Higher education studies and Finnish as a Second Language 3 (B2) (5 cr)
Code: TE00BW92-3003
General information
- Enrollment
-
01.11.2022 - 24.04.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
02.05.2023 - 16.06.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Turku University of Applied Sciences
- Campus
- Location-independent
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 18 - 30
- Degree programmes
- Higher education preparatory program for immigrants
- Teachers
- Annika Karppelin
- Maria Välivirta Havia
- Tiina Hirard
- Sirpa Rajala
- Scheduling groups
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Tutkinto-opiskelija ilmoittaudu joka tapauksessa, toteutus ei ole vain avoimen opiskelijoille) (Size: 10 . Open UAS : 10.)
- Small groups
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille
- Course
- TE00BW92
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojaksolla tutustutaan korkeakouluopiskelussa tärkeisiin tekstilajeihin kuten tieteellisiin artikkeleihin ja opinnäytetöihin. Samalla harjoitellaan tiedonhakua, lähdekriittisyyttä, argumentointia sekä tiedon analysoimista, yhdistämistä ja tiivistämistä eri lähteistä. Lisäksi perehdytään työelämäaiheisiin sekä opitaan sanoittamaan omaa osaamista. Suomen kielen opinnoissa keskitytään opintojakson aihepiireihin liittyviin käsitteisiin ja aikaisempaa vaativampiin kielen rakenteisiin. Opiskelussa kehitetään kielen kaikkia eri osa-alueita.
VKOT 18-19: Tieteellisiä artikkeleita
VKOT 20-21: Alan opinnäytetöitä
VKO 22-23: Työssä Suomessa
VKO 24: Oman osaamisen sanoittaminen
Objective
The students deepen their knowledge of technology or business and its concepts as well as their Finnish language skills to be able to participate in written and oral communication situations in higher education studies. The students can search for information and produce clear and structured speech and writing about field-related topics. The students are familiar with the student admissions procedure in the higher education studies of the field. They can also describe their own competences. Finnish language proficiency level: B1.2–B2 (CEFR).
Content
The course offers the students the chance to expand their knowledge of text types in the field, to write different texts and to practice presentation skills. It also includes information about critical literacy and argumentation skills. During the course, the students learn to analyze, combine and summarize information from different sources. The course strengthens the students’ command of field-related terminology and essential grammatical structures.
Materials
Oppimateriaali löytyy oppimisympäristö itslearningistä. Oppimateriaaleja ovat esim.
- Artikkelit ja opinnäytetyöt
- Verkkosivut ja videot (esim. työelämään.fi)
- Opettajien oma materiaali
Teaching methods
Opiskelu toteutuu itslearning-oppimisympäristössä, hyödyntämällä Office 365 -työkaluja ja erilaisia verkkosivuja sekä lähes päivittäisissä verkkotapaamisissa. Opiskelija työskentelee sekä itsenäisesti paikasta riippumatta että yhteisöllisesti muun opiskelijaryhmän kanssa.
Pedagogic approaches and sustainable development
Opetus toteutuu integroidusti niin, että kielitaidon ja alan tuntemuksen kehittyminen tukevat toisiaan. Opiskeltavat sisällöt ovat ammatillisia ja työelämälähtöisiä, ja opiskelijaa ohjataan tutustumaan alaan tutkimuksen näkökulmasta. Opiskelussa korostuu yhteisöllinen oppiminen, joka toteutuu esim. pienryhmätyöskentelynä. Opiskeluryhmä on kansainvälinen, ja opiskelussa perehdytään monialaisesti liiketalouden ja eri tekniikan alojen suomen kieleen.
Student workload
5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
TEEMA 1, vko 18-19: Tieteellisiä artikkeleita
Yhteensä n. 45 h, joista verkkotapaamisia n. 8 h
- Tekstinymmärtämistehtävä: tieteellinen artikkeli
- Tutkimusanalyysi
- Posteriesitys tutkimuksesta
- Kielioppitehtävä: temporaalinen lauseenvastike
- Keskustelu tieteellisestä artikkelista
TEEMA 2, vkot 20-21: Alan opinnäytetöitä
Yhteensä n. 45 h, joista verkkotapaamisia n. 8 h
- Kielioppitehtävä konjunktioista
- Tutustuminen opinnäytetyön prosessiin
- Opinnäytetyön tutkimusanalyysi
- Tutustuminen Talk by students -artikkeliin
- Keskustelu opinnäytetyöstä ja Talk by students -artikkeleista
- Oppimispäiväkirja
TEEMA 3, vko 22-23: Työssä Suomessa
Yhteensä n. 23 h, joista verkkotapaamisia n. 4 h
- Kirjoitustehtävä: työelämä Suomessa
- Käsitteiden määrittely
- Essee vastuullisuudesta ja kestävästä kehityksestä työelämässä
- Esseen vertaisarviointi
- Kielioppitehtävä: verbin aikamuodot
- Kielioppitehtävä: -miseksi, -malla
- SWOT-analyysi omasta osaamisesta ja jatkopolusta
- Keskustelu työelämäaiheista
- Oppimispäiväkirja
TEEMA 4, vko 24: Oman osaamisen sanoittaminen
Yhteensä n. 22 h, joista verkkotapaamisia n. 4 h
- Visuaalinen CV / video-CV
Evaluation methods and criteria
Arvioitavat tehtävä:
VKOT 18-19: Posteriesitys tutkimuksesta; Kielioppitehtävä temporaalisesta lauseenvastikkeesta; Keskustelu tieteellisestä artikkelista ja sen tutkimusanalyysistä
VKOT 20-21: Keskustelu omasta opinnäytetöistä
VKO 22-23: Essee vastuullisuudesta ja kestävästä kehityksestä; Kielioppitehtävä: -miseksi, -malla; Keskustelu työelämäaiheista
VKO 24: Visuaalinen CV / video-CV
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät (ks. edellä), jotka arvioidaan yleensä asteikolla 0–2. HUOM. Essee vastuullisuudesta ja kestävästä kehityksestä arvioidaan asteikolla 0-4. Lisäksi kurssin loppuarviointiin vaikuttaa aktiivisuus kurssilla.
• 0: täydennettävä – tehtävässä ei ole noudatettu ohjeita, kieli ei ole ymmärrettävää tai tehtävää ei ole tehty
• 1: hyväksytty – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan ja se on kielellisesti ymmärrettävä
• 2: erinomainen – tehtävä osoittaa perehtyneisyyttä ja on kielellisesti selkeä
Tehtävien maksimipistemäärä on 20 p. Arvosana muodostuu pisteiden perusteella seuraavasti:
0–7 p = 0;
8–9 p = 1;
10–11 p = 2;
12–14 p = 3;
15–17 p = 4;
18–20 p = 5
Failed (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää vain muutamia opintojakson aihepiirin käsitteitä eikä osaa soveltaa oppimaansa.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja osaa analysoida aihepiiriin liittyviä asioita sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alalla ja alan opinnoissa vaadittavaa osaamista ja oman osaamisensa kehittymistä.
Qualifications
Minimum language proficiency level B1.2 in Finnish.
Further information
Kurssilla hyödynnetään itslearning-oppimisympäristössä olevaa viestitoimintoa ja kurssin ilmoitustaulua sekä tarvittaessa sähköpostia.
Opiskeluun verkossa tarvitaan tietokone, internet-yhteys, kuuloke-mikrofoni ja web-kamera.
Edeltävyysehtona suomen kielen taitotaso B1.
Turun AMK:n ulkopuolelta opiskelijoita otetaan kurssille seuraavasti:
- 10 CampusOnline -opiskelijaa
- 10 avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijaa