiirissa sekä toisen opiskelijan reflektion kommentointi, yksilötyö (25%)
Myynticase, yksilötyö (25%)
Pelikirjan laatiminen, pienryhmätyö (50%).

Jos opintojakson tuotokset toimitetaan myöhässä, tämä vaikuttaa arvosanaan. Henkilökohtainen aktiivisuus eli aktiivisuus lähiopetuksessa, poissaolot sekä opintojaksolla tehtävät muut ei numeerisesti arvioitavat tehtävät ja tuntiharjoitukset vaikuttavat arvosanaan. Jos opiskelija on pois enemmän kuin yhden kerran, kurssi hylätään.

Menetelmät:
Opettajan arviointi
Itsearviointi
Vertaisarviointi

Hylätty (0)

Mikäli jokin osasuoristuksista on hylätty, opintojakson suoritus on hylätty. Jos opiskelija on pois lähiopetuksesta enemmän kuin yhden kerran, kurssi hylätään.
Tuotokset sisältävät suoraan netistä tai eri lähteistä suoraan kopioitua tekstiä (plagiointi). Jos tekoälyä on käytetty ilman asianmukaista viittausta, johtaa se automaattisesti tehtävän hylkäämiseen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tuottaa myynnin pelikirjan, joka sisältää kaikki osa-alueet. Myynnin pelikirja täyttää kriteerit riittävin osin. Sisältö on osittain niukkaa, eikä se sisällä mitään uutta yritykselle. Perustelut eivät pohjaudu tietoperustaan ja lähteitä on käytetty niukasti.
Opiskelija tunnistaa keinoja myynnin ja markkinoinnin yhteistyöhön.
Opiskelija tunnistaa myynnin johtamiseen liittyvät keskeiset mittarit.
Opiskelijan ryhmätyöskentely ja tuntiaktiivisuus ovat puutteellisia.
Tuotokset on esitetty.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tuottaa myynnin pelikirjan, joka sisältää kaikki osa-alueet. Myynnin pelikirja on käytännönläheinen ja aihealueita on käsitelty yksityiskohtaisesti ja niihin on hyödynnetty opintojakson tietoperustaa. Myynnin pelikirja sisältää kehittämisehdotuksia yritykselle.
Opiskelija tunnistaa keinoja myynnin ja markkinoinnin yhteistyöhön ja soveltaa niitä tuotoksissa.
Opiskelija osaa hyödyntää myynnin johtamisen mittareita.
Esitykset ovat sisällöltään kattavia ja dialogisia.
Ryhmätyöskentely on aktiivista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuottaa toteututtamiskelpoisen ja selkeän myynnin pelikirjan, joka sisältää kaikki vaaditut osa-alueet. Myynnin pelikirja on käytännönläheinen ja sisältää kehittämisehdotuksia, joita yritys ei ole aiemmin hyödyntänyt myynnissään ja markkinoinnissaan. Pelikirjassa on hyödynnetty monipuolisesti aiheeseen liittyvää tietoperustaa ja valintoja on perusteltu myös tietoperustan avulla.
Yritykseltä on saatu palaute pelikirjaan ja se on sisällytetty palautukseen.
Opiskelija hyödyntää monipuolisesti myynnin ja markkinoinnin yhteistyötä tuotoksissa.
Opiskelija osaa johtaa myyntiä mittareiden avulla ja niiden avulla analyyttisesti perustella päätöksiään.
Esitykset ovat inspiroivia ja innovatiivisia.
Ryhmätyöskentely on dialogista ja tavoitteellista.