Skip to main content

Basics in Physiotherapy (3 cr)

Code: TH00CL19-3001

General information


Enrollment
02.12.2022 - 15.01.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2023 - 12.05.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
15 - 35
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Iida Laine
Satu Takala
Scheduling groups
Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Tutkinto-opiskelija ilmoittaudu joka tapauksessa, toteutus ei ole vain avoimen opiskelijoille) (Size: 5 . Open UAS : 5.)
Small groups
For Open UAS students only
Course
TH00CL19
No reservations found for realization TH00CL19-3001!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Tarkempi sisältöjen kuvaus ja oppimistehtävät löytyvät Itslearningista

VKO 3:
Orientaatio opintojaksolle 2 h (Fysioterapian ydinosaamin osa-alueisiin tutustuminen sekä opintojakson tehtävien esittely)
Itsenäinen opiskelu 2h

VKO 4:
Fysioterapian keskeiset käsitteet ja kirjaaminen (Fysioterapian mallit, kirjaaminen/dokumentointi) 2h
Teknologia- ja esteettömyys- ja saavutettavuusosaaminen 2 h

VKO 5:
Kliininen päättely: Keskustelevalla luennolla käydään läpi fysioterapiaprosessia, kliinistä päättelyä ja päätöksentekoa fysioterapiassa. 2h

VKO 6:
Kunnonkoti tutustumiset (45 min), ilman opettajaa tapahtuva
Fysioterapeutin eettiset ohjeet 2h

VKO 8:
Varattu tyhjää lukujärjestyksestä työhön tutustumiselle

VKO 9:
Liikuntalaboratorio Medisiina D tutustumiset (45 min) opiskelijoille lukkarivaraus, ilman opettajaa tapahtuva

VKO 10:
Learning Cafe-työskentely (fysioterapian ydinosaamisen osa-alueet) 4 h

VKO 11:
Seminaari: ryhmätöiden esitykset 4 h

VKO 12:
Työhöntustumisen purkutunti ja opintojakson yhteenveto 2h

Objective

The student is able to
• recognize the values, norms and ethical principles guiding the physiotherapy activity and the starting points of profession: physiotherapy as a process, client-centered and evidence-based work,
• identify different physiotherapy models,
• describe the role of physiotherapist in social, health, sports and rehabilitation systems,

Content

Theoretical basic of physiotherapy: ethical principles, physiotherapy as a field of science and evidence-based work, physiotherapy models, role of physiotherapist, personality as a working tool, client-centered way on thinking.

Materials

- Fysioterapeutin ydinosaaminen. 2016. Suomen fysioterapeutit. ISBN 978-952-93-8727-4.
- Muu Itslearningissä osoitettu materiaali.
- Opiskelijoiden tiedonhaun tuottamat lähteet

Teaching methods

Itsenäinen opiskelu, lähi- ja verkko-opiskelu

Exam schedules

Ei tenttiä

Pedagogic approaches and sustainable development

Lähiopetus: Keskusteleva luento, pari- ja pienryhmätyöskentely
Lähiopetustunneilla tulee olla läsnä.
Verkko-opetus: ITS-materiaali ja opiskeltavaan sisältöön orientoivia tehtäviä.
Vertaisoppiminen: Ryhmätehtäviä lähiopetustunneilla ja itsenäisenä opiskeluna.

Completion alternatives

Ei ole

Student workload

3 op = 81 h opiskelijan työtä

Arvosanan eli suoritusmerkinnän saa kun kaikki suoritukset ovat hyväksytysti suoritetut.
Suoritukset:
- Itsiin palautetut itsenäiset ja ryhmätehtävät: hyväksytty / hylätty. Hylätty = täydennettävä.
- Fysioterapian ydinosaamisen osalue – ryhmätehtävä: hyl-5
- Ryhmätehtävään liittyvä itse- ja vertaisarviointi voi vaikuttaa kurssin arvosanaan +/-
- Työhön tutustuminen ja sen raportointi hyl-5

