Interviewing and interaction skills in physiotherapy (2 cr)
Code: TH00CL22-3001
General information
- Enrollment
-
02.12.2022 - 15.01.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2023 - 04.06.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Local portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 19 - 29
- Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
- Teachers
- Iida Laine
- Satu Takala
- Course
- TH00CL22
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
Sisällöt on tarkemmin kuvattu Itslearningissa
Vko 17
2h Opintojakson orientaatio + Teorian aloitus
Vko 19
4h Haastattelu tutkimisen välineenä fysioterapiassa: haastattelurunko, FSQfin, Whodas Haastattelutehtävän tehtävänanto.
Vko 20
4h Extended reality - harjoitteet VR-laseilla
Vko 21
4h Kohtaaminen fysioterapiassa: keskustelu motivoivasta haastattelusta
Vko 22
3h Vuorovaikutus osio jatkuu
4h Haastattelutehtävän purku & opintojakson yhteenveto
Objective
The student is able to
• choose and use case-specific and client oriented interaction methods in every stage of physiotherapy process and in multiprofessional situations
• combine the factors affecting on human learning and the principles of physiotherapeutic instruction when planning and implementing physiotherapeutic instruction
• regocnice ethical situations and ways to act ethically in various physiotherapysituations
Content
Facing the client, client-centered interaction, support for client’s internal motivation in every stage of therapyprocess. Physiotherapeutic interview, ethical principles and their use in physiotherapy
Materials
Vänskä K., Laitinen-Väänänen S., Kettunen T., Mäkelä J. 2011. Onnistuuko Ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita Prima. Helsinki.
Materiaali Itsissä:
Tynjälä P. 2002. Oppiminen tiedon rakentamisena. Konstruktivistisen oppimiskäsityksen perusteita. S.72-97.
Nettimateriaali:
Terveyskirjasto, Duodecim. Motivoiva haastattelu ja Motivoiva keskustelu.
Whodas2.0 haastattelurunkoon tutustuminen
Kirjaston tietokantojen kautta hae Full text – artikkeli:
Randall K.E., McEwan I. 2000. Writing Patient centerd functional goals: tarkastellaan haastattelutaitojen ja ohjaamisen näkökulmasta
+ Muu opettajan ilmoittama materiaali Itslearningissa
Teaching methods
Itsenäinen opiskelu, lähi- ja verkko-opiskelu
Exam schedules
Ei tenttiä.
International connections
Lähiopetus: Keskusteleva luento, pari- ja pienryhmätyöskentely
Lähiopetustunneilla tulee olla läsnä.
Verkko-opetus: ITS-materiaali ja opiskeltavaan sisältöön orientoivia tehtäviä.
Vertaisoppiminen: Ryhmätehtäviä lähiopetustunneilla ja itsenäisenä opiskeluna.
Completion alternatives
Ei ole
Student workload
2 op = 54h opiskelijan työtä
Oppimistehtävä on kuvattu tarkemmin Itslearningissa
Arvosanan eli suoritusmerkinnän saa kun kaikki suoritukset ovat hyväksytysti suoritetut.
Suoritukset:
- Ennakkotehtävä: Minä vuorovaikuttajana
- Motivoiva keskustelu -oppiportin kurssi: hyväksytty / hylätty.
- Haastattelulomakkeen tekeminen sekä haastattelun toteuttaminen: hyväksytty / hylätty
- Itsiin palautetut itsenäiset ja ryhmätehtävät: hyväksytty / hylätty.
- Tehtävien myöhässä lähettäminen saattaa vaikuttaa laskevasti opintojakson arvosanaan
- Opintojakson tunneille osallistuminen sekä niillä työskentely
Hylätty = täydennettävä
Qualifications
No preceding knowledge
Further information
Läsnäolo:
Kaikilla opintojaksojen lähiunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson osiosta vastaavan opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.
Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä lähitunneille etäyhteyttä.