Siirry suoraan sisältöön

Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BE15-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 16.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 02.06.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

25 - 55

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Iida Laine
  • Afrisa Kapella

Ajoitusryhmät

  • A1 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
  • A2 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
  • B1 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
  • B2 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • PFYSIS22B
    PFYSIS22B
  • PFYSIS22
    Fysioterapeutti (AMK), S22
  • PFYSIS22A
    PFYSIS22A

Pienryhmät

  • A1
  • A2
  • B1
  • B2

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää fyysisen aktiivisuuden merkityksen terveydelle, hyvinvoinnille ja toimintakyvylle,
• tunnistaa fyysisen aktiivisuuden merkityksen sairauksien ja toimintarajoitteiden ehkäisyssä,
• arvioida asiakkaiden liikuntaneuvonnan ja terveysliikunnan tarvetta,
• arvioida fyysisen aktiivisuuden muotojen soveltuvuutta eri asiakasryhmille,
• toteuttaa yksilöllistä ja tavoitteellista terveysliikuntaa ja liikuntaneuvontaa eri ikäisten henkilöiden toimintakyvyn tueksi,
• käyttää liikuntaneuvonnan ja terveysliikunnan tutkimustietoa sekä ohjaamisen perusteita toiminnassaan,
• suunnitella ja ohjata yksilö- ja ryhmämuotoista terveysliikuntaa sekä toimia terveysliikunnan projekteissa,
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset perusteet toiminnassaan.

Sisältö

Valtakunnalliset terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan linjaukset, liikunnan vaikutukset yksilö- ja väestötasolla, terveysliikunnan suositukset eri-ikäisille henkilöille, terveysliikunnan annostelun perusteet, terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin perusteet, eri liikuntamuodot ja –lajit hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä, teknologian hyödyntäminen terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelussa ja toteutuksessa.

Oppimateriaalit

Luentomateriaalit. ks. Its learning
Terveysliikunta – kuntoa, terveyttä ja elämänlaatua. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00934
UKK-instituutin Liikkumisen suositukset https://ukkinstituutti.fi/liikkuminen/liikkumisen-suositukset/aikuisten-liikkumisen-suositus/
Liikunta. Käypä hoito  -suositus. (2016) https://www.kaypahoito.fi/hoi50075
Liikuntaneuvonnan kansalliset suositukset: https://www.likes.fi/wp-content/uploads/2021/04/Liikuntaneuvonnan_suositukset_FINAL.pdf

Mikael Fogelholm, Ilkka Vuori, Tommi Vasankari (toim.) 2.–4., uudistettu painos 2014. Terveysliikunta. (Hyvää oheislukemista, mutta sisältää osittain vanhentunutta tietoa)

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla oppimismenetelminä mm. opettajajohtoiset keskustelevat luennot ja demonstraatiot sekä case-pohjaiset pari ja ryhmätehtävät. Kokemuksellisen oppimisen kautta tutustutaan eri liikuntamuotoihin sekä liikkumaan aktivoiviin teknologiaratkaisuihin. Opintojakson lopulla opiskelijat toteuttavat pareina ohjauksia oikeille asiakasryhmille.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Varsinainen tentti 28.4..2023
1, uusintatentti 8.5.2023 (Korotukset ja hylätyt arvosanat)
2. uusintatentti sovitaan tarvittaessa (Vain hylätyt arvosanat)

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli opiskelija on suorittanut terveysliikunnan opintoja, voi hän hyväksilukea opintojakson tai osia siitä. Hyväksiluvuista tulee keskustella opettajan kanssa hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua (s-posti 6.12. mennessä).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Valmistautuminen oppitunneille itsenäisesti käsiteltäviin teemoihin perehtyen kirjallisuuden, videoiden ja arviointitehtävien kautta
- Ryhmäliikuntatuokion suunnittelu ja ohjaaminen omalle ryhmälle
- Ryhmäliikuntatuokioiden suunnittelu ja ohjaaminen asiakkaille
- Liikunta sairauksien ehkäisyssä, kuntoutuksessa ja hoidossa -ryhmätehtävän laatiminen ja esitys
- Oman aktiivisuuden seurantatehtävä
- Lajikokeilutehtävä
- Kirjallinen tentti

Sisällön jaksotus

Vko 2
2h Opintojakson orientaatio / A+B / Iida & Afrisa
2h Ryhmänohjauksen suunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin perusteet (keskusteleva luento) / A+B / Afrisa
2h Vesiliikunta (keskusteleva luento) / A+B / Afrisa

Vko 3
3h Ryhmänohjauksen perusteet (harjoitustunti) / A1, A2, B1 ja B2 erikseen / Afrisa
2h Valtakunnalliset terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan linjaukset 1(keskusteleva luento) / A+B / Iida

Vko 4
3h Vesiliikunta (harjoitustunti) / A / Afrisa
2h Valtakunnalliset terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan linjaukset 2 (keskusteleva luento) / A+B / Iida
2h Ryhmänohjaus-demo (harjoitustunti) / A1, A2, B1 ja B2 erikseen / Afrisa A & Iida B

Vko 5
3h Vesiliikunta (harjoitustunti) / B / Afrisa
2h Orientaatio asiakastyöhön / A+B / Iida
2h Ryhmänohjausharjoituksia omalle ryhmälle (harjoitustunti) / A1, A2, B1 ja B2 erikseen / Afrisa A & Iida B

Vko 6
2h Liikuntaneuvonta 1, Keskusteleva luento / A+B / Iida
2h Ryhmänohjausharjoituksia omalle ryhmälle (harjoitustunti) / A1, A2, B1 ja B2 erikseen / Afrisa A & Iida B

Vko 7
2h Liikuntaneuvonta 2 / A+B / Iida
2h Teknologian hyödyntäminen terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelussa ja toteutuksessa / A ja B erikseen / Iida
2h Ryhmänohjausharjoituksia omalle ryhmälle (harjoitustunti) / A1, A2, B1 ja B2 erikseen / Afrisa A & Iida B

Vko 9
4h Ryhmätehtävän purku / A+B / Iida

Vko 13
5h Luontomenetelmät ja GC terveysliikunnassa / A+B / Afrisa


Vko 9 ->

Asiakasohjauksia erillisen aikataulun mukaisesti. / A1, A2, B1 ja B2 erikseen sekä vielä pareina / Iida & Afrisa
* Sun hyvä Treeni - työkykyä ylläpitävä harjoitus Edu cityssä (vko 9-21) / Iida
* Sun hyvä Breikki - etäliikuntatuokiot teamsissa (vko 9-21) / Iida
* Luonnosta työhyvinvointia-tapahtuma asiakkaille (vko 16) / Afrisa

Vko 21
2h Tentti / A+B / Iida
2h Opintojakson loppuseminaari / A+B / Afrisa & Iida

Viestintäkanava ja lisätietoja

Käytännön tunneilla ammatillinen pukeutuminen.

Lähiopetustunneilla tulee olla läsnä:
Kaikilla opintojaksojen lähitunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.

Käytännön tuntien poissaoloista tehdään aina osaamisen näyttö/korvaava tehtävä, ohjeet Itslearningissa.

Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä etäyhteyttä lähitunneille.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksotehtävät: hyv/täydennettävää
Ohjaustuokiot: 1-5/hyl (tarkempi arviointikriteeristö tehtävänannon yhteydessä)
Tentti: 1-5/hyl (tasavälinen skaala, vähintään 50% vaaditaan läpipääsyyn)
Tehtävien myöhässä palauttaminen voi laskea arvosanaa yhdellä
Lopullinen arvosana muodostuu osasuoritusten keskiarvosta.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa tutkia liikkumista ja toimintaa sekä niiden edellytyksiä sekä ohjata asiakasta edistämään toimintakykyään.