- Tehtävien myöhässä lähettäminen saattaa vaikuttaa laskevasti opintojakson arvosanaan
- Opintojakson tunneille osallistuminen sekä niillä työskentely

Evaluation methods and criteria

Arvosanan painottuminen:
- Fysioterapian ydinosaamisen osa-alue – ryhmätehtävä 50%
- Työhön tutustumisen raportointi 50%
- Opettajan arviointi: annettujen tehtävien hoitaminen aikataulussa sekä muu opiskelijan toiminta opintojakson aikana +/-
- Ryhmätyön itse- ja vertaisarviointi +/-

Arvosanan eli suoritusmerkinnän saa kun kaikki suoritukset (opintojakson tehtävät ja mahdolliset korvaavat tehtävät) on hyväksytysti suoritettu.

arvosana 5, kun osaaminen on 75%:sesti tason 5 mukaista
arvosana 4, kun osaaminen on tason 3 ja osin tason 5 mukaista
arvosana 3, kun osaaminen on 75%:sesti tason 3 mukaista
arvosana 2, kun osaaminen on tason 1 ja osin tason 3 mukaista
arvosana 1, kun osaaminen on tason 1 mukaista.

Failed (0)

0 = Tehtävää ei ole suoritettu ohjeiden mukaisesti. Opiskelija ei toimi ohjeiden mukaisesti.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

1 = Tehtävä on suoritettu niukasti juuri ja juuri ohjeiden mukaan. Käsittely on suppeaa. Vastaus voi olla sisäisesti ristiriitainen. Opiskelija ei ole ymmärtänyt asiaa, vaan toistaa kopioiden ja vain harvojen lähteiden tekstiä. Osaa vastata sovituista tehtävistä mutta palauttaa ne usein myöhässä ja/ tai odottaa/kysyy lisäohjeita. Osaa arvioida omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisesti. Osaa toimia ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa.

2 = Kuten edellä. Opiskelija on käsitellyt vain yhtä tai vain hyvin harvoja asian kannalta relevantteja seikkoja. Tehtävä saattaa sisältää paljonkin asian kannalta epäoleellista tietoa. Ymmärtäminen on nimellistä, pinnalista ja lähdemateriaalia sellaisenaan toistavaa

Assessment criteria, good (3-4)

3 = Opiskelija käsittelee asiaa monista eri näkökulmista tai tuo esiin useita relevantteja aspekteja, mutta käsittelee niitä erillään toisistaan, ei synteesiä. Ymmärtäminen on irrallisen muistitiedon varassa, sirpaleisuutta. Tehtävästä ei käy ilmi miten esitetyt asiat liittyvät tai vaikuttavat toisiinsa. Osaa toimia tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa pääasiassa sovittuja aikatauluja. Osaa arvioida omaa osaamistaan kriittisesti.

4 = Kuten edellä. Asiaa käsitellään monista eri näkökulmista, jotka kytketään toisiinsa koherentiksi kokonaisuudeksi. Opiskelija on ymmärtänyt asioiden väliset suhteet.

Assessment criteria, excellent (5)

5 = Edellisten lisäksi opiskelija laajentaa käsittelyä annetun informaation ulkopuolelle esimerkiksi tekemällä yleistyksiä, tarkkailemalla asiaa yleisellä tasolla tai tuomalla esiin erilaisia ratkaisu vaihtoehtoja soveltaen tai laajentaen annettua informaatiota tai lähdemateriaalissa esitettyjä näkökulmia. Opiskelija kantaa vastuuta opitun jakamisesta ja ryhmässä toimimisesta. Raportoi rutiininomaisesti tekemäänsä sovitussa aikataulussa. Osaa arvioida omaa osaamistaan realistisesti

Qualifications

No preceding knowledge required

Further information

Avoimen amk:n kiintiöpaikkoja on 5.

Introduction to Physiotherapy -opintojakso suositellaan suorittamaan tämän kurssin kanssa yhtäaikaa

Kaikilla opintojakson lähitunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson osiosta vastaavan opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.

Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä etäyhteyttä lähitunneille.

Go back to top of page