Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia (4 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CL16-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.01.2023 - 23.01.2023
Ajoitus
16.01.2023 - 14.05.2023
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
19 - 35
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Pirjo Pennanen
Ajoitusryhmät
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Tutkinto-opiskelija ilmoittaudu joka tapauksessa, toteutus ei ole vain avoimen opiskelijoille) (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
MFYSIK23Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, K23
Pienryhmät
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Tutkinto-opiskelija ilmoittaudu joka tapauksessa, toteutus ei ole vain avoimen opiskelijoille)
Tavoitteet
Opiskelija osaa fysioterapeuttisen tutkimis-, arviointi- ja terapiaosaamisen perustana
- selittää tuki- ja liikuntaelimistön rakenteet ja niiden toimintojen periaatteet:
- kuvata nivelen rakenteen ja toiminnan yleisesti ja nivelkohtaisesti
- selittää lihasten origot ja insertiot sekä funktiot
Sisältö
Anatomian termistöä, kudokset, liikesuunnat ja tasot. Kehon luiset rakenteet, nivelet, nivelen lisärakenteet sekä sen passiivinen ja aktiivinen tuki. Lihasten origot, insertiot, funktiot yksittäin ja ryhminä nivelen tietyn liikesuunnan kannalta
Oppimateriaalit
Putz Reinhard; Pabst Reinhard (2009). Sobotta Atlas of human anatomy English/Latin Single Volume Edition.
• Myös uudemmat (ja vanhemmatkin)painokset käyvät; esim. uusimmat 15. painoksesta ylöspäin on koottu kolmen kirjan paketiksi, joista opintojaksolla käytetään erityisesti osaa General anatomy and Musculoskeletal system ja Head, Neck and Neuroanatomy (myöhemmin fysiologian opintojaksolla hyödynnetään myös osaa Internal Organs).
• Huomioi, että painoksessa käytetään rakenteista niiden latinankielisiä nimiä.
Tukimateriaali oman oppimisen mukaan:
Esim. Moore, Dalley (2006 tai uudempi). Clinically oriented anatomy.
Hervonen A. 2004. Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia. Tampere; Lääketieteellinen oppimateriaalikustantamo.
Muu omavalintainen tukimateriaali
ITS -alustalta löytyvä muu materiaali
Opetusmenetelmät
Monimuotoiset oppimismenetelmät; vuorovaikutteinen luento, anatomian mallien avulla opiskelu, erilaiset videot, osaamista testaavat tehtävät, opiskelijan omaa oppimista tukevat omat menetelmät. Sovellamme Flipped learning ajattelua; jokaiselle tunnille on ennakkotehtävä, joka käydään läpi tapaamisen aikana yhdessä, vuorovaikutuksellisesti. Lisäksi opintojaksolla on pienryhmätapaamisia, joissa opiskellaan anatomiaa kolmiulotteisena erilaisten mallien avulla muutaman opiskelijan ryhmässä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Löytyvät ITSin toteutussuunnitelmasta
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Flipped learning
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia toteutustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävinä on teema-alueisiin Vartalo, alaraaja ja yläraaja liittyviä sähköisiä oppimistehtäviä, jotka pitää tehdä ja saada hyväksytysti läpi. Hyväksytyn raja on 50% pisteistä. Opintojakson numeerinen arviointi perustuu essee-tyyppiseen tenttiin.
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutuu lähiopetuksena. Vuorovaikutteiset opetustilanteet tallennetaan niin, että kuvassa näkyy vain opettaja mutta opiskelijan ääni saattaa tallentua.
Tutustu Opintojakson tiedoissa opintojakson sisältöön ja tavoitteisiin.
Opiskelussa edellytetään aktiivista jatkuvaa työskentelyotetta. Opiskeluun kuuluu mm. ennakkotehtäviä tapaamisiin valmistautumiseksi, johdantotyyppisiä luentoja, pienryhmässä tapahtuvaa vuorovaikutuksellista opiskelemista, käytännön harjoituksia, erilaisia tehtäviä ja muita oppimista tukevia menetelmiä. Opiskelijat ovat itse vastuullisia etsimään ja valitsemaan omaa oppimistaan tukevat menetelmät opiskeluunsa.
Opintojakso etenee teemoittain ja opiskelua tukevia materiaaleja löytyy mm. Itslearning -alustalta. Jokaiselle teemalle on omia itsenäisesti tehtäviä ennakkotehtäviä, jonka avulla teemaan perehdytään ja valmistaudutaan teeman käsittelemiseen johdantoluennolla ja pienryhmissä. Pienryhmien tapaamisten aikana teemaa käsitellään pienryhmien itse valitsemalla menetelmällä.
Ennakkotehtävä orientaatiotunnille: Mieti itsenäisesti vastaukset kysymyksiin:
1. Mitä tiedän jo etukäteen tuki- ja liikuntaelimistön anatomiasta? Millaisia odotuksia ja tavoitteita minulla on opintojakson suhteen?
2. Mihin fysioterapeutti tarvitsee anatomiaa ja fysiologiaa? Millä tasolla anatomia pitää mielestäni osata?
3. Miten opin? Mitä oppimisen tietämys sanoo tästä?
Tarkempi toteussuunnitelma löytyy lähempänä aloitusta opintojakson ITS -alustalta, Tervetuloa opintojaksolle -teeman alta.
Opintojakso etenee teemoittain:
Orientaatio anatomian opiskeluun
Vartalon luinen ja lihaksinen anatomia
Alaraajan alueen luinen ja lihaksinen anatomia
Yläraajan alueen luinen ja lihaksinen anatomia
Viestintäkanava ja lisätietoja
Avoimen AMK:n kiintiöpaikkoja 5 kappaletta
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson numeeriinen arviointi perustuu 100%:sti essee -tyyppiseen kirjalliseen kokeeseen, joka tehdään sähköisessä oppimisympäristössä. Arvioinnissa painottuu selvästi teoreettinen osaaminen jossa kokonaisuudet hahmottuvat hyvin yksityiskohtia unohtamatta. Muut oppimistehtävät pitää olla tehtynä hyväksytysti.
Hylätty (0)
Opiskelija ei yllä tason 1 arviointikriteereihin
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- pyrkii käyttämään anatomian käsitteistöä latinaksi
- muistaa ja tunnistaa anatomian rakenteita yksittäin ja yleisellä tasolla
- osaa lihasten origot, insertiot ja funktiot osittain
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- käyttää anatomian käsitteitä oikein
- muistaa ja tunnistaa anatomian rakenteita ja niiden suhteita toisiin
- osaa lihasten origot, insertiot ja funktiot pääsääntöisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
• käyttää anatomian käsitteitä asiantuntevasti
• osaa kuvailla tuki- ja liikuntaelimistön kokonaisuuksia
• osaa lihasten origot, insertiot ja funktiot täsmällisesti
Esitietovaatimukset
Ei edeltävyysehtoja